Gå til innhold

Jeg skammer meg over mine foreldre

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Men for å komme oss tilbake til debatten- jeg synes du skal ta det opp med dine foreldre at du vegrer deg for å ta med kjæresten din hjem- det burde sette fart i de fleste foreldre. Tilby gjerne og hjelpe dem med maling etc.

Som oftest skal det ikke så mye til før forbedringene er ett faktum, lyse farger kan gjøre mye for en leilighet, samt nye gardiner og andre tekstiler. Og en god seng er viktig for helsen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Så lenge disse folkene har god råd, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle male og skifte tapet. Det er jo direkte ukoselig å ha det slik som blir beskrevet her.

Det er snakk om å gjøre det trivelig,ikke om å forvandle det til et designer-hjem! Jeg vet godt at man trenger IKKE ha "siste skrik" i møbler for å trives/være såkalt intellektuell og oppegående - har sjøl vært fattig student - med plakater og ølkasser til bokhylle.......

Men er det ikke bare i Sør-Italia at det er pittoresk og romantisk med avskalla maling? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Men er det ikke bare i Sør-Italia at det er pittoresk og romantisk med avskalla maling?  :wink:

Hi Hi- jo, gamle steinvegger med terrakottapotter på gulvet og viltvoksende timian i hagen :D

Men alle mennesker like å ha det pent rundt seg- og ens hjem reflekterer jo ens personlighet til en viss grad så jeg skjønner Gjest sitt dilemma veldig godt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Kommer an på hvilke verdier man er oppdratt etter dette, jenter....

Staffasje skaper ikke et godt hjem...

Jeg liker design, mine foreldre ikke, men jeg skammer meg da ikke over dem av den grunn!

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Kommer an på hvilke verdier man er oppdratt etter dette, jenter....

Staffasje skaper ikke et godt hjem...

Jeg liker design, mine foreldre ikke, men jeg skammer meg da ikke over dem av den grunn!

L-B

Men Herre Jesus da- hvem snakker om ett designerhjem LB?

En mørk leilighet med flassende maling og sliten tapet gir jo ikke noe godt inntrykk av de som bor der.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Et godt inntrykk av de som bor der får man når man lærer de å kjenne...

Spiller da ingen rolle om det er litt "slitent" der, noe annet hvis det er skittent...

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ein vei ut av dette dilemma:-Jeg foreslår til den som startet tråden at hun tar med seg foreldrene og presenterer kjæresten på restaurant -spiser en bedre middag - og lar foreldrene betale. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Blue

Det er vel ikke sikkert disse foreldrene her syns det er så himla fint med lyse farger og nye gardiner - hva om de trives med slik de har det, avskalla eller ikke!! Get a life!! Pass på deres egne hjem og la nå disse stakkars foreldrene i fred! Skam deg heller over deg selv du - er kjæresten din en ordentlig fyr, så ser han gjennom slike ting så lenge foreldrene dine er trivelige mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er egentlig litt enig med Milla jeg. En bolig gjenspeiler de som bor der...jeg forventer selvsagt ikke at de skal bo i et "designerhjem", men de trenger ikke la det forfalle helt heller..Skal jeg være ærlig så har jeg skammet meg over de i mange år.

Det var spesielt ille i ungdomsåra..turde ikke ha med venninner hjem...Og de som kom ble jo helt forferdet over hvordan det så ut..Noen venninner har jeg sikkert mistet også pga dette. Og noen har vel trodd at vi har vært skikkelig fattige, eller helt ute å kjøre...

Modern har forresten aldri brydd seg om hvordan jeg (jenta) så ut da jeg var barn..Mens andre mødre pyntet jentene sine så så jeg mere ut som en gutt, selv om jeg hadde langt hår....

Det er lett å si at man ikke skal bry seg, eller la dette influrere over livet ens, og at "prinsen" ikke vil bry seg om dette...men dette hører "eventyret" til. Det er ikke slik i den virkelige verden...

Og joda jeg hadde en god og varm oppvekst, men "noe" skjedde på veien..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er glad for at hun som startet debatten tok poenget mitt. Ett hjem skal ha sjel, og det får man ikke ved kun å bruke design og ikke finne sin egen stil. Men hvis det er rett som Gjest sier at de i tillegg kler seg i slitte klær og har en veldig "fair-look" så kan det gi besøkende og venner ett dårlig inntrykk.

