Gå til innhold

Pusse opp HELE huset - gode råd?

havsulen

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp et rekkehus på 150 kvadratmeter over tre plan.

Det vil si: nytt kjøkken, nytt bad, nye golv, maling av tak, fjerne tapet og male vegger etc.

Vi har nylig kjøpt huset, og det har ikke blitt gjort noe særlig innvendig de siste 50 årene. Utvendig vedlikehold er OK.

Vi har bestemt oss for å begynne med soverommet, slik at vi i hvert fall har EN fin oase, hvor vi kan slappe av mens resten av huset er kaos! : )

Har tenkt å få kjøkkenet tegnet hos kjøkkenleverandører.

I kjelleren har vi tenkt å lage bad og vaskerom i rom som nå er murte boder (ikke boligareal).

Er det noen av dere som har vært gjennom en lignende totalrenoveringsprosess, som har noen gode råd til hvordan man bør legge opp løpet?

Tips/erfaringer? Ting dere skulle ønske dere hadde gjort annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har ikke så veldig mye å komme med akkurat nå, men vil tipse deg om å tenke helhetlig. Selv om ikke alt skal gjøres på en gang, er det ålreit at rommene henger sammen fargemessig og stilmessig. Jeg skulle gjerne tenkt meg litt nøyere om før vi valgte farge på tapeten i stuen. Jeg er fornøyd med fargen, men den har lagt litt føringer for valg av sofa, spisestue, gardiner osv.

Stilen bør jo passe til hustypen synes jeg, og da kan det være dumt å bo i et funkishus hvis man liker bonderomatisk stil f.eks. Tenk gjennom stilvalget og vær tro mot den, så det ikke blir blanding av alt mulig.

Men det er også viktig å gjøre det hjemmekoselig slik at det ikke ser ut som om man bor i et interiørblad!!

Lykke til, og fortelle gjerne om hvordan det går fremover!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen råd til de store og dyre forandringene (bad og kjøkken) men et generelt råd er å kjøpe gardiner til rommene og velge farge på veggen etterpå! Mye lettere å finne noe som passer den veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenk også på møblene.

Dersom du f.eks har en salong eller ei spisestue du ønsker å beholde i flere år bør dere fargesette ut ifra disse møblene.

Dersom du vet at du skal skifte møbler f.eks om fem år, bør du velge vegger/overflater som lett lar seg forandre dersom det trengs.

Hvis du skal skifte ut møblene også blir det en annen sak. Da kan du jo velge av hjertens lyst. Tenk helhetlig. Det kan forresten også være billigere å kjøpe kvalitet enn å handle billig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting til:

Det kan ofte lønne seg å "bo seg til" ei stund før en setter i gang. Det kan være at løsninger dere ikke liker nå kan vise seg å være de beste likevel. Eller at de virkelig gode ideene kommer etter hvert.

Jeg har "bodd meg til" ganske lenge nå. Hvis jeg skulle satt i gang med det samme vi kjøpte huset vet jeg med sikkerhet at jeg ville gått i mist tre feller jeg ikke går i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Vi skal bo oss til, ja - og pusse opp over tid og etterhvert som vi har råd.

Hvilke feller er det du har unngått, da - Revetispa? ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi driver også å pusser opp hele huset - *pjuh*

Hos oss går det ikke så raskt, siden vi gjør ALT selv (veel, Bananmannen gjør nesten alt da), men nå ser det da ut som om vi blir ferdig snart også (bare kjøkkenet igjen, og der her vi ikke helt bestemt oss for hva vi ønsker)

Vi begynnte med soverrommet først, for å ha en rolig "oase" mens alt det andre er kaos, som du skrev......

Soverommet fikk en lys creme-aktig farge, som "skifter" mellom creme, gult og rødt - alt etter hvordan lyset står....

(2 soverom fikk denne fargen)

SÅ tok vi stua - i en varm rød farge, med trehvitt "tilbehør" (ble kjøpt i ettertid; vitrineskap, tv-seksjon, spisebord, osv)

Allt trevirke er også "ubehandlet" (bare lakkert)

Forgangen var neste "rom", hvor vi spikret panel som ble lakkert, og fliser på gulvet, for at det skulle være enkelt å holde rent.

Det gamle 70-tallsbadet ble revet og gjort dobbelt så stort, og vi la fliser på både vegger og gulv (og varmekabler)....

Vi ønsker oss litt "luksus" på badet, så vi har "multidusj" (dusj og damp-dusj) og håndklevarmere (gir oss varme håndklær når vi går ut av dusjen), og sånne "små" ting som er EKSTRA godt.....

Vi laget også et vaskerom "innenfor" badet, som også har en dør direkte ut (lurt å ta inn møkkete samboere og barn der) :ler:

(Vaskerommet er "enkelt" med lakkert panel, og gulvbelegg)

Vi har lagt parkett på alle rom, dersom jeg ikke har skrevet noe annet.

tja- har jeg nå tatt alle rom da????

Vel, kjøkkenet mangler da, men det er under konstant planlegging (vi har ikke råd nå, så da får vi planlegge så lenge)....

IKEA har et sånnt fint "kjøkkentegne-program" som du kan laste ned fra sidene deres, tror jeg.... (Vi bruker dette når vi planlegger vårt kjøkken)

Jeg er enig i at en bør "bo" seg litt inn i huset før en begynner å pusse opp "viktige" rom, men jeg synes derfor at soverom er greie å begynne med.

Vi har erfart at OFTE skifter en mening på noe (merker det godt nå på kjøkkenet vi), og derfor er det greit å planlegge noe - legge planene vekk i 1-2 uker, før en begynner å se på dem igjen (og ev. forandrer) - DA skal en være "sikret" for alt for mye "planleggings-rot" når en først har begynnt...

Vel, dette ble vel ikke så veldig mange gode råd da, men jeg tror saken er å PRIORITERE; hvilke rom ønsker man å "koste på" litt ekstra? Og hvilke klarer seg med "normal" standard???

Tegn huset slik dere ønsker det - tegn alle rom som viser deres "planer", så har en fine "arbeidstegninger" (selv om det sjelden blir 100% som en hadde tenkt)

*lykke til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvilke feller er det du har unngått' date=' da - Revetispa? ; )[/quote']

Først og fremst badet!

Der var det en vannskade da vi kjøpte som vi ville fikse før vi flytta inn.

Det ble imidlertid for kort tid fra vi overtok til vi måtte flytte, så det ble utsatt. Badet er bittelite. 1.40x2.05

Dersom vi hadde pussa opp her med det samme ville vi endt med den samme trange løsninga som det var. Etter ei stund gikk det opp for meg at dette kunne forandres ved å flytte toa'n. Soilrøret burde skiftes, så da kunne toa'n flyttes uten at det kostet noe mer. Vips! Man kan tenke der inne.

Kjøkkenet hadde ei avstengt dør som vi ville åpne igjen.

Hadde vi gjort det ville vi endt med et trangt kjøkken. Jeg har ikke satt i gang der ennå, men jeg kommer til å ta ned veggen mellom kjøkkenet og spisestua. Da vil vi få utnytta plassen på kjøkkenet, samtidig som det blir lysere og åpnere.

Det aller viktigste med å bo seg til er nok å observere lyset. Hvilke rom som kan ha hvilke farger, og ikke minst hvordan lyset faller på veggene.

Lykke til!

*poff og borte for å sparkle på soverommet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Glemte den tredje fella:

Jeg ville male gangen som var alt for mørk. Pengene strakk ikke til, så det ble utsatt. Etter hvert ble jeg lei av å vente, så jeg begynte pent og forsiktig å fjerne maling. Jeg trodde den satt ganske løst...

Menneh...

Det var bare et par felt det... På resten av veggen hadde malinga reagert med den gamle lakken. Ergo: Det blir et h###### å skrape/pusse, og muligheten for ny koking er stor. Så i min gang blir det heller nytt panel.

Nå står det to panelbord og gaper uten maling. De minner meg stadig på at noe skulle vært gjort, men også på at det tok maaaange timer å få bort ca en kvart kvadratmeter maling.

En annen felle som jeg ikke gikk i var overmaling av strie. Den fella unngikk jeg fordi noen andre hadde gått i den:

Ved overmaling av gammel umalt strie går det usannsynlige mengder maling. Jeg grunna først med tapetlim halvblanda i vann. Deretter med ublanda tapetlim. Så to strøk Jotaplast. Det gikk med fem liter av den. Endelig tre strøk Lady vegg. Fem liter der også. Ti liter maling høres ikke mye ut før jeg forteller at veggen var under 12 kvadratmeter...

Det var verdt innsatsen. Veggen er god som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min har pusset opp hele huset vårt på en gang.

Vi kjøpte et hus fra 1971 for to år siden, og siden det ikke var gjort noe særlig innvendig siden den gang så fikk vi oss en ordentlig jobb.

Dette var vi innstilt på - vi hadde nemlig vært på drøssevis av visninger for å finne drømmehuset, og vi ville helst ikke gjøre noe. Standarden skulle være bra med en gang. MEN så mye penger hadde ikke vi :roll: Så da gikk vi litt ned i pris, og fant ut at vi kunne pusse opp selv - heller bruke penger på det.

Vi visste hele tiden hva slags stil vi ville ha - Tenk helhetlig, tilpass hvert enkelt rom til hverandre i farger.. Vi har valgt lyse farger - men med en anelse farge i hvert rom... Stua er tapetsert med stripete !! tapet i beigetoner... Det lønner seg også å ta litt hensyn til hva slags møbler man har. Jeg ville ikke tatt utg. pkt. i gardiner - det finnes så masse å velge mellom nå - og hvem har sagt at du MÅ har gardiner... jeg har trepersienner, og det er også mange andre alternativer. Kjøkkenet vårt valgte vi et klassisk eikekjøkken fra Sigdal beiset i kirsebærfarge, uten masse utskjæringer og dilldall. For det første er det mer slitesterkt enn et hypermoderne kirsebærkjøkken (pga. tresorten). Benkeplaten valgte vi sort larvikitt. Kombinert med spettete store fliser på kjøkkengulvet og fliser mellom skapene som fanger opp både benkeplatefargen og skapfargene er dette lekkert.. Her holdt vi imidlertid på å gå i en felle, for å spare penger. Vi vurderte å IKKE legge varmekabler under flisene - men vi gjorde det...og i ettertid har vi funnet ut at det ville blitt grisekaldt uten ! Parkett ble lagt i stue, og slipt ned og lakket før det ble tatt i bruk. Dette til tross for at parkett kommer ferdig lakkert - men dette rådet fikk vi for å tette sprekker som alltid oppstår mellom "stavene". Vi brukte laminat på gulvene på soverommene, og malte også der veggene lyse men med forskjellig anelser av farge i .. eks. et soverom er beige, et lyst med anelse av gult i ...et med anelse av blått... kjøkkenet glemte jeg...det er malt med en anelse lys grågrønn i...

Soveromsgangen ble malt i en farge som matchet tapeten i stua...fordi det skaper en myk overgang. Dessuten skiftet vi alle gamle dører, og valgte heltre (ikke formstøpte) dører. Her var felle nr. 2 vi holdt på å gå i - nok en gang for å spare penger. Formstøpte dører er mye rimeligere - men det gir en bedre "lukke-dør-følelse" med heltre :hoho: Høres snodig ut, men det er sant. Angrer ikke på dette nå hvertfall.

Badet ble gjort om totalt. Gamle husbankhus fra 70-tallet er ikke kjent for store bad. Derimot var toalettet separat - ved siden av badet. Vi slo ut veggen mellom toalettet og badet. Stengte døren fra toalettet og ut i soveromsgangen - og laget et dusjhørne der hvor toalettet var. Resultatet ble et romslig bad med diger dusj... alle er imponert over denne løsningen. Dessuten kjøpte vi do som henger på veggen - plassbesparende.

Hele sokkeletasjen ble det lagt fliser, i to forskjellig steinfarger. I kjellerstuen ble disse forskjellige flisene kombinert - slik at det nå ser nesten ut som et sjakkbrett. Høres forferdelig ut når jeg forklarer - men det er faktisk lekkert... :wink:

Det var også gulnet panel i hele kjelleren som ble malt - i en og samme farge.....

Har ingen spes. tips vedrørende oppussing - og heller ingen feller man bør unngå.

Eller jo - tenk helthetlig (som jeg allerede har nevnt) og tenk flere år fremover. Man kan godt ha et klassisk moderne hjem - uten at man må pusse opp igjen om noen få år fordi moten har endret seg. Skjønner ? Ikke god på å forklare jeg altså... :roll: Fordi når man har gått mellom en slik oppussingsprosess er det ikke akkurat det man har lyst til å bruke tid på i nærmeste fremtid. Man blir lei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde god nytte av digitalkamera da vi skulle innrede.

Jeg tok med meg kameraet på Maxbo, i møbelbutikker osv og tok bilde av ting vi likte. Da fikk jeg også tatt bilder av prisplakatene.

Det er mye lettere å huske ting når man kommer hjem, hvis man har noe som viser hva man har sett på. Spør etter kataloger eller brosjyrer og kladd på disse. Skriv en kommentar og merk av når dere ser noe i en butikk.

Hvis dere skal ha håndverkere, få anbud fra flere og spar masse penger. Noen finner faktisk på ting som MÅ gjøres.. uten at det er nødvendig.

Vi tok utganspunkt i møblene vi hadde fra før. Vi tok også med oss farger som vi likte fra leiligheten vi bodde i, da passet de gamle gardinene også (selv om vi ikke har hengt dem opp).

Tegn opp huset på millimeterpapir og klipp ut møblene dere har i papp (riktig størrelse). Da er det lett å se hvordan ting kan plasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
I kjelleren har vi tenkt å lage bad og vaskerom i rom som nå er murte boder (ikke boligareal).

Jeg regner med at du vet at endringer i boligen fra ikke-boareale til boareal må meldes til kommunen for godkjenning. Spesielt gjelder dette visstnok bad og våtrom mange steder fordi kloakken må ha kapasitet nok.

Manglende godkjenning kan faktisk føre til store problemer i forbindelse med salg, så jeg anbefaler at det blir gjort :)

Eller lykke til med oppussingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...