Tabris Skrevet 2. september 2007 #21 Skrevet 2. september 2007 Når man har så lite penger at hverdagen nærmest blir en kamp, så kan det være vanskeligere å føle lykke - det har jeg ingen problemer med å forstå. Men det virker for meg som om det er en del som har bra med penger, men som fokuserer mye av tiden sin på den neste jakken, den nesten flatskjerm-TVen og den neste sofaen... det er alltid en ny ting man trenger for å bli enda lykkeligere. Det er i slike situasjoner det blir et jag etter materiell lykke - som jo er kortvarig.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. september 2007 #22 Skrevet 2. september 2007 Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke enig med deg. Jeg har det du kaller en overlevbar inntekt, og er slett ikke virkelig fattig. Men jeg har mange bekymringer som ville forsvunnet med noe mere penger. Jeg ville kunnet kjøpe medisinene jeg trenger og har resept på, noe som ville gjort sykdommen min lettere å leve med. Jeg ville kunnet gå til behandlingen jeg trenger og har henvisning til, noe som ville gjort sykdommen min enda lettere å leve med. Jeg ville kunnet kjøpt meg nye briller, noe som nok ville fjernet mye av hodepinen jeg har daglig. Jeg ville kunnet kjøpe meg vintersko, noe som ville gjort det langt mer behagelig å gå ute i 25 kuldegrader enn det det er i utslitte joggesko med hull i. Det er også mange andre ting å få kjøpt for penger som ville gjort livet mitt langt lettere. Et mer sosialt liv, for eksempel, er noe av det jeg kunne ønsket meg og som jeg vet kunne gjort meg lykkeligere, men som er vanskelig å gjennomføre fordi jeg mangler penger (blant annet til tingene jeg nevner over her). Er det jeg som er fryktelig naiv, eller kan man ikke få hjelp til dette?
Gjest Thelma :-) Skrevet 2. september 2007 #23 Skrevet 2. september 2007 Der er noe som heter "mye vil ha mer" - og det stemmer i veldig mange tilfeller. Istedet for å nyte livet vi har så ser vi hele tiden framover og tenker .. "bare vent til da og da .. " .. Tror alle trenger drømmer og håp for framtiden - men det er veldig viktig å nyte livet her og nå ... For det er jo dette livet vi lever .. ikke det som kanskje kommer - en gang i framtiden - hvis og om atte ... osv. Så lenge man har såpass med penger at regningen blir betalt - at man har hus, klær, ungene får det de trenger, osv .. slik at man slipper bekymringer om penger hver dag .. Hvis man har penger nok til å slippe bekymringer så tror jeg ikke man blir lykkeligere om man råd til å bo i slott, ha palasser på fjellet og ved sjøen - samt digre båter og 14 luksusbiler ..
aline Skrevet 2. september 2007 #24 Skrevet 2. september 2007 jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at lykke ikke har noe med penger å gjøre.. dersom det skulle hatt det, så skulle lykke vært noe man så ofte hos de med god råd, og aldri hos de uten god råd... og slik oppfatter ihvertfall ikke jeg verden. Når jeg ser lykke, kan jeg ikke påstå at det er hos de med mest penger, jeg vil vel kanskje faktisk påstå det stikk motsatte. Når jeg ser lykke i andre mennesker, så har det oftere skjedd blant de som ikke har "nok" faktisk. Og det har ikke noe med at disse ikke sliter en hel mye mer en de med mere penger, men tror lykke ligger i evnen til å nyte livet TIL TROSS for elendigheten/bekymringene man lever med. Tror lykke er en tilstand som kommer når man klarer å akseptere livet slik det er, med de bekymringer og problemer man har, og ser ikke at det er enklere å finne denne tilstanden bare fordi man har "nok" penger. Tror ikke at en som klarer å finne lykke, har mindre bekymringer eller lever ett lett liv. Men det å finne evnen til å slappe av og ta livet som det kommer, med vanskeligheter og enklere ting, da tror jeg vi nærmer oss lykke. Når jeg så lykke i fattige afrika, så jeg det blant mennesker som ikke hadde noe! Mange rundt dem hadde mer, og de har helt garantert ikke ett lett liv eller engang i nærheten av nok penger. De vet ikke hvor lenge de er velsignet med en helse som gjør at de overlever til neste år og de hadde ikke penger til å skaffe medisiner som kunne garantere barna deres å vokse opp, likevel så jeg altså en lykke der som jeg meeeget sjelden ser her i norge. og jeg har ihvertfall ikke sett den hos rike nordmenn med mye penger. Lykke tror jeg du kan se f.eks når mor nettop har fått barnet sitt opp i armene sine, når ingenting annet i verden betyr noe og man KUN nyter nuet, lykken over dette underet. Da kan regninger og mangel på penger på en måte leve sitt eget liv akkurat der og da, og det SER ut som lykke ihvertall. aline i filosofisk lune idag.
Kosemose Skrevet 2. september 2007 #25 Skrevet 2. september 2007 (endret) [q Endret 2. april 2008 av Kosemose
Kosemose Skrevet 2. september 2007 #26 Skrevet 2. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Kosemose Skrevet 2. september 2007 #27 Skrevet 2. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #28 Skrevet 2. september 2007 Tror ikke man blir så mye lykkeligere av å ha mange penger. Leste en undersøkelse en gang angående folk som vinner store summer penger. Deres lykkenivå steg betraktelig den første tiden, men etter 3 måneder var de tilbake på samme lykkenivå som de hadde før gevinsten.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. september 2007 #29 Skrevet 2. september 2007 Nei, jeg hadde ikke blitt lykkeligere av mere penger. Jeg tror som ordtaket "at kunsten å være lykkelig består i å ha enkle gleder". Kanskje det høres flåsete ut, men jer er vokst opp i et hjem med mye penger, min hverdag som voksen og mor har absolutt vært annerledes en hva jeg "var vant med" fra jeg var barn. Jeg har fått endel støtte hjemmefra og har til tider følt meg bortskjemt, men nå står jeg absolutt på egene ben, og jeg har virkelig måttet bruke fantasien for å få pengene til å strekke til til tider. Samtidig så er dette med penger og lykke relativt, et annet sted eller i et annet land kan penger gjøre mange familier mer lykkelige.
aline Skrevet 2. september 2007 #30 Skrevet 2. september 2007 Dette syns jeg høres veldig merkelig ut. Du tror ikke det kan være slik at mennesker kan ha ulik måte å vise lykke på? Og hvordan kan du mene at fattige mennesker automatisk har en bedre evne enn ikke-fattige til å akseptere livet slik det er, eller glede seg over de myke verdier som ikke kan kjøpes for penger? Er forsåvidt enig med deg i at lykke ikke henger sammen med hvor mye penger du har, eller at lykke ikke kan kjøpes for penger, og at det dreier seg om en evne man har til å akseptere tingene og fokusere på det som er bra, men at dette skal være lettere for mennesker som ikke vet om de klarer å beholde hjemmet sitt, eller som funderer på hvordan de skal klare å brødfø barnet sitt - det nekter jeg å tro. Jeg tror i såfall heller at lykke er uavhengig av penger, og jeg tror det er vanskelig å føle grunnleggende lykke hvis man er veldig bekymret. tror helt sikkert at lykke synes på forskjellige måter, og jeg har på ingen måte sagt at fattige mennesker AUTOMATISK har en bedre evne til å akseptere livet slik det er, men jeg sier jeg har sett mer lykke der en blant de jeg ser hver dag som har nok eller mer en det. mitt INNTRYKK er at de som har mye penger, har tilsvarende mye utgifter. Det koster ofte å ha høy inntekt f.eks. i forhold til mye lån, utgifter på alt det ekstra de har råd til å kjøpe seg, bekymringer i forhold til jobb, overtid etc og tidsklemma. Tidsklemme er noe du ser i norge, og den blir ikke mindre av at man har mye penger, heller omvendt ser det ut som for meg. Jo mer penger man har, jo større forventninger til alt man skal klare. Har man ikke "nok", har man heller ikke råd til å gjøre alt dette, og får ANDRE forventninger og bekymringer. Jeg tror man har bekymringer og forventninger man føler man ikke klarer å innfri uansett om man ikke har penger eller om man har mye penger, og tror derfor ikke at mer penger skaper mer lykke. Mer komfort ja, men komfort er ikke det samme som lykke slik jeg ser det.
Kosemose Skrevet 2. september 2007 #31 Skrevet 2. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
aline Skrevet 2. september 2007 #32 Skrevet 2. september 2007 OK, da tror jeg at jeg misforsto det første innlegget ditt, og at vi er ganske enige: Evnen til å glede seg over noe og å kjenne på lykkefølelse er uavhengig av penger. Kanskje er det slik at lykke er en flyktig følelse man får når noe uvanlig hender, eller man stopper opp et sekund og kjenner på en god følelse? (altså noe annet enn en jevn følelse av tilfredshet/metthet), sånn at hvis du f.eks sitter i et fangehull, kan du føle lykke av et solstreif, selv om livet i seg selv jevnt over er ganske traurig? (hvis man evner å se etter dette lille solstreifet, vel å merke). Kanskje det å være i stand til å kjenne lykke er noe man kan bestemme seg for eller øve opp, kanskje det er noe noen er "oppdratt til" ? ja, jeg tror vi er ganske enige. Helt enig i at lykke nok stort sett, ihvertfall for de aller aller fleste, er en flyktig følelse og at det er evnen til å glede seg over nået, livet, og slippe alle bekymringer og forpliktelser for en liten stund, og altså helt uavhengig av penger. Tror også, som du sier, at det å se lykke, føle lykke, er noe man kan trene seg opp til og at man må være åpen for det, villig til å slippe alle bekymringer til tider og bare være. Evne å se etter det lille solstreifet som du sier. også tror jeg at for mange, sier IKKE for alle, så er vi som stort sett har penger (sier ikke at vi alle har nok, mye eller noe sånt, men vi har stort sett tak over hode, klær på kroppen og mat i magen) hakket bortskjemt, og jeg tror jo værre bortskjemtheten blir, jo vanskeligere er det å faktisk stoppe opp og klare å glede seg over bare det å være. Klare å se livet som noe positivt, uten å fokusere på alt man ikke har, alt man ikke har rukket og alt man bør gjøre.
Kosemose Skrevet 2. september 2007 #33 Skrevet 2. september 2007 (endret) H Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #34 Skrevet 2. september 2007 Er det jeg som er fryktelig naiv, eller kan man ikke få hjelp til dette? Du er nok litt naiv...
Gjest Jenna88 Skrevet 3. september 2007 #35 Skrevet 3. september 2007 Penger er ikke alt. Men vi klarer oss ikke uten heller. Spørsmålet er vel heller hvor mye en forventer å få utbetalt i måneden. Kan en leve med 20.000 eller trenger en 60.-70.000 for å bli tilfredsstilt?
Veslejenta Skrevet 4. september 2007 #36 Skrevet 4. september 2007 Hadde man vært så heldig å vinne eller arve en stor sum med penger, så kan det hende at det kunne fjerne elementer som hindret en i å føle lykke. Noen har for eksempel en god forretningsidé og et ønske om å starte opp for seg selv, men man ikke har råd til å ta risikoen. Og jobber man da et sted hvor man ikke trives og hvor det er mye stress og overtid, så kan penger gjøre at man heller kan jobbe med det man brenner for. Noen drømmer om å kunne reise mye, men har ikke råd til dette. Andre ønsker å kunne være mer hjemme med barna mens de er små, men vil ikke klare seg på mindre inntekt. Penger kan gjøre at man kan realisere drømmene sine. Om man faktisk blir lykkelig av det er nok forskjellig fra person til person.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå