Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i uka kjøpte jeg en røkt knoke fra Grøstad på drøyt 1.5 kg, og tanken var å lage en deilig søndagsmiddag, men nå har idèene gått fløyten...:sjenert: "Rotgrønnsaker" er det eneste jeg har rukket å tenke- er det noen som har flere/andre forslag så er jeg kjempetakknemlig. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kok lapskaus på den. Stek den i ovnen og server med rotstuing

Skrevet

Lage raspeballer (komle), for det er kjempe godt til røkt knoke

Skrevet

Du kan også koke en veldig god minestrone på kraft fra røkt svineknoke - se Jamie Olivers første bok. :)

Skrevet

ærtesuppe!!! det er supergodt. og veldig enkelt å lage....

Skrevet

Vi kjøpte en sånn forrige helg, og kokte den på svak varme til kjøttet begynte å løsne fra benet (ca. 2 timer? - husker ikke helt). Vi serverte kjøttet med bl.a. blomkål- og brokkoligrateng. Annet tilbehør som passer (synes jeg) er kokte poteter, hvit saus smakssatt med litt sennep, og kokte rotgrønnsaker.

Dagen etter laget vi ertesuppe av kraften - kjempeenkelt, billig og sunt. Kok oppbløtte erter i kraften til de blir møre, og tilsett grønnsaker (f.eks. gulrøtter og purre) mot slutten av koketiden. Tilsett gjerne litt av kjøttet fra knoken også. Hvis dere ikke har tid til å lage ertesuppe eller andre retter av kraften med en gang, anbefaler jeg deg å fryse den ned til senere bruk. :)

Restene av kjøttet kan brukes på samme måte som skinke - det er et veldig anvendelig kjøtt å ha i kjøleskapet.

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd (bortsett fra Borghilds,som jeg tror ville tatt knekken på bikkja.Og ja,vi har hund...).

Da kommer jeg nok til å trekke den og servere med ymse tilbehør,deriblant rotgrønnsaker og hvit saus med litt sennep i.Så får vi se omdet blir erte- eller minestronesuppe på mandag. :)

Neste gang går vi for lapskausvarianten,tenker jeg,og så raspeballalternativet....høsten er lang. :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...