Gjest Telepatetix Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Dette er mesteparten av et innlegg jeg skrev på mensa sine sider da jeg ble spurt om å dokumentere mine påstander om eksperimenter som dokumenterer telepati og beslektede fenomener. Disse studiene er meget gode og slik jeg ser det like gode bevis som bevisene vi har for en rekke andre ting som aksepteres som fakta. Det betyr imidlertid ikke at det er 100% sikkert, men det gjelder også det meste annet fra forskerhold. Hva synes dere? Tror dere på telepati og har dere noen tanker om hva som kan forklare det? Datamaterialet som er opparbeidet i forbindelse med CIAs eksperimenter rundt telepati og lignende er fryktelig stort og nå deklassifisert og gjennomgått sammen med andre studier rundt fenomenet. Jeg har kopiert inn et sitat fra en av forskerne (professor i statistikk) som har deltat i CIAs evaluering og revidert dette materialet og som mener at meta-annalyser av dette og annet materiale gir klare bevis. I tillegg gir hun en forklaring på hvorfor flere enkeltstudier ikke har funnet signifikante resulatater: It is clear to this author that anomalous cognition is possible and has been demonstrated. This conclusion is not based on belief, but rather on commonly accepted scientific criteria. The phenomenon has been replicated in a number of forms across laboratories and cultures. The various experiments in which it has been observed have been different enough that if some subtle methodological problems can explain the results, then there would have to be a different explanation for each type of experiment, yet the impact would have to be similar across experiments and laboratories. If fraud were responsible, similarly, it would require an equivalent amount of fraud on the part of a large number of experimenters or an even larger number of subjects. In the past, critics have attempted to discredit positive results in psychical research on grounds of lack of repeatability. But, as anyone with a training in statistics knows, even where an influence exists, an isolated experiment with an insufficient number of trials may not demonstrate a statistically significant effect. Accordingly, without a more sophisticated analysis, "failure to reproduce an effect" does not demonstrate its absence. Suppose, for example, psychic abilities, in line with the results already described, increase the chances of a successful match from 1/4 to 1/3. Then (according to the accepted statistical theories), an experiment with 30 trials, which has been typical of these experiments, would have less than a 17% chance of achieving a result of statistical significance. The more recent larger experiments still utilise only about 100 trials, and have only about a 57% chance of achieving statistical significance. Detailed analysis of the complete collection of experiments on this type of phenomenon shows that what holds, despite changes in equipment, experimenter, subjects, judges, targets and laboratories, is far greater consistency with the 1 in 3 success rate already mentioned than with the 1 in 4 chance expectation rate. Such consistency is the hallmark of a genuine effect, and this, together with the very low probability of the overall success rate observed occurring by chance, argues strongly for the phenomena being real and not artifactual. Dette er skrevet av: Jessica Utts is professor of statistics, University of California, Davis, and was one of two experts commissioned by the CIA to review the two-decade U.S. government psychic research programme in the Summer of 1995. Hennes hjemmeside har linker til gjennomgangen av studiene hun refererer til pluss en rekke andre interesante artikler og nettsider rundt forskning om telepati og lignende. Ett forskningsinstitutt ved Princeton har også over mange år fått statistisk signifikante resulateter når de har testet telepati og hjernens evne til å påvirke omgivelsene: http://www.thecrimson.com/printerfriendly.aspx?ref=205041 Boken til Ervin Lazlo som jeg har referert til ovenfor refererer til flere stduier som dokumenterer telepati. Som sagt så konkluderte introduksjonsboken på psykologi grunnfag med at en gjennomgang av studier rundt telepati klarte viste at fenomenet var reelt. Jeg tror dette er den oppdaterte versjonen av boken jeg leste, men vet ikke hva som står i den nå: http://www.amazon.com/Atkinson-Hilgards-In...7699873-9554351 Om monkene som kan sove i snøen kan dere google Herbet Benson fra Harvard: In the early 1980s, IONS sponsored an early research project on meditation headed by Herbert Benson of Harvard Medical School. Benson traveled to Tibet to study Buddhist monks practicing the tradition of "tum-ho." Such monks exhibit startling control over bodily functions, including production of enough heat to dry wet blankets on a cold winter day. Pioneering studies such as Benson’s illustrated the potential such non-ordinary states have for accessing exceptional bodily capacities. Daniel Goleman og Paul Ekman er blant verdens mest respekterte forskere i psykologi. For gjennomgang av en rekke studier om effekten av meditasjon og yoga som de selv har initiert eller stiller seg klart bak kan dere lese bøkene Destructive Emotions og Healing Emotions av Daniel Goleman. Studien som viste 800% høyere aktivitet i sentrene forbundet i hjernen til en meditør, ble såvidt jeg husker utført av Paul Ekman. I Healing Emotions så diskutere Ekman, Goleman og en rekke andre av verdens fremste vitenskapsmenn, blant annet budhisters forståelse av hva som skjer når et menneske dør for å få ideer til studier av ut av kroppen opplevelser og lignende. Bakgrunnen for interessen deres er den bemerkelsesverdige sukesessen med å dokumentere påstander budhistiske munker har kommet med om evner som i utgangspunktet ble blankt avvist av vestlige vitenskapsmenn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå