Gå til innhold

Barn i bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal gifte meg i september og er godt i gang med bryllupsplanleggingen. I denne forbindelse har jeg fått en liten problemstilling. Vi har noen i familie og vennekrets som har småbarn i 1 og 2 årsalderen. Jeg lurer på om det er frekt og oppfordre gjestene til å prøve å få barna passet i anledning bryllupet? Jeg ønsker jo ikke å være frek :( , men samtidig ønsker jeg ikke en liten barnehage i mitt bryllup. Jeg er også av den oppfatning at det kanskje ikke blir så hyggelig for foreldrene å springe frem og tilbake med barna, og at dette kanskje virker forstyrrende. Jeg er glad i barn misforstå meg rett. Jeg ønsker bare og høre andres gode råd og erfaringer. :)

Loke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig. Men personlig ville jeg ikke ha tatt med mitt barn i bryllup i 1 -2 års alderen. Det blir jo ofte langt over sengetid, og så er det alt det med mat og bleier...

Så lenge det er ditt bryllup er det vel deg som "bestemmer". Tror ikke noen ville ha blitt fornærmet over hentydningen...

• Liker 1
Skrevet

Hvis gjestene ikke kommer langveis fra og de har mulighet for å få barna passet hos familie eller venner, så la vær å invitere barna.

For barna blir det helt sikkert en anstrengende dag og kanskje foreldrene vil glede seg til en fest uten å ha barna med.

Da mine barn var små syntes jeg at det var helt ok med fester uten barn. Det var simpelthen deiligt å kunne kose seg med andre mennesker i festligt lag og ikke tilbringe det halve av dagen med å springe etter barn, som ble overtrette, svette, mette og "umulige". Jeg har aldri blitt fornermet hvis ikke barna var invitert, hellere litt lettet ;-)

Hilsen Trille

• Liker 1
Skrevet

Vi har invitert hele familier og overlatt valget barn/ikke barn til foreldrene. De barna som kommer er enten under året eller over 10 år - de imellom har foreldrene valgt å være hjemme med barnevakten.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at det ikke kommer for små barn i selve bryllupet. Da har man jo ofte lange taler og en enda lengre middag, - og det kan være tøft for de minste!

I vårt bryllup satte vi grensen ved 5 år. Mest fordi det var naturlig (vi behøvde ikke å "dele" søskenflokker)

I tillegg så hadde vi egen barnemeny til de barna som ville ha det, plasserte de ved bordet slik at de lett kunne gå ut og inn av spise-salen samt ordnet med en "leke-tante" som så etter dem. Leke-tanten var en 15 årig datter av noen venner av oss som følte det som en kjempe-ære å få jobbe litt under bryllupet!

Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk sjeldent sett barn under 10 - 12 år i et bryllup. Tror ingen blir sure over at du setter aldersgrensen der hvor det passer deg!

Ha et flott bryllup!

:briller:

Skrevet

Vi unngikk barneproblematikken ved å ikke skrive barns navn på invitasjonene. Dette kom egentlig av at vi ikke visste barnas navn på alle og fordi vi rett og slett ikke tenkte på dem.

Barn hos oss har vi nå bestemt at er velkomne, men ikke bedt. Etter hva jeg har forstått på våre gjester tar de det som en selvfølge å få barnepass denne dagen. Foreløpig har ingen sagt at de tar med seg barna sine i alle fall :-?

Personlig skjønner jeg ikke hva barn har i bryllup å gjøre (med mindre de ammer). De har det nok morsomt innimellom, men jeg synes de blir meget fort lei og forstyrrer alle gjestene mer enn de skaper glede. Jeg liker barn, men bryllup er liksom en "voksenting" for meg.

Skrevet

Vi har invitert barn. Men, de fleste foreldrene ønsker ikke å ha med barna. Så dette har løst seg veldig fint hos oss.

Skrevet

Vi har løst det ved å ikke skrive navnet på barna i invitasjonen...

Det er ikke så mange i vår krets som har barn, men de som har kommet til er for det meste under 5.

Vi tenkte som så at det må være deilig for foreldrene og ha en kveld hvor de kan nyte samværet med gode venner uten å måtte ta hensyn til barn...

De aller fleste visste i god tid at de kom til å bli invitert, så da er det vel ikke noe problem å skaffe seg barnevakt ??

Det kommer jo ikke akkurat som julekvelden på kjærringa ?

