Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Lurer på følgende: Hvilke fonter gjør seg best på et nettsted? Hvilken prioritert rekkefølge anbefales på de ulike fontene?

Vil jo gjerne gjøre hjemmesida mest mulig stilren og lettlest :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg bruker hovedsakelig:

Arial

Times New Roman

Courier New

Holder meg helst til Arial hvis jeg kan det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har veldig sansen for Verdana

Skrevet

Verdana er laga spesielt for nettbruk - er breidare enn Arial og kan lesast med mindre skrift. Men det kan vera litt dumt å setja skrifta så lita at det vert uleseleg om ein ikkje har Verdana sjølv... (OK, personleg meining: Dumt å setja ned skrift du skal lesa masse av i det heile, synest eg.)

Forslag:

font-face: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif

font-face: Times, Times New Roman, serif

font-face: Courier, Courier New, monospaced

Er litt viktig å avslutta alternativa med sans-serif,serif og monospace slik at nettlesarar utan dei fontane du har foreslått veit kva type font dei skal bruka.

Og så er det viktig å bruka CSS og ikkje <font>-taggen. Sistnemnde er ikkje del av nokon standard no, og så gjer du det mykje enklare for deg sjølv med å bruka CSS. Gjer du det rett, kan du endra fontar brukt på alle sidene dine ved å endra i ei einaste fil... :-)

Skrevet

Tusen takk for tips dere. Jeg har hatt rekkefølgen verdana, arial og times new roman. Kanskje dumt å avslutte med times etter verdana og arial? Og jeg har ikke tenkt på dette med serif/sans-serif :oops: Men man lærer så lenge man lever. CSS har jeg derimot brukt :sjarmor: Men stilarket er kort kort kort... :oops:

Skrevet

Ok, nok en ting: Hvilken fontstr er best å bruke på verdana? Jeg har 10, men synes kanskje det er litt stort? Hva anbefales av de som kan disse greiene?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan nettsider oppleves er jo veldig avhengig av skjermoppløsninga da... Surf litt rundt på sider du vet bruker Verdana. Se på kildekoden og vurder sjøl. www.innlandshovedstaden.no er Verdana-basert. Det samme tror jeg gjelder www.hamar.kommune.no.

Skrevet

Holder meg mest mulig til Arial og Tahoma.

Skrevet

Synes Times New Roman er ubrukelig på pc, og fremvisninger generelt. Bruker en del powerpoint, og samme prinsippet gjelder der. Holder meg alltid til Tahoma.

Times New Roman har sånne "ting" i bokstavene som gjøre at blikket automatisk flyttes videre til neste bokstav og ord. Husker ikke hva det kalles. Men det er i alle fall derfor det er veldig bra å bruke i bøker. Men det funker slett ikke likt på pc eller annen skjerm.

Så Tahoma er mitt vinnertips.

Skrevet

Jeg jobber som web designer. I stylesheetene jeg bruker pleier jeg å sette følgende på standard skrift (artikler og generelt innhold):

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, Sans-Serif;

font-size: 7.5pt;

font-weight: plain;

Times New Roman bruker jeg aldri på nett. Synes ikke den egner seg noe særlig. På nettet er det best med serif-løse fonter. (Derfor sans-serif som siste "font" for å forsikre om at nettleseren bruker en linneær font a la Verdana og Arial dersom ingen av disse er på maskinen som brukeren benytter).

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger, dere. Nå skal jeg inn og endre stilarket mitt litt :D

Skrevet

Generelt sett gjeld det at sans-serif fontar er best på skjerm (Altså Arial, Verdana, og gjengen) mens serif fontar er best på papir (Times og gjengen.)

Og så leste eg nett no i helga at mindre fontstorleik enn 10pt er dumt... (Og eg slit litt med mindre om eg skal lesa masse. Eg har godt syn, men stor oppløysing.) Personleg er eg glad i relative storleikar, og brukar em eller % i staden.

Skrevet

God design skal ta hensyn til brukerne, og ikke bare designeren..derfor skal helst ikke størrelser og slikt låses, men brukes i prosent f.eks. Noen mennesker er nærsynte, noen langsynte...da kan brukerne stille inn tekststørrelse etter behov i browseren også avh av oppløsningen på skjermen. Dette gjelder spesielt hvis det er en corporate side, hvis det er en personlig hjemmeside kan man jo gjøre hva pokker man vil...ikke avhengig av kunder.

og serif...sans = fransk for "uten".. jeg har aldri tenkt over seriffer for skjerm vs. papir, det var et godt tips. Jeg liker ikke papirskrift uten seriffer, men på skjerm blir det litt rotete, men har aldri puttet fingeren så tydelig på det.

Jeg liker verdana best på web.

Skrevet

:briller: Serif var det det het ja...

Bruker det mye på papir også jeg - og alltid på PPT-fremvisninger. Uten serif altså...

Sans serif... vole vo kosje etc :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

fixedsys for maksimal lesbarhet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...