De fleste i denne debatten har nok ikke helt skjønt Gjest sitt problem- det må være grusomt og ha foreldre som lever så fattigslig at man føler det som ett problem og presentere de for kjærester, venner etc. Og ekstra dumt blir det jo iom. at de har mer enn nok penger til å pusse opp. Hadde de ikke hatt det hadde selvsagt hele saken stilt seg annerledes.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når maling og tapet flasser av er det en svinesti.

Milla

Hmmm...Trodde svinesti var når folk hadde det rotete og skittent, skittentøy overalt, en haug med oppvask på kjøkkenbenken,full søppelbøtte som aldri tømmes osv....

Når maling og tapet flasser av, så trengs det oppussing, ikke vasking og rydding. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De lever sin verden og trives tydelig med det. Så lenge de trives og har det bra så må vel barna være fornøyd.

Smaken er som baken. Hadde noen av de vist på noen måte at de var misfornøyd med tilværelsen syns jeg det hadde stilt seg annerledes.

Om de var litt interesert, så kan du vel foreslå og pusse opp for de om de reiser bort på ferie eller noe. Få dine søsken med på ideen.

Hva syns de om din leilighet/farver? Kansje de kan få noen ideer der?

Deres omgangskrets, hva syns de om farver og slikt der?

Ta de med på bytur neste gang du skal pusse opp/kjøpe noe nytt. Kansje de også får lyst til noe.

Typen din skal ikke bo med dem, men med deg. Hva kan han gjøre om han ikke liker det? gjøre det slutt med deg? Om en fyr skal velge jente utifra hvordan foreldrene er, så stakkars mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Hvis dine foreldre ikke føler behov for oppussing av hjemmet, så respekter det. Hvis de ikke får gjort det pga dårlig helse etc. er det noe helt annet. Da kan man jo tilby å hjelpe.

Hvis de er fornøyd, ikke prakk på dem dine behov, for det er jo det det handler om da, ikke deres behov.

Blir forbannet når jeg leser om at boligen liksom skal gjenspeile menneskene som bor der, (my ass....!), så lenge det er rent, er vel det det viktigste!?

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Blir forbannet når jeg leser om at boligen liksom skal gjenspeile menneskene som bor der, (my ass....!), så lenge det er rent, er vel det det viktigste!?

L-B

He He... hvorfor blir du forbannet av den påstanden- skal ikke ens hjem til en viss grad reflektere ens personlighet?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Ens hjem reflekterer ens personlighet...

Ikke i disse dager nei, med IKEA`s masseproduserte "designmøbler".

Jeg synes d er forfatter av hovedinnlegg som har ett problem: Hennes foreldre har vokst opp i enn annen tid da d var status og ha noe å gi videre etter sin død. Så lenge heimen er ren så er d ingenting å pukke på. D er nok du som har blitt så jævla fin på det.....

Hvis du ikke vil ta med deg en potensiell kjæreste for å besøke dine foreldre så be dem om å treffe dere ute på resturant eller cafè.

så håper jeg at den dagen hvor din mor forstår at hun ikke er god nok aldrig kommer....... :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cruella

Kjempebra innlegg SS.

:)

Jeg uttrykte meg litt klønete med det at et hjem ikke behøver å reflektere ens personlighet. Selvfølgelig vil man sette sitt preg på hjemmet ved at man har ting og tang samlet gjennom et liv, det gjenspeiler jo ens personlighet. Kommer man inn i et hjem blottet for bøker, tenker man kanskje at disse folkene leser lite, f.eks.

Det at det er litt slitt tapet, at møblene er umoderne etc. gjenspeiler kanskje holdninger som at materielle ting ikke er viktige, slik signaliserer man jo noe.

Jeg reagerer veldig på det å skamme seg over foreldre av overnevnte grunn, for jeg tenker på mitt eget hjem hvor materielle ting ikke betydde noe, men at jeg allikevel kommer fra et godt møblert hjem! Jeg kunne alltid ta med hvem som helst hjem, om sofaen på gjesterommet fortsatt er oransje/blomstrete, det blåser jeg i!

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok. Skjønner at folk kan bli provoserte. Bor jo ikke hjemme lenger, og bør vel heller tenke på mitt eget rede...

Men likevel altså; (kort fortalt)det har liksom noe med det å ta tak i problemer, og røske de opp fra roten..Ikke tro at "problemer" forsvinner med et par malingstrøk i verste farge...(også ment i overført betydning)..

Jeg blir faktisk deprimert jeg når jeg kommer inn til det mørke og dystre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...