Gå til innhold

Bør jeg ta kalsium-tilskudd?

Pip

Anbefalte innlegg

Jeg er 23, frisk og rask. Trener en del (men ikke noe sånn ekstremt...), og spiser sunt - ikke godter eller brus (liker ikke brus, heller ikke så mye søtt - noen mener jeg har vært uforskammet heldig med genene... hehe), spiser mye frukt og grønnsaker, og fisk.

MEN min mamma, bestemor og flere andre kvinner i slekta har osteoporose. (Mamma har bare begynnende da - lav bentetthet...) Og jeg drikker lite melk - men spiser en del ost...

Bør jeg ta kalsium, for å forebygge benskjørhet? Har kjøpt noen brusetabletter på dagligvarebutikken, de virker OK. Men gidder ikke ta dem hvis det er overflødig heller da... (Liker prinsipielt ikke å ta tabletter i utide...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du burde snakke med legen din om dette? Fortell om de andre i familien din. Tror du kan få resept på tabletter som virker forebyggende på benskjørhet. Noe som er litt bedre enn det de har på helse kosten. Men jeg er ikke sikker på dette. Men uansett vil det vel ikke skade kroppen din å ta kalsium tilskudd. Kroppen din skiller ut det overflødige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hei! Jeg tenker også litt på dette fordi jeg drikker svært lite melk og har fått med meg hvor viktig det er å forebygge.

Jeg spiser Kalsium tilskudd. Ikke året rundt, men litt i perioder.

Jeg tror også det er avgjørende om du får i deg D-vitaminer (feit fisk, sol). Det er noe med at du trenger vit. D for å kunne ta opp kalsium. Det kan kanskje forklare hvorfor norske kvinner , som drikker mye melk, får så mye beinskjørhet?

Så: Ta Tran! (og jeg er ikke noen ekspert, men hvis det jeg tror er helt feil, så skader det virkelig ikke å ta tran uansett)!!!

Sikkert lurt å drøfte dette med en lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musemor

Jeg synes du bør begynne med kalsium-tabletter ettersom osteoporose ofte går i arv.

Selv har jeg ikke (såvidt meg bekjent) noe sånt i familien, men jeg tar det fordi jeg ikke drikker melk og fordi jeg har veldig spe benbygning.

Jeg har kjøpt mine på apoteket, og de heter Lube Calsium. Det er spesialkalsium med D-vitamin som skal styrke benbygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...