Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2003 #41 Skrevet 1. april 2003 Starya skrev: Men tenk om du hadde masse penger, var på utkikk etter ny sofa, og så fant du selve drømmesofaen.. Skulle du da avvise den dersom det uheldigvis var et "design"-møbel, eller ville du sukke lettet over at du faktisk hadde råd..? Hehe...jeg hadde selvsagt kjøpt sofaen uten å mukke! Det jeg mente med at jeg ikke kom til å kjøpe design-møbler selvom jeg ble en "velstående" kvinne, var at jeg faktisk ikke bryr meg om hvilket opphav møblene mine har. Og jeg syns de møblene jeg har er fine nok - selv om de stammer fra Bohus. Antakelig hadde jeg ikke kommet over denne dyre sofaen du nevner, siden jeg ikke går i butikker der slike føres...
Tusenfryd Skrevet 1. april 2003 #42 Skrevet 1. april 2003 Jeg bare lurer på EN ting jeg (i all min uvitenhet). Hva skal til for at man skal kunne kalle et møbel for "designmøbel"? Kan ikke hvem som helst kalle seg for en designer? Og et designmøbel er vel et møbel laget av en designer?? Ja, og sånn sett har jo IKEA designere som lager sine ting? De er begynt å fronte dem mye er også. Det samme gjelder forresten med hus - "arkitekttegnet" hus - såvidt jeg vet er alle hus tegnet av arkitekter, også Block Wathne og Selmer Furuholmen sine - men i vår bevissthet handler det om noe unikt, tror jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2003 #43 Skrevet 1. april 2003 Du skal ikke være så sikker på at alle (type)hus er tegnet av arktekter... hvem som helst kan kalle seg arkitekt, og det gjør de! Både tekniske tegnere, ingeniører i husbyggingsteknikk og alsken andre kryp som lager hus som verden kunne klart seg uten..... (sivilarkitekt er en bekyttet tittel, så lenge det varer, så da er man i alle fall garantert en solid faglig utdannelse på den man hyrer...)
Lula Skrevet 1. april 2003 #44 Skrevet 1. april 2003 Merkelig uttalelse at mange her inne tror at designere er onde mennesker, og at "æsj, Design- det bryr jeg meg hvertfall ikke noe om, bortkastede penger, bare tull, Design er for snobber osv." Synes de fleste som har svart enten ikke bryr seg så mye om design (og det må jo være lov), eller så har de ikke råd til dyre design ting, og velger et billigere alternativ. De fleste mennesker i dette landet må gjerne foreta en del prioriteringer, og da kan det jo hende at noen prioriterer andre ting enn designmøbler fordi det betyr mindre for dem enn noe annen som de må bruke penger på. Forøvrig er jeg jo helt enig i at det er tåpelig å snobbe nedover. Enten så liker man noe, eller så liker man det ikke. Uansett hva prisen er. Både jeg og min samboer er veldig opptatt av design!! Vi sparer heller en god stund for å få råd til det vi virkelig ønsker oss, fremfor å kjøpe et billigere alternativ som en mellomløsning. Det betyr ikke at hjemmet vårt er møblert utelukkende med kostbare designermøbler, men vi har en blanding av arvegods, designmøbler og billigere ting. Det viktigste for oss er at vi liker designet og at kvaliteten er bra :-)
chimp Skrevet 1. april 2003 #45 Skrevet 1. april 2003 ....når vi først snakker om IKEA; syns mange av produktene har fin design el original design....nyskapende, kanskje ...Hva er forresten 'industridesign'??? Designet for masseproduksjon regner jeg m.....
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2003 #46 Skrevet 1. april 2003 synes dette begynner å bli en ganske interessant diskusjon. Har selv endel designmøbler hjemme + noen fra IKEA. Ting har blitt valgt etter stil og kvalitet og ikke såmye etter pris. Har mange grusomme erfaringer med IKEA, så jeg handler igrunnen sjelden der. Handler heller ikke på Bohus, Skeidar etc. fordi "furumøbel"- stilen ikke er helt meg. Er mer opptatt av former og matrialer og kvalitet. Når det kommer til IKEA og designere kan man vel trygt si at IKEA overlever på såkalt "ripoff"-design. Dvs. at de stjeler designideer fra andre, endrer de litt og selger dem som egne. Og kataloghus er sjelden tegnet av arkitekter, men av ingeniører, byggmestre etc. Det er derfor det finnes så mange innmari stygge kataloghus.. :D
Gjest Embla s Skrevet 1. april 2003 #47 Skrevet 1. april 2003 Siden jeg har jobbet litt på IKEA ved siden av studiene, har jeg naturlig nok en del IKEA møbler.. Sofa har jeg derimot IKKE fra IKEA.. Også har jeg endel arvet. (Det er litt morsomt, men jeg vokste opp akkurat her jeg bor nå fram til jeg var 10 år. Da jeg senere flyttet hjemmefra fikk jeg med meg spisebordet til foreldrene mine. Og nå står dette bordet på samme sted som det sto da jeg vokste opp)! Det er forresten ikke bare IKEA som stjeler, jeg har sett uttalige eks. på at andre produsenter stjeler fra IKEA.. Jeg er ganske svak for god design og har noen drømmer jeg gleder meg til å realisere!
Tusenfryd Skrevet 1. april 2003 #48 Skrevet 1. april 2003 OK, jeg tar selvkritikk på det med arkitekter og sånn... var visst litt naiv der jeg... :oops:
Sisilie Skrevet 1. april 2003 #49 Skrevet 1. april 2003 -Kunne godt tenkt meg et designerhjem,jeg.....men så er det sånn at i årenes løp så samler det seg litt forskjellig her........litt fra Ikea, litt arvet, litt design og litt som man "ikke greier å kaste likevel"........men helhetsinntrykket er bra.....joda, mine barn skal ikke være flau over å ta med seg kjærester hit.... ...og det viktigste; vi trives her!
brum Skrevet 1. april 2003 #50 Skrevet 1. april 2003 For meg er det helt likegyldig hva andre kjøper. Jeg kjøper det jeg liker. Uansett hva det er.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. april 2003 #51 Skrevet 1. april 2003 Den store kommoden jeg har på soverommet fikk jeg gratis fra ett kondemnert hus som var ett narkoreir.. min mor sandblåste det og oljet det inn og da hun snuddet kommoden på hodet under sandblåsningen fant hun inskripsjonen "Til deg min kjære Grethe, fra din Oddvar- Eigersund 1907". Den inskripsjonen lot hun være der. Skapet ble nydelig etter min mors kyndige behandling, og jeg kjøpte gamle smijernsbeslag og håndtak i en antikk-forretning. De gamle var rustet nesten tvers igjennom så de kunne ikke beholdes. Minnie
Junebug Skrevet 1. april 2003 #52 Skrevet 1. april 2003 Hjemme hos meg og sambo er det MASSE Ikea-møbler og noen antikviteter vi har arvet. Jeg synes vi har det fint i leiligheten vår og får mange komplimenter for den, men jeg sikler likevel på designermøbler. Om noen år har vi kanskje råd til å investere i noen lekre stoler eller bord...
Sisilie Skrevet 1. april 2003 #53 Skrevet 1. april 2003 Det møbelet jeg er mest glad i, er en amerika-kiste/koffert som min bestefar hadde med seg til Amerika og tilbake........den er nå mitt sofabord med glass-plate oppå- oppi har vi julepynten.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. april 2003 #54 Skrevet 1. april 2003 Det møbelet jeg er mest glad i' date=' er en amerika-kiste/koffert som min bestefar hadde med seg til Amerika og tilbake........den er nå mitt sofabord med glass-plate oppå- oppi har vi julepynten. [/quote'] Slike kister er fine- jeg har også en slik som jeg bruker til oppbevaring av ekstra pledd og puter til stue og soverom. Minnie
Eowyn Skrevet 1. april 2003 #55 Skrevet 1. april 2003 Har handlet møbler og ting til leiligheten litt her og der jeg. Noe er fra IKEA, mye er fra Bohus og en god del fra Skeidar. Har også handlet endel på Åhlens. Jeg vil gjerne ha god kvalitet på møblene mine, så jeg kjøper liksom ikke det første og beste! :blunke: Men for all del, nå for tiden kan man jo finne ting på IKEA som er nesten lik bohus-varer, så jeg er kjempefornøyd med alt jeg har handlet der.
Sisilie Skrevet 1. april 2003 #56 Skrevet 1. april 2003 Ja,de er flotte, spesielt siden bagasjelappene står klistret på ennå- "Cunard line for America"- hvordan kan man bevare disse best mulig??
Gjest indiangranny Skrevet 2. april 2003 #57 Skrevet 2. april 2003 Ja' date='de er flotte, spesielt siden bagasjelappene står klistret på ennå- "Cunard line for America"- hvordan kan man bevare disse best mulig??[/quote'] hva med å bruke lakk som de bruker på decoupage,lakken fås kjøpt i Striestuen,eller an annen hobby butikk.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 2. april 2003 #59 Skrevet 2. april 2003 Jeg kjøper ting som holder, kvalitetsvarer jeg vet funker, og selvfølgelig ting jeg synes er fint. Jeg vet på første hånd at dyr pris ikke er det samme som kvalitet (bare se biler, det er årevis siden Mercedes og BMW har produsert en kvalitetsfull bil med minimalt med feil). Men samtidig er jeg klar over at det koster ofte penger å produsere ting som inneholder teknologien til å holde en lengre tid. Så det blir stadig et kompromiss. Det blir ofte billigere å kjøpe en dyrere kvalitetsgjennstand enn å kjøpe den superbillige som man må bytte ut så altfor fort alikevel. Men jeg elsker gode handler! Varer som normalt sett er kjempedyre, når jeg kan kose meg med 50% rabatt eller mer, da er jeg i mitt ess. Jeg hater egentlig IKEA. Ikke fordi det de lager ikke er bra, men fordi det som oftest er ufattelig krøkkete å montere. Så det blir helst at jeg kjøper suplimentet der, men skrivebord og reoler feks - aldri mer. Ok, fant et tv-bord som passer fint der til en vettug pris. Har litt store krav når det kommer til akkurat det, TV'en min veier 85 kg! ....ok, der var et poeng.... brunevarer, der er jeg merkefrik. Alltid Sony! Ikke bare fordi det ser lekkert ut, men fordi ingen andre kan måle seg mot det.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2003 #60 Skrevet 2. april 2003 Det blir forholdsvis litt dyre møbler/lamper. Kjøper klassiske ting som ikke går ut av moten. Vil ike ha lamper som alle andre har, likeså møbler. Det er slitesterke ting. Når det gjelder klær blir de nok dyre, men kjøper de alltid på salg. Også der blir det klær som ikke er umoderne når neste sesong farger/stil kommer. Det er kvalitet som tåler vask. Handler aldri på billigkjedene. Det er ofte dårlig kvalitet/fasong og ser slitt ut etter noen vasker. Det blir sjelden jeg kjøper klær. Jeg handler vel sjeldnere klær enn de fleste tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå