Gå til innhold

ROTETE JENTER I FØRPUBERTET

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jenter på 11 år som har lite orden. Spesielt hun ene har veldig vanskelig for å holde orden. Det blir slitsomt for alle rundt henne. Det glemmes igjen jakker og nøkler, votter og luer. Klokka er ikke på hånda og mobilen er glemt igjen hos pappa.

Er dette noe som hører til alderen, eller? Hva kan jeg gjøre? Jeg har prøvd kryss-system - der de får kryss hver gang de ikke har gjort pliktene sine og etter fem kryss så mister de en rettighet. Men det hjelper ikke særlig, og jeg er utslitt. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror noen er litt mer rotete enn andre, men det kan læres. Har ei på 16 som roter og glemmer en del. Jeg ser vel at det er mest min feil.

I stedet for å gi kryss når datteren din roter og glemmer, så gi kryss når hun har klart en dag uten rot og så en belønning etter f.eks. 10 kryss. Det blir bedre motivasjon når man har noe å jobbe mot.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Enig med gjest, en stjerne for å ha klart noe og som fører til belønning er mer motiverende enn en anmerkning som gir tap av privielgier :)

Er hun helt ekstrem og mye eiendeler kommer vekk, kan hun trene med en lapp i bukselommen hvor hun skriver ned løsøre (yttertøy/varm genser som kan bli tatt av, gymtøy, nøkler, jakke, mobil, ring/smykke, klokke, lue, votter, skjerf, solbriller) hun har med, og så skal sjekke at hun har kontroll på det før hun drar hjem igjen. En lapp kan kanskje hjelpe henne til å bli mer bevisst i starten, det viktigste er at hun kommer på å tenke på hva hun har med før hun skal hjem/forflytte seg.

Skrevet

Vi satte opp pene lapper en periode for at ting skulle bli gjort.

Eksempel: Husk å ta med søpla når du går ut, husk å låse døra, husk å slukke lyset.

Det hjalp!

Skrevet
Vi satte opp pene lapper en periode for at ting skulle bli gjort.

Eksempel: Husk å ta med søpla når du går ut, husk å låse døra, husk å slukke lyset.

Det hjalp!

Takk for fine svar - skal teste ut alle disse!

Skrevet

Har en på snart 9 som er slik jeg...

Skrevet
Har en på snart 9 som er slik jeg...

Føler med deg - blir så sliten og lei av å gå å plukke.

Skrevet
Føler med deg - blir så sliten og lei av å gå å plukke.

Føler jeg plukker etter alle ungene her jeg. Trodde eldstemann skulle lære litt nå når han er i militæret, men når han kommer hjem er alt ved det gamle...jada jeg vet det er min egen skyld..som har skjemt de bort :sjenert:

Skrevet
Føler jeg plukker etter alle ungene her jeg. Trodde eldstemann skulle lære litt nå når han er i militæret, men når han kommer hjem er alt ved det gamle...jada jeg vet det er min egen skyld..som har skjemt de bort :sjenert:

Ja, sånn er det vel. Vi får som vi fortjener. Men mange ganger er det faktisk lettere å gjøre ting sjøl enn å gå og mase.

Skrevet

Jeg var slik selv. Har ikke tall på antall nøkler, klokker og smykker jeg rotet bort. Og det varte omtrent til da jeg flyttet hjemmefra - da måtte jeg faktisk ta litt mer ansvar enten jeg ville eller ikke, og har ikke rotet bort en eneste nøkkel etter det.

Skrevet
Jeg var slik selv. Har ikke tall på antall nøkler, klokker og smykker jeg rotet bort. Og det varte omtrent til da jeg flyttet hjemmefra - da måtte jeg faktisk ta litt mer ansvar enten jeg ville eller ikke, og har ikke rotet bort en eneste nøkkel etter det.

Takk, det var gode trøstende ord. Stakkers henne om hun blir som hun er nå når hun har sitt eget bo.

Skrevet
Takk, det var gode trøstende ord. Stakkers henne om hun blir som hun er nå når hun har sitt eget bo.

Da er det kanskje håp for mine også da :fnise:

Skrevet
Da er det kanskje håp for mine også da :fnise:

Det hjelper å høre at det er flere som har det sånn. Jeg har tvillingjenter. Hun ene er ganske flink til å passe på tingene sine, mens hun andre er helt håpløs. Men ikke så rart - for hun har jo alltid søstra som hun kan lene seg på. Behøver ikke ha med nøkkel eller klokke, for det har søstra mi etc.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Gutter er ikke bedre .. hvis det er noen trøst :ler:

Skrevet
Gutter er ikke bedre .. hvis det er noen trøst :ler:

Det er vel individuelt det. Jeg kan bare sammenligne med stesønnen min på 12 som er ganske ordentlig og pålitelig. Han er en drøm i forhold til jenta mi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...