Gå til innhold

Barn med melkeallergi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Cheyene_*
Skrevet

Jeg har en sønn på 2,5 år som desverre har fått melkeallergi.

Jeg lurer på om det er noen der ute som har forslag til hva slags type mat man kan lage.

Det er nesten melk i all mat som er ferdig... Alltid skal produsenten putte i noen melkeproteiner som ødelegger...

:kjefte:

Håper noen der ute er i samme båt og kan dele noen erfaringer med meg.

:sjenert::lete:

Videoannonse
Annonse
Gjest veganer
Skrevet

Har litt dårlig tid, så dette blir ganske kort.

Du kan lage det aller meste. Som regel kan du bytte ut med vann, og i ting som hvit saus og lignende så bruk soyamelk. Ligger en god del oppskrifter på http://vegetarforum.net/ både selve siden og forumet.

En kort liste (har ikke tatt hensyn til alder, men han blir jo større):

Brød. Bakers pleier være bra.

Havregrøt. Like greit med vann.

Chips. Hold deg til salt, og ikke noe annet med mindre du har grundig lest på pakken.

Sjokolade. Om allergien ikke er ekstrem er det mye kokesjokolade som går greit, og så har du Plamil på helsekosten.

Sauser. Det meste av glasstomatsauser går fint.

Mener forresten at du har rett på noe tilbake på skatten pga kosthold i forbindelse med sykdom, undersøk det hos allergiforeningen.

Skrevet

Du kan erstatte melk i så godt som alle oppskrifter med ris- eller soyamelk. Det finnes også endel andre soya-"meieri"-produkter som fløte, is osv. Store matbutikker begynner å få ganske godt utvalg av slikt, endel helsekostforretninger også. Selv foretrekker jeg rismelk, men soyamelk inneholder vel flere nyttige proteiner. Nb - endel av pruduktene er tilsatt smak som kan gjøre melka udugelig i matlaging(den eneste melkeerstatningen de selger i matbutikken hos oss er soyamelk med vanilje, ikke akkurat veldig brukbart i supper og sånt...).

Ferdigprodukter uten melk vet jeg ikke noe om, da jeg ikke er allergiker, bare føler at kroppen funker litt bedre uten melk.

Skrevet
Det er nesten melk i all mat som er ferdig... Alltid skal produsenten putte i noen melkeproteiner som ødelegger...

:kjefte:

Man må ikke spise bare ferdig-mat da... :sjenert:

Jeg har både melke og gluten-allergi (tåler ikke mel)

En må lære seg å planlegge mer i matveien, og å lage mer mat fra bunnen av.

Og da er det viktig at du prøver å lage det meste på en alternativ måte, slik at sønnen din lærer at han kan spise det meste, med små forandringer.

Det som er flott er at mat du ordner fra bunnen av, er somregel mye sunnere enn all ferdigmaten :jepp:

Gå ut å kjøp kokebøker for melkeallergi, og prøv og feile på kjøkkenet...du vil bli flink til å lage mat etterhvert :klemmer:

Gjest Gjest_Cheyene_*
Skrevet
Man må ikke spise bare ferdig-mat da... :sjenert:

Jeg har både melke og gluten-allergi (tåler ikke mel)

En må lære seg å planlegge mer i matveien, og å lage mer mat fra bunnen av.

Og da er det viktig at du prøver å lage det meste på en alternativ måte, slik at sønnen din lærer at han kan spise det meste, med små forandringer.

Det som er flott er at mat du ordner fra bunnen av, er somregel mye sunnere enn all ferdigmaten :jepp:

Gå ut å kjøp kokebøker for melkeallergi, og prøv og feile på kjøkkenet...du vil bli flink til å lage mat etterhvert :klemmer:

Du vet ikke hvor slike kokebøker er å få kjøpt?? :lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...