Gjest frulou Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Tidligere i uka kjøpte jeg en røkt knoke fra Grøstad på drøyt 1.5 kg, og tanken var å lage en deilig søndagsmiddag, men nå har idèene gått fløyten... "Rotgrønnsaker" er det eneste jeg har rukket å tenke- er det noen som har flere/andre forslag så er jeg kjempetakknemlig.
Arkana Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Kok lapskaus på den. Stek den i ovnen og server med rotstuing
*Mina* Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Lage raspeballer (komle), for det er kjempe godt til røkt knoke
Gjest piaf Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 Du kan også koke en veldig god minestrone på kraft fra røkt svineknoke - se Jamie Olivers første bok.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 ærtesuppe!!! det er supergodt. og veldig enkelt å lage....
Gjest bada Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 Vi kjøpte en sånn forrige helg, og kokte den på svak varme til kjøttet begynte å løsne fra benet (ca. 2 timer? - husker ikke helt). Vi serverte kjøttet med bl.a. blomkål- og brokkoligrateng. Annet tilbehør som passer (synes jeg) er kokte poteter, hvit saus smakssatt med litt sennep, og kokte rotgrønnsaker. Dagen etter laget vi ertesuppe av kraften - kjempeenkelt, billig og sunt. Kok oppbløtte erter i kraften til de blir møre, og tilsett grønnsaker (f.eks. gulrøtter og purre) mot slutten av koketiden. Tilsett gjerne litt av kjøttet fra knoken også. Hvis dere ikke har tid til å lage ertesuppe eller andre retter av kraften med en gang, anbefaler jeg deg å fryse den ned til senere bruk. Restene av kjøttet kan brukes på samme måte som skinke - det er et veldig anvendelig kjøtt å ha i kjøleskapet.
Gjest Borghild Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 Gi den til bikkja om du har en.
Gjest frulou Skrevet 1. september 2007 #8 Skrevet 1. september 2007 Tusen takk for alle gode råd (bortsett fra Borghilds,som jeg tror ville tatt knekken på bikkja.Og ja,vi har hund...). Da kommer jeg nok til å trekke den og servere med ymse tilbehør,deriblant rotgrønnsaker og hvit saus med litt sennep i.Så får vi se omdet blir erte- eller minestronesuppe på mandag. Neste gang går vi for lapskausvarianten,tenker jeg,og så raspeballalternativet....høsten er lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå