Gå til innhold

Minnie's klassiske hjemmelagede Iste

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

1,5 l kokende vann

10 ts teblader (benytt te som kjøpes i løsvekt, teposer gir ikke så god iste)

4 ss honning

7 ss brunt sukker (smak deg litt frem)

saft fra 2 sitroner eller 1 sitron og 1 lime

Kok opp vann i en kjele og ha i tebladene, la dette stå i 5 min (ikke mer, ta blir is-teen besk), sil vekk tebladene og ha i honning og sukker, visp godt inn, dette smelter raskt i det varme vannet. Ha i sitron/limesaft til slutt. La teen stå på benken til den begynner å bli lunken, ha den over i en mugge og la den stå i kjøleskapet natten over (har du en mugge i stål er dette det beste, hvis ikke bruk en i stengods eller glass, unngå plastikk).

Disse teene egner seg best til hjemmelaget Iste:

Lipton Yellow Label

Twinings Earl Grey

Darjeeling First Flush Tigerhill

Twinings Green Tea and Lemon (bruker du denne kan du sløyfe sitron/limejuice)

Twinings English Breakfast Tea

Noen tips for god Iste:

1. Ikke sett kokende varm iste rett inn i kjøleskapet, la den bli lunken.

2. Ikke oppbevar isteen i en plastmugge, teen vil da trekke til seg en plastaktig smak og bli skikkelig vond.

3. Bruk brunt sukker OG honning, det gir en uendelig mye bedre smak enn bare å bruke vanlig hvitt sukker uansett hvilken te du bruker.

4. Bruk saft fra ferske sitroner eller limefrukter, ferdigpresset sitron eller limejuice egner seg ikke til bruk i virkelig GOD Iste.

Milla

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nam! Sikkert god på varme dager :)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Om sommeren lager jeg Iste flere ganger i uken, det er kjempedeilig og veldig godt til mat som ett alternativ til feks. brus eller vin.

Milla

Skrevet

Jeg er ikke særlig glad i hverken brus eller vin, men drikker en del iste. Jeg har ikke smakt hjemmelaget før da :oops:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Vel, da kan jeg trygt anbefale denne oppskriften, den er billig og lage og smaker herlig.

Milla

Skrevet

Jeg har skrevet den opp i kokeboken min :)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Flott, husk og gjøre det slik jeg har beskrevet hvis ikke kan du ende opp med noe som du må spyle ned i dass :ler:

Selve oppskriften er enkel men hjemmelaget Iste kan lett bli mislykket hvis du ikke gjør det riktig.

Milla

Skrevet

Mmmmmmmmmm..... Pernille digger is-te :hoppe: . Ingrediensene har jeg, så dette skal prøves i vårsola :briller: !!!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Mmmmmmmmmm..... Pernille digger is-te :hoppe: . Ingrediensene har jeg' date=' så dette skal prøves i vårsola :briller: !!![/quote']

Fint om du gir en tilbakemelding etter at du har smakt på den Pernille.

Milla

Gjest *anonyma*
Skrevet

Ordentlig tyrkisk te blir ikke besk selv om den trekkes lenge. Den brukes vanligvis i de doble kannene som kan stå og putre hele dagen. Jeg bruker denne til iste, ofte slenger jeg oppi en teskje appelsinte også, men ikke for mye, for den kan bli besk.

Vet ikke om man får tak i den tyrkiske teen her, men mulig de har den i de tyrkiske innvandrerbutikkene.

Skrevet

Milla.

Jeg lover å følge oppskriften til punkt og prikke :D

Skrevet

Sambo er kjempeglad i iste, så denne skal prøves ut. Notert i oppskriftsboka mi :D

Gjest gjest1
Skrevet

Ahhh supergod iste minnie.

Har nesten drukket på meg overdose i løpet av helga :D

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Ahhh supergod iste minnie.

Har nesten drukket på meg overdose i løpet av helga :D

Godt og høre- men jeg tar ikke ansvar for evt. overdoser :wink:

Minnie

Skrevet
Ahhh  supergod iste minnie. :D

Helt enig - dette blir en slager i solveggen på påskefjellet :briller: !!!??!

Gjest gjest1
Skrevet

Ta det med ro Minnie, jeg skal ta ansvar for mine egne overdoser... :D

Modifiserte oppskriften din litte granne, ved at jeg hadde litt revet skall av sitron og lime som jeg lot trekke med teen ( har sånn bodum kanne som samler opp tebladene).

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Ta det med ro Minnie, jeg skal ta ansvar for mine egne overdoser... :D  

Modifiserte oppskriften din litte granne, ved at jeg hadde litt revet skall av sitron og lime som jeg lot trekke med teen ( har sånn bodum kanne som samler opp tebladene).

Ja jøss! Det fungerer også bra :D og de som ikke liker/tåler sitron eller lime kan jo bare kutte det ut også.

Minnie

Skrevet

Prøvde også oppskriften din...den var kjempe god.

Foretrekker Iste fremfor saft og brus,så denne oppskriften skal jeg gjemme på.

klem

koldbruna :vinke:

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå står det en kanne iste i kjøleskapet til avkjøling. Lagte med Lipton Yellow Label i løsvekt. Veldig spent nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...