Gå til innhold

dette er krigens ansikt

Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er rart av Dagbladet å vise slike bilder også. Synes utrolig synd på barna og de andre i Irak. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er grusomt, det vet vi - så jeg er ikke overrasket.

Klart at slike historier også kommer fram i media. Det er jo ikke bare soldater som dør i en krig.

I denne krigen - som i de fleste kriger er det de sivile som rammes hardest. Krig er ikke humant, og vanlige siviliserte spilleregler gjelder ikke.

Og vi ser bare små, små bruddstykker av elendigheten. Og så tillater vi oss å si:

"Huff så ille, men jeg orker ikke mer av denne krigen, jeg - hvordan blir været i morgen...."

Tenker på de som ikke kan komme unna denne djevelskapen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at dette er jævli,men (selv om det høres enkelt og kaldt ut) kan man ikke se på enkeltsaker i en krig. Det er viktig å prøve å se i et langtidsperspektiv. Selv om en rekke mennesker mister livet,vil hele befolkningen få det bedre dersom Bush når målet sitt om å drepe Saddam. Om det er riktig at netopp Bush skal ta det "ansvaret" om å avskaffe Saddam er en heelt annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fryktelig vondt inni meg når jeg leser slike ting..

For en sorg og frustrasjon denne mannen måtte føle. Å hvor grusomt av de irakiske soldatene å åpne ild gjennom bilen når en hel familie sitter inni.

Det er for lett å si at: det er sånn det er i krig.

Man kan unngå slike ting.

Å angripe for enhver pris blir feil, og på bekostning av sivile er rett og slett kvalmende.

Jeg syntes ikke det gjør NOE at media fremstiller og viser slike bilder og saker.

Det er da viktig å få ett rett bilde av hvordan tilstanden der nede er. Det er en krig som går litt for mye utover de sivile. Flere og flere blir drept, så hvorfor skal ikke media få skrive om det å dekke slike historier?

Det er informativt, å det viser den enorme skyggesiden .

For den er nok større enn noen av oss er klar over.

Sender en tanke til de sivile der nede jeg, hvor grusomt må de ikke ha det.

Å til faren i artikkelen, som har mistet kona si og har en skadet fireåring som kommer til å ha mareritt om dette i lange lange tider fremover...... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krig er tragisk, og man kan vel ikke forvente noe annet enn dette i en krigssituasjon. jeg vet at det er flere om ikke her inne som har sagt i forbindelse med det som skjedde 11.september, at de som vokser opp i irak vokser opp med vold og derfor vil bli like ille som de som driver med selvmordsbomber og lignende. men barna i irak virker ikke så skumle og slemme når vi ser bilder av de såret, eller at de gråter og foreldrene sine. de er mennesker de også selv om de ikke er så hedige og være født i norge. selvfølgelig er dette ille, og det er vondt og se at barn lider på denne måten, men noe annet hadde overrasket meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp sånn er det!

Krig er grusomt - dette er virkeligheten.

Tror det er bra at vi får se dette, det var mange meninger før, fra mange som ikke ante hva de snakket om. Fortsatt noen som tror på en ukes krig med USA som vinnere? Nei, sånn som dette kan pågå i måneder fremover. (om ikke lenger, men det orker jeg ikke tenke på)

Jeg er fortsatt soldat og fortsatt mot krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som vet mest om krig, enten gjennom erfaringer eller gjennom utdanning, ofte er imot krig som virkemiddel - nettopp fordi de vet......

Jeg synes synd på soldatene. De fleste er ungdom, med liten livserfaring, og de tror på romantikken og det heroiske ved å "befri" et folk, for det har lederne fortalt dem.

Og så møter de et folk som ikke vil bli "befridd" av dem, og såm truer med å skade dem - slik at redselen tar overhånd. Og de unge soldatene skyter derfor først - noe vi har sett.

Jeg synes synd på dem.

Og jeg synes synd på sivilbefolkningen som taper på så mange områder, og som må leve lenge med mange sår. Da tenker jeg først og fremst på barna - de som skal bygge opp nasjonen etterpå. De vokser jo opp med hat og redsel.

Her er det noen stormaktsfolk som har hatt dårlig rådgivere. Rådgiverne vinner vel uansett resultat, for de er jo også i våpenmarkedet, så om krigen blir lang ......

Men krigens ansikt - det er alltid redsel, død og uskyldige ofre. Så jeg forstår ikke at noen mener det er et greit utgangspunkt for fred, og at så lenge målet er ok, så spiller det liten rolle hvordan man når målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...