Gå til innhold

Forhold der han er (mye) eldre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen KG-ere her som har en mann som er mye eldre enn seg? Hva syns dere om forhold hvor mannen er mye eldre, f eks slik at han kunne vært faren hennes. F eks slike som (dengang) Angelina Jolie & Billy-Bob, Catherine Zeta Jones og Michael Douglas. Er det noe som vil fungere i lengden og ville du selv ha hatt en mann som er mye eldre enn deg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke komme med førstehåndsinfo, for jeg har ikke (og har aldri hatt) mann som var så mye eldre, men på generelt grunnlag har jeg mest tro på forhold der partene er noenlunde jevngamle. (I mitt hode betyr dette en forskjell på max. 10 år den ene eller andre veien.)

Ser for meg at hvis aldersforskjellen blir så stor at vi kan snakke om generasjonforskjeller så er bakgrunn i form av oppvekst og erfaringer så stor at det er vanskelig å bygge bro over i det lange løp.

Dessuten vil aldersforskjellene bli veldig synlige (og muligens plagsomme) den dagen hun er en sprek 60 åring og han en gubbe på 85 (eller for den del omvendt).

Skrevet

Jeg var sammen med en som var ti år eldre enn meg. Ikke at det er så mye for noen men...

Jeg opplevde det veldig positivt fordi han var trygg i livet sitt, stabil og stødig. Av helt andre årsaker enn alder gikk vi fra hverandre.

Jeg tror forhold med stor aldersforskjell har samme forutsetninger for å overleve som jevnaldrende, så lenge man ønsker det samme. Og så lenge man tenker på hva en selv mener om aldersforskjellen og ikke på hva alle andre kan komme til å mene om det...

Skrevet

Tenk på hvor gøy det blir når du er 50 og han er 80

Skrevet
Er det noen KG-ere her som har en mann som er mye eldre enn seg? Hva syns dere om forhold hvor mannen er mye eldre, f eks slik at han kunne vært faren hennes. F eks slike som (dengang) Angelina Jolie & Billy-Bob, Catherine Zeta Jones og Michael Douglas. Er det noe som vil fungere i lengden og ville du selv ha hatt en mann som er mye eldre enn deg selv?

Selv er jeg 33 år og kvinne.

Jeg har "testet" dette litt ut og funnet ut at jeg liker eldre menn i alderen 40-50 som elskerkandidater.

Som kjærestekandidater og ektemann-emner kan de være i alderen 40 og oppover.

Ja til eldre menn! :rødme:

Skrevet

Jeg er 28 og datet en mann paa 49 et par maaneder nylig. Det ble ganske klart at det ikke kom til aa bli noe mer mellom oss - vi er paa helt forskjellige steder i livene vaare, med tanke paa barn, karriere, planer for framtida osv.

Saa naa har jeg proevd det, i alle fall.

Skrevet

Så lenge man er på samme nivå og har samme ønsker for framtida, så ser jeg ingen problemer.

Er selv forlovet med en mann som er 20 år eldre, og vi har det fantastisk sammen!

Skrevet (endret)

Som andre har skrevet, mannen dør jo da før kvinnen når overgangsalderen.

De som tar seg så mye eldre menn, lider ofte av et behov for farsfigur virker det på for meg. Det gjelder for de tilfelle jeg kjenner til i alle fall.

Blir generellt sett ned på, gjort narr av, og hvisket og tisket om desverre, det er ikke bra.

Kompiser til mannen syns jo han har gjort et kupp dog ;)

Det er jo slik det har blitt fremstilt i pressen også, de eksemplene TS nevner

Personlig så syns jeg sikkert det er en kjempegod idè når jeg blir 40-60 år ;)

Endret av caso
Gjest Don Giovanni
Skrevet

Har selv nylig hatt et forhold til en yngre kvinne (jeg er 42, hun 29). Vi gikk ifra hverandre av helt andre grunner enn alder. Og så lenge forholdet varte fikk jeg aldri inntrykk av at det var et problem for noen av oss at aldersforskjellen var 13 år. Hun er en moden kvinne i hode, vi har begge et bra "karosseri" og selv om hun er nyutdannet og jeg har vært i arbeidslivet i mange år oppfattet jeg aldri at vi var på "ulike steder i livet". Begge ønsket vi oss flere barn, (jeg har en datter på 6 fra før av), et godt familieliv, felles interessser med reising, fjell osv. Interesser og verdier er ikke aldersavhengig.

Jeg er enig i at når forskjellen blir så stor av vi prater om generasjoner (18 +) kan det bli et problem. Men opp til 15 ser jeg ikke helt problemet. Man kan gjerne si at det ideelle er 10 men dette er jo svært individuelt. De siste 4 årene har jeg datet jenter fra 22 til 38. Det finnes 25-åringer som er både anvarsfulle, voksne og har etablert seg et godt liv med god jobb, hus og nettverk, og det finnes 30 åringer som fremdeles går med rosa joggesko, stringtrusa langt oppi armhulen og tygger rosa tyggegummi. Og såvidt jeg har forstått er det visst forskjeller på menn også :jepp:

Så min konklusjon er: Opp til ca 15-16 år handler det om å finne den rette. Alt over dette kan fort bli litt rart. Ikke spesielt kjekt å date datteren til en gjevngammel arbeidskollega liksom :nei:

Skrevet

Jeg kan godt falle for en mann som er 10 og 20 år eldre enn meg. Men i det lange løp er det ikke spesiellt kult å være sammen med en mann som er 15-25 år eldre enn meg. Man har ulike referanser og venner som blir på alder med ens foreldre. Dessuten tror jeg at venner trekker seg unna fordi de finner det unaturlig å ha et så umake par på besøk: på fest og middag. Han blir på et annet nivå enn dem. Dessuten, de fleste menn har da barn fra før. Jeg er 35 og skulle jeg få barn med en mann på 50-55? Jeg er usikker på hans holdninger i forhold til å ta sin del, og jeg er usikker på om jeg føler det samme for ham om ti år, når jeg er 45 og han f.eks 65? Da er han nesten pensjonist og jeg forhåpentligvis fremdeles en kul dame!

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Jeg kan godt falle for en mann som er 10 og 20 år eldre enn meg. Men i det lange løp er det ikke spesiellt kult å være sammen med en mann som er 15-25 år eldre enn meg. Man har ulike referanser og venner som blir på alder med ens foreldre. Dessuten tror jeg at venner trekker seg unna fordi de finner det unaturlig å ha et så umake par på besøk: på fest og middag. Han blir på et annet nivå enn dem. Dessuten, de fleste menn har da barn fra før. Jeg er 35 og skulle jeg få barn med en mann på 50-55? Jeg er usikker på hans holdninger i forhold til å ta sin del, og jeg er usikker på om jeg føler det samme for ham om ti år, når jeg er 45 og han f.eks 65? Da er han nesten pensjonist og jeg forhåpentligvis fremdeles en kul dame!

Du glemmer alle de kule pensjonistene :herremann:

Skrevet

Jeg er 20 og han er 35... Aldersforskjellen merker jeg egentlig ikke så veldig mye til, annet enn at han var ungdom på det håpløse 80-tallet...=P Men jeg må innrømme at jeg er litt småskeptisk, det verste er faktisk å tørre å si det til foreldrene mine og søsknene mine (som er like gamle som han). JEG har altså ingen problemer med alderen, men ser for meg at andre kan ha det...

Av og til sniker det seg inn en og annen negativ tanke om hva som skjer når jeg er 50 og kul og han er 70 og gammel... Slik mange her tenker. Men hvem i all verden kan si at en mann på 70 definitivt virker gammel, sånn egentlig? Den råkule tanta mi på 50 (som er 30 i hodet) er sammen med en mann på 73, og ingen skulle tro at han var så gammel. De fungerer helt nydelig sammen, og det er jo for meg litt godt å se...

Nei, det funker ikke alltid med en så stor aldersforskjell. Men det er mange forhold som går i vasken selv om aldersforskjellen ikke er der. Jeg tror at om jeg og min kjære skulle slå opp (noe jeg så klart håper aldri vil skje) ville det være av helt andre grunner enn alderen.

Skrevet (endret)

Je

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg har faktisk motforestillinger mot forhold med store aldersforskjeller dersom den som er yngst fremdeles er i en utdannelses situasjon feks på videregående eller universitet/høyskole .

Jeg mener iallefall at jenter som fremdeles studerer og finner seg en eldre mann 30 + el , kan gå glipp av mye av det som hører inn i skole og studieperiode fordi de feks blir veldig opptatt av å gjøre ting sammen med den eldre mannen og dermed går glipp av endel av de morsomme tingene som naturlig hører inn under en studieperiode .

Men hvis begge 2 feks har kommet til jobbstadiet i livet blir det annerledes , og da blir vel kanskje en av hovedbekymringene at den ene blir gammel og skrøpelig mye før den andre ;)

Skrevet

Har aldri helt forstått hva unge jenter ser i "gamle" menn, men de om de. Aldersforskjellen kommer jo litt an på hvor man er her i livet. Det er altfor stor forskjell mellom en på 15 og 25 f.eks., men ikke så stor forskjell mellom 30 og 40. Men hvordan en på mellom 30-40 kan vanke sammen med en på 70? nei gud bedre meg...selv om jeg selv har en meget sprek far på 70, som nok er sprekere enn mange 40-åringer. Han har bl.a. nettopp avsluttet et 6 mnd jobb opphold i Korea

Skrevet

Min mann er 10 år eldre enn jeg (jeg 21, han 31). Nå er jo ikke det så forferdelig mye, men noen kan sikkert synes det. Det som er så fint med oss, er at vi var på samme stadie i livet. Vi ønsket begge å gifte oss og få barn - og akkurat det hadde det nok vært vanskelig for meg å få med en 21 år gammel gutt på.

Jeg mener at så lenge man er på samme stadie i livet ift. hva man ønsker for framtida av familie, bo- og jobbsituasjon, betyr ikke aldersforskjell så mye. Jeg opplever det i alle fall som trygt og sikkert å ha en eldre mann. Jeg ser ikke på ham som en farsfigur, min far har vært til stede for meg hele livet, men det å ha en eldre partner gir en helt unik trygghet for den yngre.

Skrevet (endret)

Jeg har selv aldri vært interessert i eldre menn, men jobbet engang sammen med en veldig hyggelig og morsom, litt "jentete" dame som var ca 56-7 år gammel og hun hadde en mann som var rundt 70 år og hun sa til meg, "aldri finn deg en mann som er så mye eldre, når jeg var 25 og han 38, så gikk det fint, men nå er jeg fremdeles ung og han er blitt en gammel gubbe som ikke orker noe". Jeg tror faktisk hun hadde et poeng der.

Endret av Sexy Sadie
Skrevet
(...) men det å ha en eldre partner gir en helt unik trygghet for den yngre.

Hva slags trygghet? (Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.)

Skrevet
Hva slags trygghet? (Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.)

Litt vanskelig å forklare, men det er noe med at den eldre har større livserfaring, tror jeg. Det er lettere å løse problemer, lettere å prate om vanskelige tema, lettere å prate om følelser, lettere å kunne fortelle hverandre alt. Dette er sikkert individuelt, men det er i alle fall slik jeg føler det ift min mann, og slik følte jeg det aldri da jeg var sammen med min eks, som er et år eldre enn meg.

Skrevet (endret)
Litt vanskelig å forklare, men det er noe med at den eldre har større livserfaring, tror jeg. Det er lettere å løse problemer, lettere å prate om vanskelige tema, lettere å prate om følelser, lettere å kunne fortelle hverandre alt. Dette er sikkert individuelt, men det er i alle fall slik jeg føler det ift min mann, og slik følte jeg det aldri da jeg var sammen med min eks, som er et år eldre enn meg.

Kommer vel veldig ann på modningsnivået til den enkelte, og ikke så mye med alder å gjøre? Livserfaring derimot er vel enklere med noen år på baken ;)

Endret av caso

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...