Gjest Lea Skrevet 29. mars 2003 #1 Del Skrevet 29. mars 2003 Vi holder på å koble opp et lite mini-nettverk med 2 PC-er. Begge kjører windows 2000 og vi har begge nettverkskort (jeg er koblet til ADSL og har 2 nettverkskort). Jeg har pugget og lest på hjelpesidene, men får det fortsatt ikke til! Jeg har opprettet et nettverkssted som heter "Hjemme" og har lagt dette inn på begge PC-ene. Kablene er dobbeltsjekket og koblet til. Noen som vet noe? Skal også prøve å dele ADSL-en senere. Noen som har klart dette på Win2000? Gode råd? Fint om noen kunne hjelpe meg litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2003 #2 Del Skrevet 29. mars 2003 Min samboer og jeg har også et slik nettverk. Tidligere hadde vi win 2000 på begge maskinene, men det ble noe tull da han la inn en brannmur, ble trøbbel med internett. Jeg aner ikke hvordan han fikk koblet opp nettverket, men han slet litt ja. Senere formaterte han maskinen min som står som server, og la inn win xp på den. Han har fortsatt win 2000 på sin maskin . Dette ble enklere fordi nettverket ble lettere og sette opp. Og siden xp har innebygd brannmur slapp vi problemer med den... Du ble vel ikke så mye klokere, men det er i alle fall mulig å sette opp et nettverk med win 2000. Så vet du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. mars 2003 #3 Del Skrevet 29. mars 2003 Har prøvd å deaktivere brannmuren min også... Og jeg har sett nettverk med Win2000 som fungerer perfekt, men jeg har tydeligvis glemt et eller annet. :evil: Har prøvd å sette den ene som vert og den andre som gjest, men det fungerer fortsatt ikke. Må nok vente på "nerden" i morgen. Men tar fortsatt imot tips :blunke: . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brommservice Skrevet 30. mars 2003 #4 Del Skrevet 30. mars 2003 Du må gi de to maskinene IP-adresser som gjør at de "ser" hverandre: På de to nettverkskortene som skal se hverandre kan du ha : Maskin 1 : IP: 192.168.1.1 MASKE: 255.255.255.0 Maskin 2: IP: 192.168.1.2 MASKE: 255.255.255.0 Restart begge og de vil se hverandre. Da vil deling av Internett gå så bedre. Hvis dette ikke hjelper, skriv tilbake :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mars 2003 #5 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvordan komme jeg inn på disse nettverkskoptene og får oppgitt IP og maske da? Er litt forvirra og kan muligens knotet litt. Det jeg har gjort er: 1. Nettverkskort i begge PC-er 2. Krysset TP fra kontakt i veggen til den ene PC-en (den som skal koble til internett gjenneom min PC) 3. Jeg har også gitt PC-ene nye navn ("LEA" og "LEAMANN".) 4. Jeg har laget en Workgroup som heter "HJEMME". Videre kommer jeg altså ikke... :oops: Setter pris på svar! (Sambo klikker fullstendig snart) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mars 2003 #6 Del Skrevet 30. mars 2003 Selvføgelig skal jo dette legges inn på TCP/IP... Plutselig gikk det opp for meg og hjernen koblet ting litt bedre. Men jeg PC-ene finner fortsatt ikke hverandre. HJELP! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 30. mars 2003 #7 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvis du har gitt maskinen fast IP, kan du forsøke å pinge den andre. Start -> kjør/run skriv: "cmd" uten " skriv ping ipadressen til den andre maskinen. (hvis ipadressen er 192.168.1.2, skriver du ping 192.168.1.2) Hvis du får pingreply er alt ok.. hvis ikke.. hmm.. Er du sikker på at TP-kablene fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mars 2003 #8 Del Skrevet 30. mars 2003 Vi fikk det til nå. Det er sambo som har fikset kryssa TP.. der var det EN feil. Og i TP-en i veggen var det også en feil. Nå har vi fått nettverket til å fungere. Neste skritt er å få delt ADSL-en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mars 2003 #9 Del Skrevet 30. mars 2003 Forresten er jeg skikkelig lettet. Jeg burde jo kunne dette. Men jeg har aldri koblet opp to W2K-maskiner Peer to Peer. Men det hjelper å være sta.. særlig når det er sambo som har feilet! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Admin'C Skrevet 30. mars 2003 #10 Del Skrevet 30. mars 2003 Så dette litt sent, men her kommer en altfor laaaang guide til senere (sikkert flere som skal gjøre dette Teknisk modem l nettverkskort1 (pc1) Nettverkskort2 (pc1) l Nettverkskort1 (pc2) Instillinger på pcr pc1 Kort1 ip 10.0.0.1 subnetmask 255.0.0.0 Workgroup MSHOME (eller lignende) kort2 ip 192.168.0.1 subnetmsk 255.255.255.0 Høyreklikk internettilkobling-avansert, masrker at tilkoblingen skal deles og at pc2 skal få kontroll over den om det er det trengs (har att dette på) pek så at den skal deles på nettverkskortet mot det interne nettverk Pc2 Kort 1 ip 192.168.0.2 Subnetmask 255.255.255.0 standard gateway 192.168.0.1 Doretrukken dns-server 192.168.0.1 Workgroup, må være nøyaktig den samme som på pc1, her MSHOME Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Admin'C Skrevet 30. mars 2003 #11 Del Skrevet 30. mars 2003 Glemte noe Kort om sikkerhet: Antivirus på alle maskiner i nettverket, så lenge du ikke kjører inn det verste av trojanere så trenger du bare branmur mot den som deler internett (Norton internett secrity (NIS) har regler som blokerer troanere og slikt og hackere) Inntillinger, la brannmuren godta ip 192.168.0.1 og 168.0.2 med subnetmask 255.255.255.0 så er det gjort. En gratis brannmur er zonealarm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #12 Del Skrevet 31. mars 2003 En gratis brannmur er zonealarm ...som fungerer helt utmerket :D hilser Revetispa som bruker NIS nå, fordi den fulgte med ADSL-abonnementet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå