Gå til innhold

Føling

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Hva er føling, vet at jeg bør vite det, for jeg har gitt akutt førstehjelp par ganger, men nå er jeg i den sonen som jeg kan kalle for anoresia, dvs, har bare drukket vann siden mandag, omtrent, og merker at jeg begynner å "slutte".

Har ikke sukkersyke, men hva er egentloig føling? Hvordan oppstår det f.eks. og hvordan unngå det?

Er det dødelig, om ingen gir førstehjelp?

Gjest Blondie65
Skrevet

Føling er det sukkersyke får når blodsukkeret faller unaturlig lavt. Eneste kur mot det er insulin og MAT. Dvs. for å få blodsukkeret opp må man innta raske karbohydrater slik at man får stabilisert det.

Det mest fornuftige er å unngå føling og holde insulin / spisetider på et normalt nivå slik at man unngår "krisespising" av karbo.

Ja man kan dø av føling fordi man kan miste bevisstheten og skli inn i døden. Det er nå fredag, ta til deg føde så du blir bra igjen!

Skrevet
Føling er det sukkersyke får når blodsukkeret faller unaturlig lavt. Eneste kur mot det er insulin og MAT. Dvs. for å få blodsukkeret opp må man innta raske karbohydrater slik at man får stabilisert det.

Det mest fornuftige er å unngå føling og holde insulin / spisetider på et normalt nivå slik at man unngår "krisespising" av karbo.

Ja man kan dø av føling fordi man kan miste bevisstheten og skli inn i døden. Det er nå fredag, ta til deg føde så du blir bra igjen!

Man skal aldri gi insulin til noen med lavt blodsukker! Insulin gjør at blodsukkeret faller ytterligere. Man bør gi søt drikke eller mat hvis personen er ved bevissthet, ellers ikke. (Mat/drikke kan kvele en bevisstløs person, ring 113!)

Føling er vanligvis ikke dødelig, men kan være det. De fleste som mister bevisstheten, men ikke får hjelp, våkner opp igjen etterhvert. Man kan risikere diverse skader da, og som sagt, i verste fall dø.

Gjest Blondie65
Skrevet
Man skal aldri gi insulin til noen med lavt blodsukker! Insulin gjør at blodsukkeret faller ytterligere. Man bør gi søt drikke eller mat hvis personen er ved bevissthet, ellers ikke. (Mat/drikke kan kvele en bevisstløs person, ring 113!)

Jeg ville ALDRI gitt insulin til noen heller - jeg ville gitt dem mat hvis de var bevisst. Insulinen får de regulere selv. Det jeg skrev var basert på at de vanligvis trenger insulin når de spiser.

Uansett har ikke Vimselot behov for insulin, hun har bruk for mat hvis hun føler at verden går i sakte kino fordi hun ikke har spist siden mandag.

Gjest vimselot
Skrevet

Men de har ikke problemer ang. insulin el. sukkersyke.

Akutt førstehjelp jeg har gitt, er å få personen til å drikke juice el.lignende og de har alltid sovnet av rett etterpå.

Det var ikke morsomt.

Hadde personen vært i koma, kunne han aldri inntak juice f.eks., og da hadde jeg valgt å ringe sykehuset.

Er det riktig at alle som har føling/opplever dette, er i kategorien sukkersyke?

Dette er en av grunnene til at jeg spør om dette, fordi det har ikke vært sukkersyke inne i bildet, men spiseforstyrrelser, rus osv.

Gjest Blondie65
Skrevet
Men de har ikke problemer ang. insulin el. sukkersyke.

Akutt førstehjelp jeg har gitt, er å få personen til å drikke juice el.lignende og de har alltid sovnet av rett etterpå.

Det var ikke morsomt.

Hadde personen vært i koma, kunne han aldri inntak juice f.eks., og da hadde jeg valgt å ringe sykehuset.

Er det riktig at alle som har føling/opplever dette, er i kategorien sukkersyke?

Dette er en av grunnene til at jeg spør om dette, fordi det har ikke vært sukkersyke inne i bildet, men spiseforstyrrelser, rus osv.

Jeg har hatt "følinglignende" tilstand en gang - da var det alt for lenge siden jeg hadde spist og heeeeeleeeee veeeeeerdeeeeeeeen giiiiiiiiik i saaaaaaaakteeeee kiiiiiinoooooo. Det suste i hodet (hodepine) samtidig som jeg var veldig slapp. Jeg har også sett tilstanden på nært hold hos sukkersyke. Tilstanden skyldes lavt blodsukker (noe man får av å ikke innta regelmessige måltider).

Skrevet
Jeg ville ALDRI gitt insulin til noen heller - jeg ville gitt dem mat hvis de var bevisst. Insulinen får de regulere selv. Det jeg skrev var basert på at de vanligvis trenger insulin når de spiser.

Jeg regnet egentlig med at du mente det sånn, men tenkte det var greit å presisere det. Det er nemlig veldig mange som tror at insulin er løsningen... (Og jeg har ikke så veldig lyst til å bli "hjulpet" med insulinsprøyta i en sånn situasjon...) :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Føling er det sukkersyke får når blodsukkeret faller unaturlig lavt. Eneste kur mot det er insulin og MAT.

Insulin er en kur mot for høyt blodsukker, og på ingen måte en kur mot føling. Karbohydrater er den eneste kuren mot føling, gjerne først hurtige for å få personen med føling opp på et nivå der vedkommende selv klarer å få i seg trege karbohydrater som stabliserer blodsukkeret mer.

Alle kan få lavt blodsukker, men føling er pr definisjon noe som diabetespasienter får. Det finnes andre sykdommer og tilstander som gjør at man kan få lavt blodsukker og nedsatt bevissthet/reaksjonsevner, men dette er ikke det samme som den følingen diabetespasienter får. Hos diabetespasienter kan blodsukkeret gå så lavt at man mister bevisstheten og tilslutt dør, men hos mennesker som kan regulere blodsukkeret selv, skjer ikke dette.

Skrevet

Ikke-diabetikere kan oppleve følingssymptomer, men det begrenser seg til svimmelhet/hodepine/slapphet/uro/irritasjon/evt skjelving, og kroppen ordner opp selv før man blir bevisstløs.

Skrevet

Føling kan være dødlig om det ikke blir behandlet. En som ikke briler insulin eller annen blodsukkerregulerende medisin kan ikke få føling under normale omstendigheter. Men man kan selvfølgelig få lavt blodsukker selv om man ikke bruker denne typen medisin, og man vil merke det på kroppen. Evnen til logisk tenking blir dårligere, man kan begynne å fryse eller skjelve, og man kan få hodepine for å nevne noe. Dette er ikke dødlig på kort sikt. Tenk bare på folk som sultestreiker, de kan gå ukesvis og kanskje månedsvis uten mat, bare de får i seg nok vann. Men energinivået blir jo deretter da, og kroppen blir mer sårbar for sykdommer og påkjenninger.

Som brumma* sier kan man gi søt mat eller drikke til en som har føling om vedkommende er bevisst. Er man usikker på hva man skal gjøre ringer man uansett 113, de kan også rådgi om man er i tvil.

Skrevet

Det er ikke diabetes som gir føling, en diabetiker som ikke går på blodsukkerregulerende medisin vil ikke kunne få føling. Medisinen de tar for å senke blodsukkeret vil kunne gi føling dersom den blir feiljustert i forhold til trening og kosthold. Men andre medisiner man tar kan også påvirke blodsukkeret. Insulin er den vanligste, men det finnes også andre.

Gjest vimselot
Skrevet

Takk for svar, dere damer.

Har hatt i alle fall to tilfeller, der jeg har sett folk omtrent gå i koma....og selv har de kalt det for føling.

Etterpå. of, for de har ikke vært i stand til å snakke, og jeg har heldigvis sluppet 113.

Jeg har s.k. spiseforstyrrleser, og har fått i meg juice, for jeg begynte p merke at jeg både "forsvant", hodepine, frysninger og helt kvalm, m.m.

Og jeg har ikke sukkersyke/diabetes.

Fryser ennå, men er bedre.

Det er forferdelig å måtte yte førstehjelp til de som påberoper seg føling, de nekter å ta inn flytende føde, men jeg har bare møtt og sett og gitt førstehjelp før de har kommet i koma.

Men fy for en jobb, man må presse i dem jucie/fruktsaft, og prøve å høre på stemmen, men de vil jo bare sove, men ingen jeg har møtt har fått lov til å sove før de har inntatt f.eks. juice.

Mjau, det var er skremmende, men å ringe 113 alle ganger?

Ei venninne av meg får ofte føling, men da vet hun selv.

Men kan jeg få føling, når jeg ikke har spist mer enn 300 kalorier siden mandag?

Skrevet

Bra at du har fått i deg litt juice i alle fall, når du har de symptomene du har vil jeg tro at blodsukkeret ditt er alt for lavt nede, selv om det ikke kan kalles føling så er det ubehagelig. Prøv å få i deg litt mer, gjerne langsomme karbohydrater nå som du har fått i deg juice.

Jeg skal ikke si at det er umulig eller at det aldri har skjedd, men vanligvis kan selv ikke en som har diabetes få føling uten å gå på medisin som regulerer blodsukker. Altså kan heller ikke du få føling dersom du ikke går på medisin av denne typen. Før det ble vanlig å regulere diabetes medikamentelt var det ingen som døde av føling, de døde derimot av langtidsvirkningene av for høyt blodsukker.

Gjest vimselot
Skrevet

For høyt blodsukker?

Hva er det da...jeg bare spør, for da burde jeg jo ikke hentet sugerør og presset i mennesket fruktjuice?

Kun noen tilfeller, og de har kalt det føling, når de har våknet igjen.

Gjest Blondie65
Skrevet
For høyt blodsukker?

Hva er det da...jeg bare spør, for da burde jeg jo ikke hentet sugerør og presset i mennesket fruktjuice?

Kun noen tilfeller, og de har kalt det føling, når de har våknet igjen.

De som har for høyt blodsukker har ikke føling. For høyt blodsukker hos en diabetes pasient betyr at man har spist noe uten å regulere insulininntaket. Mens det er helt rett å gi en pasient med føling raske karbohydrater for å få dem ut av følingtilstanden er det katastrofalt å gi en person som ikke klarer å holde blodsukkeret på rett nivå ved kosthold og insulin/medisinering sukker.

Når de du har hjulpet selv sier at de har hatt føling så har de nok visst hva de snakket om. Og du har behandlet dem riktig.

Skrevet

For høyt blodsukker (hyperglykemi) er som blondie sier noe som forårsakes av matinntak og eventuelt for lite fysisk aktivitet hos personer som har diabetes. De har ikke samme insulinproduksjon som oss friske (type en diabetes) eller kan ikke nyttegjøre seg av den insulinen de produserer (type to diabetes), eventuelt en kombinasjon av disse. Dermed klarer ikke kroppen å senke blodsukkeret slik den gjør det hos meg og deg.

Symptomene på høyt blodsukker er ikke så dramatiske som symptomene på lavt blodsukker, og høyt blodsukker er heller ikke skadelig eller dødlig på kort sikt. Om vedkommende snakker usammenhengende, er veldig trøtt, slapp, har hodepine, er fraværende osv, så er det ikke noen fare for at det er høyt blodsukker som er årsaken. En med type 2 diabetes vil som regel aldri få så høyt blodsukker at det kan merkes på vedkommende, og selv en med type 1 vil stort sett bare merke det selv, og det vil ikke være en akutt situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...