Skrevet

Vi har invitert barna i bryllupet. Dette fordi at disse barna er mine og min kjæres søskenbarn. Det er 2-3 under ti, mens resten er over 10 og i tenårene. :)

Skrevet

Vi har invitert alle barn i bryllup, små og store. Jeg kunne ikke tenke meg dagen uten dem. :)

Skrevet
Vi har løst det ved å ikke skrive navnet på barna i invitasjonen...

Det er ikke så mange i vår krets som har barn, men de som har kommet til er for det meste under 5.

Vi gjorde det også slik.

De aller fleste visste i god tid at de kom til å bli invitert, så da er det vel ikke noe problem å skaffe seg barnevakt ??

Det kommer jo ikke akkurat som julekvelden på kjærringa ?

Couldn't agree more.

Skrevet

Vi inviterer ingen barn i vårt bryllup, selv om alle inviterte stort sett har barn. Fest er fest, og ikke noe sted for barn.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal i bryllup i sommer til en venninne av meg, og da tar ikke jeg med meg min sønn på 10 mnd- selvfølgelig ikke! Invitasjonen var til meg og samboeren min....

MEN når vi gifter oss skal min sønn være med deler av dagen, og ettersom også søsken og venner har barn på min sønns alder- er det naturlig at også de gjør det på den måten. Alle små barna, som har faste sengetider, må jo ha barnevakt. Jeg ser for meg min sønn sovne over forretten, morsomt..... not! :o Men dette er policien i vårt bryllup, og det er jo opp til brudeparet..... :)

Dette ble rotetet forklart men.... Når vi skal i bryllup er vår sønn hjemme, men når vi gifter oss selv er han med. Sånn! :D :wink:

Skrevet

Vi har fire små fra 1-6 år, og de skal være med til kaffegjestene kommer kl. 21, i lengste fall. Men når vi er inviterte i bryllup til andre, og ikke annet er oppgitt, så tar vi det som en selvfølge at det er bare vi som skal.

Synes det er deilig, jeg, å ha litt fri av og til :wink: Dessuten synes jeg at barn og alkohol ikke hører sammen, ikke med den drikkekulturen man har i dette landet.

Skrevet

[synes det er deilig, jeg, å ha litt fri av og til :wink: Dessuten synes jeg at barn og alkohol ikke hører sammen, ikke med den drikkekulturen man har i dette landet.

• Liker 1
Skrevet

Deilig å gå i selskap en sjelden gang uten å måtte være mamma.

Så egoistisk er jeg da !

Skrevet
Deilig å gå i selskap en sjelden gang uten å måtte være mamma.

Så egoistisk er jeg da !

Zeta5.

Du er overhodet ikke egoistisk, tvert imot tar du hensyn til barnet, brudeparet, gjestene og deg selv. Det er bare og innse først som sist; barn er barn.

Mimi

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi er invitert i bryllup i sommer, og nå har jeg fått høre at brudgommen og bruden sliter med kranglete gjester som nekter å komme om barna ikke får være med. De har av ulike grunner valgt å ikke be barn. Kan ikke skjønne at gjester/familie skal henge seg opp i det. Det synes jeg er veldig egoistisk. Så til dere som har barn: Hvis barna ikke står på innbydelsen, så ta hintet. Denne dagen dreier seg ikke om dere, men om brudeparet. De fleste barn klarer ikke å sitte i ro ved bordet i et vanlig familieselskap, så hvordan i allverden skal de kunne sitte pent, være stille etc. i tre, fire, fem timer....

Nei min personlige mening er at barn og bryllup ikke hører sammen. Noe må jo vo voksne få ha for oss selv, uten barn!

Skrevet

Vi holder eget barneselskap med barnevakter, barnemeny, ballonger, musikk og lek. Dette vil bli holdt hjemme hos mine foreldre.

De blir med i kirken først, så vil de bli hentet.

Det er 3 stykker på 2 år (deribalndt vår egen), en på 4, en på 6, en på 9 og en på 13 år. Håper de blir fornøyd med opplegget.

Med vielse kl 16, og middag kl.19 så blir det for sent (og langtekkelig) for de små.

Håper ingen foreldre blir :evil: !

Skrevet

Vi har planer om å gifte oss neste år. Jge har ikke noen planer om å holde noe barnehage i mitt eget bryllup, og kommer til å be gjestene skaffe barnevakt. Den ene dagen man gjør dette i livet vil jeg huske som en rolig og fin dag..

Har ingen barn selv og synes ungene i min familie er litt vel bråkete...

Men det er nå min mening...

Lykke til!

:briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...