Gå til innhold

dysleksi eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Donna
Skrevet

Lurer på hvordan man finner ut om man har dysleksi jeg. Når har man det og når har man bare mye skrivefeil?

Jeg har mye jeg sliter med når jeg skriver (blander b,d og p ofte hvis jeg skriver for hånd ...deler opp ord og setter de feil sammen eller sammen emd ordet som kommer etter ...virent å forklare ...ser ikke når det skal være dobbeltkonsonanter ...)...men har aldri fått beskjed om at jeg har f. eks dysleksi ....(men så var nå heller ikke den skolen jeg gikk på kjennt for å innrømme at man hadde slike tilfeller ...da kunne det jo være at de måtte til med ekstra undervising ...og huff og huff . :evil: ..)

Hvordan slår man egentlig fast at noen har dysleksi og ikke bare er "sløve på rettskrivingen"? Synes det er fryktelig flaut med alle feilene .....og prøver jo så godt jeg kan å skrive riktig .....men det er ikke like lett altid ...og feil blir det .......noen slurvefeil selvsagt ..men også feil jeg ikke kan noe for ...( det er nesten så jeg blir glad når jeg finner skrivefeil hos andre ...så jeg ser at andre også kan skrive feil :wink::ler: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis blir dysleksi oppdaget på skolen. Eleven har mange stavefeil, hopper over bokstaver, bytter bokstaver osv. Noen har det slik når de skriver, noen når de leser, og noen både når de leser og skriver. PP-tjenesten er oftest de som tester. (finnes også for voksne).

Noen steder har dysleksiforbundet kontakter slik at du kan bli utredet, og de kan også ha lese-/skrivekurs for voksne dyslektikere i samarbeid med AOF.

Ellers er det ikke alle som har problemer med lesing og/eller skriving som er dyslektikere. Det er mange årsaker til at bokstaver kan stokke seg. Manglende samsyn kan være et element, eller generelle lese-/skrivevansker.

Gjest indiangranny
Skrevet

Hi Virgo :D

du kan kontakte logoped i kommunen der du bor og ta testen.

hilsen

Skrevet

Jeg tror nok at det finnes mange med antydning til dysleksi som aldri er blitt fanget opp av skolen, og at mange derfor sitter igjen med et inntrykk av å være "dummere" enn klassekameratene. Min far har dysleksi, og hans beskrivelse av dette høres ganske likt ut som det du forteller. Han hadde toppkarakterer i alle naturvitenskapelige og ikke-språklige fag, men slet endel i språkfagene. En slik ubalanse i de faglige resultatene kan muligens indikere dysleksi, men det er sikkert ikke like lett å oppdage dersom karakterene ellers også er gjennomsnittlige.

Selv har jeg det helt motsatt. Lærte å skrive og lese som femåring (faktisk av pappa), og har faktisk kun hatt én skrivefeil opp gjennom alle skoleårene. Det var da jeg i andre klasse skulle ha diktat og skrev "gaffler" i stedet for "gafler". Den feilen glemmer jeg aldri... :ler: Jeg har det slik at skrivefeilene peker seg ut som lysende flekker, og jeg kan derfor bare ta et kort blikk på en hel side uten å lese innholdet og likevel finne feilene.

For pappa er det omvendt - han ser verken sine egne eller andres skrivefeil. Likevel kjenner han alle rettskrivningsreglene og staver stort sett riktig muntlig. Det er først når ordene skal ned på papiret at det stokker seg. For ham var det i hvert fall en lettelse da han fikk bekreftet at han var dyslektisk, slik at det faktisk ikke var hans intelligens eller egenskaper det stod på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...