Gå til innhold

Menn med en lang negl på lillefingeren-

Anbefalte innlegg

Skrevet
Så forstå meg rett - jeg mener ikke at stådoer uten papir automatisk er primitive.

Ja, nettopp.

Bare nevnte det som et apropos ettersom det er mange som tenker "æsj og fysj" om sitte-på-huk-dass og fravær av dorull.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha lett litt så ser det ut til at dette stammer fra Ming-dynastiet i Kina, hvor både kvinner og menn hadde lange negler. Dette var et symbol på makt, lykke og at de ikke utførte manuelt arbeide.

Og i dag...er det vel bare en kulturell relikvie...

http://www.charlenedy.com/column_fingernail.html

Skrevet
Man trenger ikke innlagt vann for å ha vann på toalettet. Det holder med en dunk vann og en øsekopp.

Det landet jeg har vært på mest primitive toaletter er nok Thailand. Lite papir å skimte der.

var langt uti tjukkeste bushen i gambia, der ingen noengang hadde sett en dusj eller sittet på en av "vår" type toaletter, det var ute i frisluft, en opphøyning i bakken med murt renne nedover langs ene siden og Blikkskur-vegger på kanskje to meter? ikke no tak og hønene tuslet rundt oss mens vi satt der og prøvde å gå på do..

de ga med meg en dunke vann og ETT tørk papir, flirte og sa "så, nå får du gjøre det på vår måte!" *flirer*

og, selv om de altså brukte venstre hånd til å tørke seg bak med, så hadde ingen av dem lang lillefingernegl, de graver ikke ut skiten selv om de ikke bruker dopapir.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Blondie65
Skrevet
Ok, så fordi du har hørt det fra noen thaier du snakket med på en fierietur, så kan du altså slå fast at det ikke er noen tvil om at det de sa stemmer for alle?

Og du skal ikke se bort fra at de lo seg skakke da du trodde på at de i tidligere tider satt og gravde ut skiten med lillefingern.

Si meg en ting Emi: Er du her for å bli opplyst eller for å vinne diskusjoner? Er det slik at du automatisk har rett og alle andre feil og at det gir deg rett til å latterliggjøre alle andre?

Når flere (ja flere enn en) fra flere forskjellige steder i Thailand samt en bok (som jeg ikke har lenger) sier det samme, skal jeg da automatisk anta at det er sagt for å gjøre narr av meg? Jeg har ingen grunn til å tvile på disses utsagn og det kan være verdt å merke seg at selv om kulturen i Kina var at de rike hadde lange negler som et tegn på at de ikke behøvde arbeide så kan kulturen være en annen i et annet land. Den ene personen jeg så som hadde lang negl (skikkelig lang - nærmere 20 cm) på venstre lillefinger var på ingen måte en som ikke behøvde arbeide. Jeg tror ikke vedkommende hadde den neglen for å "grave seg bak", jeg tror at han hadde den av andre grunner. Ikke vet jeg. Ved en passende anledning spurte jeg en annen Thai om hvorfor noen hadde lange negler (siden jeg også akkurat hadde lest det i boken) og da kom den forklaringen om "det tradisjonelle verktøyet" på venstre hånd. Dette var litt utenfor alfarveien, ikke midt i turistløypen ...

Skrevet

Ang. islam, her står det om rituell renselse og da brukes visstnok lillefingeren til å vaske bla. ørene. Ikke rumpa, iallefall.

Skrevet

På toalettene på flyplassene i Malaysia hadde de 2 typer doer , en ala vestlig type og en som så ut som en kombinasjon mellom hull i gulvet og dusj .

Noen påstod (husker ikke om det var de innfødte eller noen i reisefølget mitt) at de ikke vestlig utseende doene var til muslimer og at muslimer ikke tørket seg bak , men spylte seg .

Men hva vet jeg ....

Gjest Elfrida
Skrevet

Det ER mer vanlig å spyle seg i arabiske/muslimske land. Jeg tror jeg leste en gang at Posten et sted i Oslo innstallerte stådo med spylemulighet på en av arbeidsplassene sine etter ønske fra de mange muslimske ansatte.

Gjest Silmarill
Skrevet
Ang. islam, her står det om rituell renselse og da brukes visstnok lillefingeren til å vaske bla. ørene. Ikke rumpa, iallefall.

Jeg skrev om det med ørerenser tidligere i tråden, riktignok for tull da men... :)

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Det ER mer vanlig å spyle seg i arabiske/muslimske land. Jeg tror jeg leste en gang at Posten et sted i Oslo innstallerte stådo med spylemulighet på en av arbeidsplassene sine etter ønske fra de mange muslimske ansatte.

helt klart mange arabisk, muslimske og andre land der det er mye vanligere å bruke vann når man har vært på do ja.

Men de bruker ikke lang lillefingernegl for å tørke seg.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
:ler: fin teori det der da :fnise: Kanhende det er fordi de bruker neglen som ørerenser eller... :sjenert: nesepiller :vetikke:

æsj, nå ble jeg kvalm av mitt eget svar :overrasket:

----

Helt seriøst:

Mener å ha hørt at det har med lojalitet til familien å gjøre!

Noe ala: Om du rører så mye som en lillefingernegl på min familie, så ligger du tynt ann....eller noe i den duren.

Kort sagt at familien er dem som står deg emosjonelt sett nærmest, og familiemedlemmene blir derfor de som du opplever sterkest lojalitet til uansett.

----

Så lakker de den rød fordi blod er tykkere enn vann.

Det siste der fant jeg på nå da :fnise:

Dette er det mest saklige i forhold til dette med lang fingernegl. Det har jeg også hørt.Men har også hørt at fingerneglen er et redskap til diverse ting.

Enig med blondi65 at emi ikke trenger å latterligjøre andres antagelser

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Silmarill
Skrevet

Kan noen forklare hvorfor noen menn har en kjempelang lillefingernegl med bæsj på? :klø:

Personlig tror jeg det er mørkt ørevoks da :sjenert:

:regn: måtte bare skrive det :fnise:

Gjest Blondie65
Skrevet
Kan noen forklare hvorfor noen menn har en kjempelang lillefingernegl med bæsj på? :klø:

Eller kanskje det er veldig urein kokain ... :)

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Silmarill
Skrevet
Eller kanskje det er veldig urein kokain ... :)

:ler: det kan det også være :fnise:

Skrevet

:skratte: Eller de bruker neglen som kakestikke og når neglen er brun har dem sjekket en sjokoladekake :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...