it Skrevet 31. mars 2003 #1 Skrevet 31. mars 2003 Har forsøkt å sjekke med Lånekassen men finner hverken der eller på www.trygdekontoret.no noe konkret om rett til stipend/støtte for en studerende pappa. Jeg er i arbeid mens min kjære er student og vi planlegger å prøve å få barn i nær framtid. Da min kjære helst vil vente til han er ferdig med studie (om ca 14 mnd) , mener jeg at det passer like godt å prøve nå. Jeg tror han skifter mening om han vet at han vil få ettergitt noe av studielånet eller omgjort til stipend. Han er en person som trenger å føle økonomisk trygghet og føler ikke at vi har det så lenge han er student. Har leste en del av diskusjonene her inne og på meg virker det ikke som det er noen ulempe å få barn selv om den ene er student. ....er litt utålmodig og vil gjerne kaste pillen i dag! :D
liv Skrevet 31. mars 2003 #2 Skrevet 31. mars 2003 Tok å regna litt på lånekassen. og kom fram til denne summen: Dette kan du få i stipend og lån for undervisningsåret: Stipend: kr 21 000 Lån: kr 59 000 Reisestipend: kr 0 Sum: kr 80 000 Forutsetninger: utdanning i Norge, fulltid, støtteperioden varer i 10 måneder, født i 1975, (bare satt et år!) borteboer, gift/samboer/partner, 1 barn. Når du er eldre enn 25 år, kan du ikke få reisestipend i Norge/Norden. Satt din mnd's intekt til 21000kr i mnd. aner jo ikke hva du tjener..
liv Skrevet 31. mars 2003 #3 Skrevet 31. mars 2003 Fant også dette: Barn under 16 år som du bor sammen med Dette gjelder barn født i 1987 eller senere. Har du barn som du ikke bor sammen med til daglig skal du ikke ta med disse. Du får ikke ekstra støtte til å forsørge barn som du bare har vanlig samværsordning med og betaler bidrag for. Har du delt omsorg (barnet bor halve tiden hos mor og halve tiden hos far) og ikke betaler bidrag for barnet/barna, må du oppgi at du har barn. Har du fosterbarn, må du ikke ta med disse fordi du ikke får ekstra støtte fra Lånekassen til å forsørge fosterbarn. - Forsørgjartillegget blir redusert med 60 prosent av ektefellen si bruttoinntekt over kr 17 370 per månad. Er begge ektefellane i utdanning som det kan bli gitt støtte til, blir det sett bort frå inntekta til ektefellen. Ektefellar som begge er i utdanning og kan få støtte, kan kvar få forsørgjartillegg på opptil kr 1 265 per månad for kvart av dei to første barna, og opptil kr 815 per månad for kvart barn fleire enn to. Regner med at din man får forsørgertillegg
VesleBråka Skrevet 31. mars 2003 #4 Skrevet 31. mars 2003 Hvorfor venter dere ikke i 5 små måneder før du prøver å bli gravid, sånn at han rekker å komme seg ut i arbeidslivet før dere stifter familie? Er ikke det bedre enn å sitte å regne på hvorvidt lånekassen vil bla opp for bleier? Lånekassen er ment som en unntaksløsning for dem som blir gravide under studietiden, og ikke en planlagt forsørger.. Jeg mener ivertfall det er noe galt med dette bildet og hensikten her. Du klarer å vente 5 måneder. Det er nok mye bedre for han også å slippe nattevåk idet han skal ta innspurten for å få gode resultater - som er grunnlaget for å få seg god jobb.. *skjønner ingenting lengre*
it Skrevet 31. mars 2003 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2003 Takk Liv for info :-) Skjønner hva du mener Veslebråka, og JA jeg klarer helt fint å vente. Det er heller ikke slik at jeg vil Lånekassen skal betale for bleiene. Ville bare undersøke mulighetene. Det er jo slett ikke sikkert at vi er så heldige å bli gravid når man planlegger heller, så hvem vet? Blir bare så fryktelig revet med når man leser her inne på KG, i tillegg er 3 av mine aller nærmeste og eldste venninner gravide nå, så det er ikke til å unngå at jeg blir litt misunnelig :oops: I tillegg er det 4 andre vennepar som har fått barn det siste året. Å når mamma begynner å mase om flere barnebarn (jeg har 3 nevøer ), så begynner jeg virkelig å lure. ( Mamma'n min har alltid sagt at jeg må vente,vente,vente - nå syns hun antagelig at jeg har ventet nok ) Vi får se hva tiden bringer, men hadde vært litt stas å slutte med pillen før bryllupet - så får tiden vise hva som skjer.
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2003 #6 Skrevet 1. april 2003 Først: Idiotisk å kalle det at lånekassen betaler for bleier! Ta dere sammen! Hun spurte om et helt enket sp.mål og forventet bare et svar på dette! Til deg som startet tråden: Tror det er slik at så lenge DU tjener penger og ikke er student selv, så får ikke far noe ekstra i denne tiden fra lånekassen. Hadde du også vært student når ungen kom hadde far fått mer i lån og stipend for å forsørge deg. Men så lenge du tjener penger trenger du jo i teorien ikke det. Hvis begge er studenter får mor normalt studielån det året hun går hjemme gjort om til fødselsstipend, mens far altså får litt mer lån og stipend i denne perioden. Men som oftes er det jo mere penger i dine fødselspenger/permisjons penger enn hva et studielån gir en student som ble gravid. Håper det oppklarte litt. Så det er sikkert lurt å vente noen mnd for det er jo alltid bedre at 2 tjener penger i steden for å leve på 1 lønn og studielån :-) Lykke til!
lillen Skrevet 1. april 2003 #7 Skrevet 1. april 2003 Synes du skal hoppe i høyet, jeg; hvis han er med på det... Det blir jo bare helt i starten uansett at han fortsatt studerer...hvis dere lykkes med en eneste gang! :D Han får støtte han også! Forsørgertillegg...men beregnet etter hvor mye samboer/ektefelle tjener i brutto. Det finnes egne brosjyrer for de som har barn! Den heter Fødse? og kan bestilles på www.lanekassen.no under brosjyrer og blanketter! Lykke til! :D
it Skrevet 2. april 2003 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2003 Takk for tips å råd Fikk mail fra en i Lånekassen som kunne bekrefte at han kan få forsørgerstøtte på 12000 pr år. I vårt tilfelle så blir de bare aktuelt med max 1/2 år = 6000 HVIS vi skulle bli gravid innenfor nær framtid. Men nå kommer ikke dette til å falle på det lille bidraget fra Lånekassen om vi slipper oss løs nå. Tror vi klarer oss helt fint på egenhånd uten denne støtta. Gleder meg uansett og inntil da så "trener" vi masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå