Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

EI jeg kjenner sier hun ikke får noe tillegg når hun jobber overtid, men at hun har flat rate, dvs, samme timeslønn som vanlig. Jeg vet det er vanlig dersom en har lederansvar at overtid er innbakt i lønna, da er jo den også høyere. Men det gjelder ikke henne, hun er ansatt via vikarbyrå. Men så er diskusjonen at det ikke er lov, i aml mener jeg det står en skal ha min. 40% overtid (?), men jeg er ikke sikker, noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jepp, AML sier at man skal ha min 40% overtidstillegg.

Fra §10.6:

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt

Her er hele loven: Arbeidsmiljøloven

NB: Dette gjøeder kun etter at man har jobbet 40 timer i uken (dvs 37.5 timer + lunsj), så dersom venninna di kun har deltidsjobb, vil hun bare få vanlig timelønn fram til hun har jobbet full jobb, deretter vil hun få ekstra overtidsbetalt.

Endret av Wadjet
Skrevet
Jepp, AML sier at man skal ha min 40% overtidstillegg.

Fra §10.6:

Her er hele loven: Arbeidsmiljøloven

NB: Dette gjøeder kun etter at man har jobbet 40 timer i uken (dvs 37.5 timer + lunsj), så dersom venninna di kun har deltidsjobb, vil hun bare få vanlig timelønn fram til hun har jobbet full jobb, deretter vil hun få ekstra overtidsbetalt.

Takk for svaret. Hun har en 100% stilling, og jobber 37,5 i uken.

Synest det er rart at ett vikarbyrå bruker lønnsregler som ikke er lov igrunn. :sjenert:

Skrevet

Kan jeg spørre om hvilket vikarbyrå? Jeg har vært borti en del av dem, nemlig, og aldri opplevd noe slikt...

Skrevet
Kan jeg spørre om hvilket vikarbyrå? Jeg har vært borti en del av dem, nemlig, og aldri opplevd noe slikt...
Jeg har egentlig ikke så lyst å svare på det, men det er ett svært lite vikarbyrå med bare noe få ansatte.

Men de er allikevel ganske godt kjent i Oslo, jeg hadde hørt om de før da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...