Gå til innhold

Jeg skammer meg over mine foreldre

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ja, det gjør jeg...selv om jeg forlengst har flyttet ut. De har bodd i den samme leiligheten i 20 år, de har aldri pusset opp..De har kanskje malt litt, men da i gyselige brunlige 70talls farger. Tapeten skaller av. De sparer på alt som er..bruker minimalt med lys. Noe av møblementet er så gammelt og så slitt...Det er så trist å besøke de..Men jeg kan jo liksom ikke si noe heller da. Antyder jeg noe blir de fornærmet. De lever i sin "lille verden"..Jeg tør ikke engang tenke tanken på å ta med en type hjem.. :oops:

Tro ikke at de har dårlig råd eller at det er sykdom eller alkoholisme inne i bildet. De har alltid vært "skikkelige", ordentlige ordensmennesker. Og det er rent og pent der. Men de er bare så gjerrige - de har hundretusener på konto!

Jeg skulle så inderlig ønske at de hadde brukt litt av disse pengene på å pusse opp litt - men de ser vel ikke lykken i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At menn ikke "ser" slik, er vel ikke helt uvanlig :sjarmor:

...men kvinnen i huset bruker som regel å gå i bresjen for slike opp-pussingsprosjekter...du klarer ikke "å lokke" moren din utpå, da? Eller har foreldrene dine den gammeldagse holdningen at HAN styrer pengesekken?

Har du søsken, som kanskje også kan støte litt på sin kant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, dette hørtes trist ut!!! :(

Jeg ville også prøvd å "lokke og lirke" litt........sagt noe sånt som : "hvis dere har lyst å pusse opp her, så kan jeg godt hjelpe dere"...

Og fortsatt med:- "kan tro jeg så en flott sofa her om dagen, som hadde passet godt inn her" :lol:

Du får ta en ting om gangen.- Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Sisilie, hint litt frampå, tilby deg å hjelpe osv.

Men tenk også litt på at kanskje foreldrene dine trives med å ha det slik? At de synes det er en fin leilighet å bo i? Spør deg forsiktig fram ihvertfall, ikke bus ut med ting som kan komme til å såre dine foreldre... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Jeg hadde sagt rett ut til dem at "jeg er flau over å ta kjæresten min med hjem til dere slik dere har det hjemme"; ihvertfall om tipsing og idèdugnad ikke hadde funket på forhånd.

De hadde sikkert blitt litt sure, men de hadde fått ut fing'en.

Ellers kan du jo gi dem noe pent i gave til huset også.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg må nesten si meg enig med Vibeke i dette, hvis de bor så ille som blir beskrevet her så trenger de virkelig en oppvåkning. Spørs om de kanskje lever etter prinsippet "far bestemmer"- og som vi alle vet så eier ikke menn sans for stil og farger. De kan bo i en svinesti uten å ense det.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
At menn ikke "ser" slik, er vel ikke helt uvanlig :sjarmor:  

...men kvinnen i huset bruker som regel å gå i bresjen for slike opp-pussingsprosjekter...du klarer ikke "å lokke" moren din utpå, da? Eller har foreldrene dine den gammeldagse holdningen at HAN styrer pengesekken?

Har du søsken, som kanskje også kan støte litt på sin kant?

Det er modern som sitter på mesteparten av pengene og det er vel også hun som styrer hjemme..

Men det ser rett og slett ikke ut som om hun bryr seg noe særlig..fadern har nok også en tendens til å "pusse opp" uten hennes vitende - dvs. med gyselige farger og så blir jo ikke det fjernet...Du vet "billig maling"!!

Ja, det er tragisk....

Jeg skal vel ikke klage for jeg har fått nok penger av de(i hundretusener), men de har nok å ta av til seg selv også..Føler at det eneste de(modern) bryr seg om er hva de skal etterlate seg i arv...

Men jeg er høyt utdannet og vil nok klare meg..

Min søsken er kanskje ikke så heldig stilt..tror de har den samme innstillingen som foreldrene våre..eller så venter de bare på at leiligheten skal forfalle slik at de kan ta over den på billigste måte etterpå...

Ja, jeg blir skikkelig deprimert når jeg er hjemme..Det er sikkert stygt av meg men...Tror neppe jeg klarer å overtale til noe som helst ..Vi lever i totalt ulike verdener.

Sikkert derfor jeg er blitt litt av en snobb :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest svar som har kommet til:.

De har jo fine ting også...fin sofa, fine gamle ting, pyntegjenstander og slikt(men en eldgammel dobbelseng som de virkelig burde ha skiftet ut forlengst)...men det er liksom dette med vedlikeholdet av vegger og slikt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg skal vel ikke klage for jeg har fått nok penger av de(i hundretusener), men de har nok å ta av til seg selv også..Føler at det eneste de(modern) bryr seg om er hva de skal etterlate seg i arv...

Jeg ville fortalt dem rett ut og med store bokstaver om nødvendig at det ikke er viktig for meg å arve massevis av penger dersom de ikke kan unne seg noe sjøl.

Fortell dem at de skal leve godt resten av sitt liv, og dermed også ha det trivelig rundt seg.

Det er jo ikke gøy å arve penger som folk har "lidd" for å føre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Mine foreldre har alltid bodd enkelt, og det har vært helt greitt for meg.

Jeg vet hva de står for, de er gode mennesker, så hvorfor skulle jeg skamme meg over å ha med venner etc. hjem?

Vær glad for det de er, så lenge det er rent og ordentlig, har jeg ingen forståelse for å skamme seg over sitt barndomshjem.

Vi er mange søsken, ganske tett i alder også, så mine foreldre kunne ikke prioritere møbler etc, hadde heller ingen interesse av det. Etterhvert som de fikk bedre råd, var allikevel det å kjøpe ting noe som sto nederst på listen hos oss. De gamle køyesengene våre står fremdeles på soverommene våre i barndomshjemmet, kjøkkenet har den gamle innredningen. Det spiller da ingen rolle det, det er alltid rent og ordentlig.

Jeg vet at mine foreldre har gitt bort mye penger anonymt, både til Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og Franciskanerhjelpen, det synes jeg det står respekt av.

Det er mine foreldre, jeg er stolt over å ta med folk hjem dit jeg.

Vi har alltid fine diskusjoner, mine foreldre er veldig intelligente og opplyste, hva spiller det for rolle at stuebordet er i teak, fra forrige gang

teak var in!

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at foreldrene dine trives i sitt eget hjem.

Det noen synes er hyggelig, synes andre er helt forferdelig og omvendt.

Tror du foreldrene dine hadde passet inn i et hypermoderne designhjem, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er forsåvidt glad for at de ikke bare tenker på materielle ting...og de er både kloke og intelligente og svært varme mennesker begge to. Selv om de har liten utdanning. Har hatt en svært varm og god oppvekst...og de gir penger til veldedige formål...

Men likevel...når jeg ser tapeten flasser av, når det nesten er helt mørkt i stua..de slår av omtrent alle lys...Det var ikke slikt før..De har også gammeldagse holdninger da, som kanskje ikke passer helt til et "moderne" menneske som meg..Det er som om barndommens lys har blitt slokket...Men, men de blir jo selvsagt gamle, og de er vel slitne..og har vel ikke helt innsett at det som var in i 70 åra ikke er det nå...

Kanskje JEG burde skamme meg.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Lisa-Beth, Care og Murvel- det er STOR forskjell på å bo i ett hjem med gammeldagse møbler og å bo ett sted hvor tapet og maling flasser av, mulige råteskader etc. Da er ikke hjemmet lengre ett hjem men ei rønne og en svinesti- og jeg har ingen problemer med å skjønne at hun skammer seg over sine foreldre.

Må nå dere holde begrepene fra hverandre. Det er ingen her som har snakket om ett rent "designerhjem"- faen så lei jeg er av at folk som dere hele tiden skal trekke ut ting til det maksimale.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så lenge de er fornøyd med hvordan de bor, så kan vel andre bare gi f...!? Hvis du skammer deg over foreldrene dine, så er det ditt problem! En BRA mann blåser i hvordan dine foreldre bor, så lenge det er DEG han elsker :hjerte: !!

Syns du burde finne noe annet å bruke energien din på, og la foreldrene dine holde på med sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest irritert
Da er ikke hjemmet lengre ett hjem men ei rønne og en svinesti- og jeg har ingen problemer med å skjønne at hun skammer seg over sine foreldre.

Må nå dere holde begrepene fra hverandre. Det er ingen her som har snakket om ett rent "designerhjem"- faen så lei jeg er av at folk som dere hele tiden skal trekke ut ting til det maksimale.

Milla

Hun påpekte jo at de hadde det ryddig, rent og pent da, nevnte med ingen ord at det var en svinesti!

Deler slettet. Hege (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Sitat slettet. Hege (mod)

Jeg vet hva jeg snakker om innen interiør.

Milla

Innlegg endret. Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...