Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Min far er død. Han har to søsken i live; mine tanter A og B. Tante A har 4 barn. Tante B er skrøpelig. Jeg rekner med at hun vil falle fra i løpet av få år. Tante A sier at når B dør, skal jeg og hennes fire barn dele arven likt mellom oss (dvs 1/5 på hver). Jeg har ikke sagt noe, men tror dette blir feil. For jeg har jo min fars arvelodd. Hadde far levd, hadde far og tante A arvet likt (1/2 hver). Derfor mener jeg at jeg skal ha halve arven. Blir dette feil? Jeg tror neppe jeg gidder å si noe om dette. Det er tross alt bare penger det er snakk om. Hva hadde du gjort?
Gjest Blondie65 Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Min far er død. Han har to søsken i live; mine tanter A og B. Tante A har 4 barn. Tante B er skrøpelig. Jeg rekner med at hun vil falle fra i løpet av få år. Tante A sier at når B dør, skal jeg og hennes fire barn dele arven likt mellom oss (dvs 1/5 på hver). Jeg har ikke sagt noe, men tror dette blir feil. For jeg har jo min fars arvelodd. Hadde far levd, hadde far og tante A arvet likt (1/2 hver). Derfor mener jeg at jeg skal ha halve arven. Blir dette feil? Jeg tror neppe jeg gidder å si noe om dette. Det er tross alt bare penger det er snakk om. Hva hadde du gjort? Du har rett. Tantens barn arver sin tante. De vil derfor arve av den andel av din fars arv som tilkommer din tante. Med mindre det er snakk om testamenter, så gjelder altså arveloven. Ikke i noe fall ville tantebarna arvet din far direkte (selv om din far var barnløs) - de ville arvet din tante.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Hva ville jeg gjort? Jeg ville nok prøvd å forklare arveloven for tante. Spesielt hvis det var en del penger involvert. Ingenting er mer irriterende enn å bli snytt.
Gjest Gjest_bb_* Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Du har rett ja, med mindre tante B skriver testamente. Siden hun ikke har barn kan hun skrive hva hun måtte ønske i testamentet, og dersom hun ønsker at dere fem skal arve 20 % hver, så kan hun bestemme det.
Gjest vimselot Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Eh, arver ikke barna til tante A alt da, med mindre A ikke skriver testamente? Verken bror eller tante B har arverett, så lenge A har barn. Mht til tante B, som er barnløs, går arven til søster og bror, dvs. tante A og broren X, eller brorens barn, som er ts? I alle fall har jeg forstått det slik, men i et testamente, kan du bestemme å fordele arven blant flere, men ikke mer enn ca. 250 000 kroner cirka, til hver som ikke egentlig har arverett, eller har jeg lært noe feil? Har ikke fulgt så mye med ang arveloven, men er ikke spesielt opptatt av penger, har bare hørt prat om dette.
Gjest bvy Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Eh, arver ikke barna til tante A alt da, med mindre A ikke skriver testamente? Verken bror eller tante B har arverett, så lenge A har barn. Mht til tante B, som er barnløs, går arven til søster og bror, dvs. tante A og broren X, eller brorens barn, som er ts? I alle fall har jeg forstått det slik, men i et testamente, kan du bestemme å fordele arven blant flere, men ikke mer enn ca. 250 000 kroner cirka, til hver som ikke egentlig har arverett, eller har jeg lært noe feil? Har ikke fulgt så mye med ang arveloven, men er ikke spesielt opptatt av penger, har bare hørt prat om dette. Her var det mye feil ja, siden du sier det selv... TS spurte om arverett etter tante B, det er ingen som har snakket om tante A. Når det gjelder testamente så kan du fritt testamentere akkurat så mye du vil til hvem du vil, såfremt pliktdel til barna (2/3, begrenset oppad til 1 mill per pers om du ønsker det) og ektefelle (1/4, begrenset oppad til 4G (?) om du ønsker det) er ivaretatt. 250 000 har du kanskje fra at det er hva som kan arves av hvem som helst uten arveavgift?
mamut75 Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 Forutsetter at det din fars ektefelle ikke er inne i bildet: Hvis det er faren din tar du alt og tanter og onkler og deres barn får ingenting . Hvis pliktarven din på minimum 1 million (har ikke sjekket hvor stor denne er siden jeg studerte juss) er innfridd kan faren din fritt , i testament råde over det restrerende , men da må det foreligge testament og dersom det ikke gjør det tar du alt utover pliktdelen også . Men du tar i utgangspunktet alt og skal ikke dele med tanter og tantebarn .
mamut75 Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Må kanskje legge til at dersom du har søsken må du dele med dem , men livsarvingene (altså barna til arvelater) har prioritet foran arvinger i annen linje (tantene dine ) . Hvis tantene dine har lagt beslag på din arv syntes jeg du først burde forklare dem at det din far etterlot seg tilfaller deg , ellers kan du kontakte Jussbuss (Juss studentenes frivillige juridiske rådgivningstjeneste ) og få dem til å forklare tantene dine fakta , hvsi ikke dette hjelper hadde jeg kontaktet advokat .
brumma* Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Men du tar i utgangspunktet alt og skal ikke dele med tanter og tantebarn . ...Hvis tantene dine har lagt beslag på din arv syntes jeg du først burde forklare dem at det din far etterlot seg tilfaller deg... Det er ikke snakk om arven etter faren hennes, men arven etter en tante (søster til far). Ihvertfall sånn jeg forsto det. Det er også en annen søster (til far) inne i bildet, hun har barn. Det er faren din og søsteren som i utgangspunktet har arverett, så du skal ha halvparten (siden faren din er død) og tanten din halvparten. Om hun ønkser å gi sin halvpart videre får de fire ungene en fjerdedel hver av din tantes halvpart. Tante B kan selvfølgelig skrive et testamente, og bestemme over arven sin som hun vil (forutsetter da at hun ikke har barn eller ektefelle, da blir saken over en helt annen også).
Gjest Elastica Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Må kanskje legge til at dersom du har søsken må du dele med dem , men livsarvingene (altså barna til arvelater) har prioritet foran arvinger i annen linje (tantene dine ) . Hvis tantene dine har lagt beslag på din arv syntes jeg du først burde forklare dem at det din far etterlot seg tilfaller deg , ellers kan du kontakte Jussbuss (Juss studentenes frivillige juridiske rådgivningstjeneste ) og få dem til å forklare tantene dine fakta , hvsi ikke dette hjelper hadde jeg kontaktet advokat . Misforstod du ikke litt her, eller er det jeg som har misforstått? :klø: Altså, hvis jeg har forstått spørsmålet ditt slik at det opprinnelig har vært tre søsken (tante A med fire barn, tante B, som er skrøplig men ikke har barn og din far som er død) er det helt korrekt at arven fra tante B skal deles i to (tante A og din far). Deretter skal den fordeles videre til neste ledd, dvs deg og dine søskenbarn med en halvpart på hver. Hvis tante A fremdeles er i live når tante B dør, er det strengt tatt du og tante A som arver en halvpart hver.
mamut75 Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Ja , jeg ble også plutselig litt usikker på om det er tanter + fars foreldre som er døde eller om det er fars bo som skal fordeles? Eller om det kanskje er tante B's bo som skal fordeles den dagen hun dør ? Det jeg skrev om at ts tar alt var hvis det er farens eiendeler som skal fordeles .
Gjest =tentacle= Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 Tante A sier at når B dør, skal jeg og hennes fire barn dele arven likt mellom oss (dvs 1/5 på hver). Jeg har ikke sagt noe, men tror dette blir feil. Det vet kanskje tante A også, så hun planter en fordeling som tiltaler henne mer, så du ikke skal stille spørsmålstegn den dagen arven skal fordeles. Hun kan gjerne la sin arv gå videre til sine barn, men ikke din del. Du trenger ikke lage noen stor konfrontasjon, bare vent til temaet kommer opp igjen, (eller pass på at det kommer opp) og si at du var litt usikker på hvordan arvereglene var med slike slektsforhold, men nå vet du at det skal fordeles etter arveledd slik og slik.
gaja Skrevet 31. august 2007 #13 Skrevet 31. august 2007 Eller spørre tante A om hun er sikker på at tante B har skrevet dette i testamentet. For hvis hun ikke gjør det må dere jo følge arveloven som sier ditt og datt.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #14 Skrevet 31. august 2007 Det må vel skiftes etter Tante B,og da vil jo skifteretten fordele arven på de to arveberettigede,med mindre tante B har skrevet testamente da.
Gurken Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 (endret) Forutsetter at det din fars ektefelle ikke er inne i bildet: Fars ektefelle har ingen rolle i dette arveoppgjøret. Når far er død har ikke ektefellen noe rett på arv fra fars side av familien. Jeg arvet en gammel onkel etter min far på denne måten. Det var aldri snakk om at min mor hadde noen rettigheter. Der var det óg slik at jeg var enebarn og på den andre siden var det fire som skulle dele. Jeg fikk en del alene og de måtte dele en del på fire. Det var forresten offentlig skifte med advokat og greier, så jeg regner med at det ble gjort korrekt. Dette gjelder selvfølgelig kun hvis det ikke foreligger et testamente. Endret 1. september 2007 av m@msen
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 (endret) Never mnd ... så etterpå at jeg hadde misforstått ... Endret 1. september 2007 av Blondie65
Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 (endret) Så til TS: Jeg kan forsikre deg om at det er helt riktig at halve arven tilfaller deg såfremt tanten din ikke har skrevet testamente. Den andre halvdelen går til din andre tante. Hva hun vil gjøre med pengene er opp til henne, men DU skal ikke lide for at hun evt vil fordele pengene på sine barn. Endret 1. september 2007 av m@msen
Helen Skrevet 1. september 2007 #18 Skrevet 1. september 2007 (endret) Tråden er ryddet. Spørsmål og kommentarer på modereringen tas på Ris & Ros M@msen - moderator. Endret 2. september 2007 av m@msen
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #19 Skrevet 2. september 2007 Forutsetter at det din fars ektefelle ikke er inne i bildet: Det er ikek FAREN det er snakk omn, men tanten! Faren er død. Kan du ikke lese spørsmålsstillingen før du svarer? Dette blir jo bare rot :-(
Glynis Skrevet 2. september 2007 #20 Skrevet 2. september 2007 Det er ikek FAREN det er snakk omn, men tanten! Faren er død. Kan du ikke lese spørsmålsstillingen før du svarer? Dette blir jo bare rot :-( Ingen vits i å kommentere slike korrekte ting her, tråden blir bare ryddet av moderatorene. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal slette innlegg som påpeker at de som prøver å hjelpe bare roter det til for trådstarter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå