Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er rette forum å legge emnet under, men jeg prøver.

Rett på sak: Jeg har blitt invitert på fest til to stk. i klassen min (samme fest) på Universitet hvor jeg studerer. Har gått i klasse med dem i ett år, så jeg kjenner dem jo. Likevel føler jeg ikke at jeg kommer skikkelig "inn på" noen av dem, og har ingen jeg føler det klikker kjempebra med. Jeg kan snakke litt overfladisk med alle, men har ingen jeg er litt bedre venn med enn noen andre.

Så kommer spørsmålet, skal jeg gå eller ikke? Ikke verdens største problem kanskje, men jeg er så usikker. Ser for meg at to ting kan skje: (1) jeg sitter alene, flau som bare dèt, og har ingen å snakke med (2) jeg kommer i snakk med noen, og praten flyter.

Hva skal jeg gjøre?? Har ikke verdens beste selvtillitt, og kommer til å ta det som DET underlaget hvis ting skjærer seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville anbefalt deg om å gå - så kan du heller gå tidlig hvis du ser at det blir kjedelig.

Skrevet

Og husk, du er ikke alene. Antagelig mange som har det slik som deg, og nesten ingen har unngått å være i denne situasjonen en eller annen gang.

Skrevet

Ta deg en tur på festen du! Det gir deg jo en mulighet til å bli bedre kjent.

Du har ihvertfall ingenting å tape på å ta en tur :)

Skrevet
Jeg vet ikke om dette er rette forum å legge emnet under, men jeg prøver.

Rett på sak: Jeg har blitt invitert på fest til to stk. i klassen min (samme fest) på Universitet hvor jeg studerer. Har gått i klasse med dem i ett år, så jeg kjenner dem jo. Likevel føler jeg ikke at jeg kommer skikkelig "inn på" noen av dem, og har ingen jeg føler det klikker kjempebra med. Jeg kan snakke litt overfladisk med alle, men har ingen jeg er litt bedre venn med enn noen andre.

Så kommer spørsmålet, skal jeg gå eller ikke? Ikke verdens største problem kanskje, men jeg er så usikker. Ser for meg at to ting kan skje: (1) jeg sitter alene, flau som bare dèt, og har ingen å snakke med (2) jeg kommer i snakk med noen, og praten flyter.

Hva skal jeg gjøre?? Har ikke verdens beste selvtillitt, og kommer til å ta det som DET underlaget hvis ting skjærer seg.

Kjenner mange som tenker som deg.

Kjenner ingen som ikke har det gøy på fest ;)

En og annen gangen går det dårlig,men da er du en erfaring rikere. Du må opp og ut ;)

Skrevet
Kjenner ingen som ikke har det gøy på fest ;)

Joda, om man ender opp i en krok hvor ingen snakker med en, eller bare kommer med en vennlig setning nå og da. Fordi man har angst eller er sjenert. Om vertskapet/festdeltagerne tar ansvar for at alle har det bra, og passer på å engasjere alle i samtaler går det nok bra. Dessverre er ikke alle så flinke til dette alltid. Den som er sjenert må selvsagt gjøre en innsats selv, men en fest med mange og ukjente mennesker kan raskt bli overveldende, og den sjenerte kryper inn i et skall, selv om h*n egentlig ikke vil det.

Skrevet
Joda, om man ender opp i en krok hvor ingen snakker med en, eller bare kommer med en vennlig setning nå og da. Fordi man har angst eller er sjenert. Om vertskapet/festdeltagerne tar ansvar for at alle har det bra, og passer på å engasjere alle i samtaler går det nok bra. Dessverre er ikke alle så flinke til dette alltid. Den som er sjenert må selvsagt gjøre en innsats selv, men en fest med mange og ukjente mennesker kan raskt bli overveldende, og den sjenerte kryper inn i et skall, selv om h*n egentlig ikke vil det.

Enig med dette :)

Trådstarter, du kan jo prøve, dra på festen med åpent sinn, ta på deg noe du føler deg komfortabel i og ikke drikk for mye alkohol. Gi deg selv en halvtime eller en time og gjør et ærlig forsøk på å komme i kontakt med noen, hvis du ikke føler deg vel etter denne tiden kan du bare ta jakken og vandre smilende avgårde til "neste fest" Da har iallefall du gjort ditt!

Skrevet

Man må da selv ansvare for sin egen kveld.

ALLE er sjenerte til en viss grad, men noen valger å "overse" det og likevel kjøre på og gjøre det beste ut av sosialesituasjoner.

Ofte gjør man ting man selv synes er dritflaut - som f.esk å si noe "dumt" eller le på feil sted. Eller kanskje bare sitte stille i et hjørne.. Men slik har de aller fleste det iblant!

Prøv å tenk at det faktisk ikke er så mange som bryr seg om hva du sier, gjør eller hvor du sitter. De fleste har nok med seg selv.

Jeg ville fått deg til å hoppe i dusjen, ta et glass vin (eller to), kle deg i fine klær og føl deg skikkelig fin - så skal du se at det er mange som smiler til deg om du smiler først! Prøv!

Du er nok ikke så alene om å være sjenert eller føle ubehag over slike situasjoner. Tenk på det. Det er en god grunn til at de vil ha deg der ;-)

Ha det kult!

Skrevet
Man må da selv ansvare for sin egen kveld.

Jeg er ikke enig i det. Om jeg har en fest f.eks vil jeg selvfølgelig at alle skal ha det bra. Og det koster så lite å dra inn en sjenert person i samtalen/sørge for at alle trives, så hvorfor ikke gjøre det.

Skrevet
Jeg er ikke enig i det. Om jeg har en fest f.eks vil jeg selvfølgelig at alle skal ha det bra. Og det koster så lite å dra inn en sjenert person i samtalen/sørge for at alle trives, så hvorfor ikke gjøre det.

Dette er noe jeg synes er veldig viktig, forresten, nemlig det å sørge for at alle har mulighet til å komme inn i samtalen (det kan være det vanskeligste for en sjenert person).

Skrevet

Så lenge dere ikke spør den sjenerte gjesten om "hva mener du om det?", eller lignende som presser frem et svar som går på holdning til en sak eller lignende.

Kanskje personen bevisst har holdt munn, fordi den ikke vil si sin egen mening. Been there, done that.

Skrevet
Det spørs jo hva man snakker om.

Selvsagt. Men man kan ikke vite hvor den enkelte person har en kontroversiell mening. Men, som oftest sier kanskje ikke sjenerte folk mot resten ;).

Treffer dere derimot på noen som ikke _er_ sjenert, men fremstår som det i den diskusjonen...

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har bestemt meg for å ikke stille opp på festen. :sjenert: Altså, jeg er IKKE sjenert, men har på følelsen at jeg ikke kommer i snakk med noen likevel. Har dårlig selvtillitt, og føler ingen liker å prate med meg. Dette har jeg slitt med i mer enn 2 år, så det er ikke bare bare å tenke annerledes.

Kanskje jeg har gjort et feil valg, men det får bare gå......

Skrevet (endret)

Man pleier da ikke diskutere politikk, religion, osv på fest/i fylla uansett?

Endret av Pax
Skrevet
Takk for tilbakemeldinger.

Du får gjøre som du selv synes er best, men du kan også se på det som en form for sosial trening. Jeg synes du skulle gå.

Skrevet
Man pleier da ikke diskutere politikk, religion, osv på fest/i fylla uansett?

Da liker jeg allerede dine fester bedre enn mange jeg går på :jepp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...