Gjest Pussopp Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Jenter; en liten utfordring her, kanskje?? Jeg har googlet meg sliten, og ser ikke ut til å finne det jeg er på jakt etter. Vi har kjøpt et hus fra 1938. det har to etasjer og en god hage med frukttrær,bærbusker osv... De vi har kjøpt huset av har ikke pusset opp huset siden sent på 80-tallet og det ser riktig så kjedelig og grått ut. Vi har lyst å gjøre en ordentlig jobb, og er litt usikker på hvilken vei vi skal gå; skal vi pusse opp med et godt øye til original stil ( usikker på hvilken stil det var i 1938...?) eller skal vi gå i stikk motsatt retning og gjøre det så up-to-date som mulig? Tips mottas med stooor takk! Dette er ikke funkishus med flatt tak osv Håper på mange gode svar fra dere; virker som mange her har gode tips og ideer!!!
Gjest Elastica Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Jeg ville forsøkt å bevare utsiden så originalt som mulig - eventuelt tilbakeføre det hvis det er gjort mange endringer underveis. Dette er selvsagt avhengig at dere liker stilen huset har. Når det gjelder innvendig ville jeg forsøkt å bevare de tingene som var veldig karakteristiske, og ellers gjort det så praktisk som mulig. Det er fullt mulig å kombinere dette. Det er spennende med gamle hus, og man må kjenne litt på hvilken identitet huset har, hvis du skjønner hva jeg mener. Mange ting er opplagte, mens andre ting finner man ut av underveis. Har dere noen i kommunen som arbeider med bevaring? Det har vi hatt god hjelp i da vi pusset opp hus.
Gjest bada Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Jeg er enig med Elastica. Det kan godt være at et hus fra 1938 er uhensiktsmessig for en moderne familie - det kan for eksempel være at kjøkken og/eller bad er for små og trange, at planløsningen ikke fungerer, osv. Da er det er viktig å gjøre de endringene som er nødvendige for at det skal fungere i 2007. Når det gjelder det stilmessige er jeg tilhenger av å ta vare på og ta hensyn til opprinnelige detaljer som listverk, vinduer og opprinnelig malt panel. Jeg synes allikevel ikke at man skal føre huset tilbake til slik det så ut da det var bygd, med kjøkken og bad i retro-stil o.l. Det kan være utrolig fint med et hypermoderne kjøkken i kontrast til det gamle. Det gir også et "ærlig" uttrykk: "Her bor det en moderne familie med et moderne kjøkken i et gammelt hus". Kontraster mellom gammelt og nytt kan være utrolig flott. Jeg synes imidlertid det er litt trist når gamle hus er pusset opp i gjennomført moderne stil slik at man nesten ikke merker at man befinner seg i et gammelt hus. Da blir det fryktelig sjelløst, synes jeg.
Gjest vimselot Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Enig mht kjøkken og bad. Det bør være praktisk, men du kan fint bevare et kjøkken, f.eks. med å benytte benkeplater av furu som du oljer, og finne fram "det gamle tregulvet", det skal vel både være praktisk og gammelt? Ville blandet gammelt og nytt, men prøvd å bevare husets egenart. Du kan f.eks. (du kan jo men) ikke kjøpe bare møbler fra 1930-tallet, regner med at du vet dette. Det høres spennende ut. Har sett eksempler på hus som er blitt frarøvet alt som tilhører det opprinnelige, men har heldigvis sett også det motsatte.
Pauline Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 En veninne med familie bor i hus fra 1935. Høres ut som det har noenlunde samme stil som deres. De har fått fram gamle tregulv i 2.etg som de har slipt og oljet. I første etg. var ikke det gamle gulvet til å redde, så de la ny parkett i en veldig klassisk oljet variant.Ellers har de malt alt hvitt. Badene er moderne (nye), kjøkkenet klassisk med moderne detaljer(Nytt) Huset deres var pusset opp på 80-tallet me alt hva dette tiårt begjæret som falsk brystningspanel, skodder mm. Alt dette ble fjernet. Furutak i 1. etg var satt inn i forbindelse med denne oppussinga og med isolering. Dette ble beholdt, men malt hvitt. De lurte litt når det gjaldt listverk. Huset hadde og vært pusset opp på 70-tallet, og hadde noen elementer derfra. Tror det var 3-4 ulike listeprofiler der. De fikk råd av en snekker om å velge en klassisk profil, som kunne vært brukt da huset var nytt eller noen år før og som fungerte greit i dag og sammen med resten av detaljene i huset. Det var også dører fra ulike epoker der de gikk for den mest klassiske og bytta det andre ut. Innredningsstilen deres er moderne uten gardiner og dill og dall. Det fungerer kjempefint i dette huset. Utvendig var huset malt i en av 80-tallets store hit-farver med skodder i kontrastfarve. På et par vindu var det 80-tallssposser. Disse ble fjernet. Huset ble malt i den fargen det hadde hatt da det var nytt. Synes resultatet der er bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå