Gå til innhold

bæsj som henger fast i rumpa eller hårene på katten

Anbefalte innlegg

Gjest jodeleiho
Skrevet

jeg har opplevd det her før med den katten jeg hadde før. den fikk ikke ut bæsjen også gne den rumpen sin over alt for å få vekk bæsjen.

det skjer med kattungen jeg har.

jeg vet at jeg sikkert må forvente det hos katter innimellom men nå har det skjedd 3 ganger på to uker. og jeg er dritt lei av å vaske dritt fra gulvene mine hele tiden. det stinker jo jævlig og.

hvorfor får han ikke ut bæsjen? han er langhåret så kanskje det er det. burde jeg klippe han litt bak der? dette har skjedd ofte på kort tid nå og det kan umulig være bra for pusen heller.

råd noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slikt kommer vel som regel av diarè. Har du gitt katten noe utenom vanlig kattemat? Kumelk eller annet? Hvis ikke, så kan det være katten har spist noe den har kommet over ute, og fått løs mage av det.

I første omgang vil jeg råde deg til å vaske bort det som er. Du kan godt klippe bort noe av pelsen bak for å gjøre det enklere for pus å holde seg ren også.

Hvis du gir katten kumelk, så vil jeg anbefale at du ikke gjør det. La katten faste et døgn (alltid tilgang på vann) og gi den så usaltet kokt ris og usaltet hvit fisk i en dag eller tre. Det vil stabilisere magen. :)

Skrevet

Hvor gammel er kattungen din da? - Og når ble den eventuelt tatt fra moren sin?

Kanskje den har problemer med fordøyelsessystemet sitt for hvis jeg forstår deg riktig er det ikke sånn at den bare får avføring på pelsen, men at den har problemer med å gå på do?

Skrevet

Dette kan vært normalt for langhårete kattunger. Klipp hårene rundt rumpehullet ellers kan du snu katten bak frem og spyle rumpa under kranen med litt mild sepe etterpå. Man må regne med mye rart når en skaffer seg langhårete katter. Det skjer nesten aldri hos voksne katter.

Ikke bestandig fryd og gammen "med en søt og langhåret" hvis en ikke lærer de opp til å venne seg i å bli stelt med.

Skrevet

Det er vel egentlig bedre at du må plages med driten inne hos deg enn at naboen må plukke drit i sine blomsterbed.. :kaffe:

Skrevet

Har katten fått markkur i det siste? Ser iallfall på hunden min at bæsjen henger igjen om den har mark, men ser det også på resten av "kablen". Ser ut som "kablen" henger sammen i hårstrå.

Gjest Gjest_omoya_*
Skrevet

Dette har skjedd med min katt også, men problemet har blitt bedre etter hvert som hun har blitt eldre. Dessuten begynte vi å kjøpe fôr i dyrebutikk/veterinær, og nå lukter ikke avføringen noe særlig heller. Vi synes det var vanskelig å komme til bak der med saks, så vi dusjet henne litt og da "løste det seg opp". :)

Skrevet

Dette skjer fra tid til annen med den ene pusen min, hvis hun får boksemat. Jeg pleier å klippe litt der bak, så er det lettere for henne å holde seg ren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...