Gå til innhold

brus!!!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

er det skadelig å drikke brus...? jeg mener da light brus. blir man feit av det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke bra for kroppen nei. Det inneholder et søtningsmiddel som heter aspartam(erstatter sukkeret) Aspartam påstår dem at er kreft framkallende. Men i og for seg er vel ikke noe brus så godt for kroppen...

Skrevet

Aspartam virker inn på sultfølelsen, så det er lettere å spise mer. Og dermed kan du si at i videste betydning blir du feit av de, ja...

I tillegg er light-brus drepen for tannemaljen din, den etser den bort.

Så light-brus er mer enn usunt og kan skape flere problemer enn et glass cola.

Gjest Embla s
Skrevet

Brus = grøss og gru (men iskald glassflaske cola er ganske godt, da)!

Brus er drepen for tannemalje (som andre nevner). Dette gjelder også for en del juicer, faktisk.

Uansett: Puss aldri tenner terett etr at du har drukket brus/juice!!

Gjest Mzfire
Skrevet

Er Farris like ille det da? Siden det inneholder kullsyre?

Gjest Embla s
Skrevet

Hmm det vet jeg ikke! Jeg vet bare at hvis du legger et stykke rått kjøtt i cola over natten, så etser det, og legger du en trukket tann i cola, blir den borte!!

Syre ødelegger emalje, hvor mye syre det er i Farris, det vet jeg ikke. Spør en tannlege! (og fortell oss hva han svarte!)

Gjest Starya
Skrevet

Har lagt en melketann i cola, den lå til colaskvetten var fordampa, men ble ikke borte. en annen ting er hvordan den så ut... :roll:

Skrevet

Jeg fikk en liste av tannlegen min pH- verdien til ulike drikker, og Farris har mye høyere pH- verdi enn det brus har, så det er ikke på langt nær så ille!

Men Tusenfryd, er det bare jeg som misforstod, eller er lightbrus mer skadelig for tennene enn det vanlig brus er?? Er det noen forskjell på dette da?

Lurer forresten på hvordan Davy Wathne kan ha tennene sine i behold jeg..... :hoho:

Skrevet

Ja, jeg tror light er verre for tennene enn vanlig brus. Sukker som er i vanlig brus, kan du pusse vekk. Etter lightbrus, er det som Embla sier, ikke lurt å pusse tennene. da er etsingen begynt, og emaljen er myk, og kan skades ved bruk av tannbørste.

Skrevet
Jeg vet bare at hvis du legger et stykke rått kjøtt i cola over natten' date=' så etser det, og legger du en trukket tann i cola, blir den borte!![/quote']

Men nå må vi huske at cola er den verste brusen da. Den inneholder en syre(som jeg ikke husker navnet på akkurat nå) som er døden for tennene. Jeg er ganske sikker på at tannlegen din vil anbefale light brus i stede for cola. I forholdet light brus vs annen brus er jeg litt usikker. Men Cola er verst, så et Davy har tenner er et mirakel.

Et lite tips hvis du er veldig glad i cola, og redd for tennene dine; drikk med sugerør. Da slipper tennene litt lettere unna 8)

Gjest Gjesta
Skrevet

hm...ville bare komme innpå og si det at jeg drikker kun light-brus (og da mener jeg kun det, altså)...men jeg har INGEN problemer med tennene. Var hos tannlege for noen mnd siden - da hadde jeg ikke vært der på 4 ÅR!!! Og jeg hadde verken hull eller skader på emaljen. Så dette med brus og tenner tror jeg må være individuelt...eller så må det være at det tar maaaage år før man ser resultatene av brusdrikkingen...

Kan nevne at min søster drikker minst like mye brus som meg (men med sukker i), og hun har alltid hull i tennene når hun kommer til tannlegen... :-? Så at dette virke ulikt på folks tenner, det er jeg ikke i tvil om! :-?

Skrevet

Jeg har kuttet light-brus som daglig drikke.

Det er så fult av alle slaks mulige kunstige stoffer atte fy!

Ikke bare E'er nei. Nesten hele alfabetet er i en lite glass jo! :o

Er blitt hektet på vann med litt lime jeg. Deeet er godt det!

:briller:

Skrevet

Les listen over ingredienser på light-brusflaska. Kanskje det ikke blir så fristende lenger...

Skrevet

Leste for en stund siden at all drikke med ph på under 3,5 (tror jeg det var) etset bort tannemaljen, og de fleste brustypene har så lav ph. Cola Light var faktisk værst! Det var på www.tannhelse.com Der går det forøvrig an å stille spørsmål til tannlegen.

Man burde gjerne hatt med seg ph-papir og målt ph`en på alt man putta i munnen :hoho: Noen som vet hvor man får tak i det forresten?

Selv har jeg sluttet helt med brus. Det er jo tross alt bare vann med kunstig smak og farge...

Her går det i vann og juice. Har blitt helt hekta på smoothies og juice fra Brämhults! Dyrt men akk så godt....

Nå er det jo syre i frukt også, men om det er mer eller mindre enn i brus aner jeg ikke. Noen som vet??

Det er ihvertfall sunnere!!

Skrevet
Er Farris like ille det da? Siden det inneholder kullsyre?

Ikke kullsyren som skader. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...