Gjest Tuppehøna Skrevet 31. mars 2003 #1 Skrevet 31. mars 2003 Eg har berre eit lite, pussig spørsmål som eg lurer på. Korleis fraktar og monterer dei opp og ned store sånne heise-kraner? Med ei anna, enda større heisekran, liksom? For hand? Med fly?
Gjest gotthard Skrevet 1. april 2003 #2 Skrevet 1. april 2003 når jeg var liten trudde jeg at den komm ferdigmontert på lastebil. så trudde jeg at den heiste seg opp sjæl. nå har jeg faktisk ikke peiling på hva jeg trur lengere
@lfa Skrevet 1. april 2003 #3 Skrevet 1. april 2003 Det finnes jo mobile kraner, da. Som kan ta seg av både flytting og montering/demontering.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 2. april 2003 #4 Skrevet 2. april 2003 Store anleggskraner slik som brukes ved bygging av etasjeblokker/skyskrapere etc, også kalt modulkraner, fraktes bitvis i moduler på vogntog. Montasjen skjer avansert, men enkelt, med påmontert vinsj drar det seg selv bitvis opp. Eventuelt brukes en mobilkran eller lastebilkran til hjelp. Kraner montert på lastebiler kan forresten bli sinnsyk høye. De eneste gangene man må bruke helikopter til slikt, er når kranen skal stå på litt vanskelige områder, feks enkelte oljeplattform-konstruksjoner. Der blir de som oftest også satt opp på permanent basis.
Litago Skrevet 2. april 2003 #5 Skrevet 2. april 2003 Jeg jobbet en gang rett ved en stor byggeplass og hadde en fantastisk utsikt over byggeplassen. Ble veldig fasinert over hvordan disse enorme kranene kom seg elegant på plass. Det ble lite jobbing i den perioden ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå