CeNedra Skrevet 28. mars 2003 #1 Skrevet 28. mars 2003 Hva er deres fem favoritt forfattere og hvorfor? ( dvs hvilken bok av den forfatteren er den beste) Mine: 1.Virginia Woolf pga Orlando som er ganske enkelt genial 2.Elizabeth Moon pga Paksenarrion som er den beste fantasyromanen i hele verden og som tilogmed har en kvinne i hovedrollen. 3.Irvin D Yalom pga alle bøkene hans med interessante terapeutiske historier 4.Neil Gaimen pga Sandman serien som er grafiske romaner(les:tegneserier). Ingen over ingen ved siden av. 5.Jostein Gardner pga Sirkusdirektørens datter som jeg skulle ønske jeg hadde skrevet fordi den er så lik det jeg hadde lyst til å skrevet dersom jeg var forfatter. .... ( ps. trenger lesetips til påsken).......
Skusla Skrevet 28. mars 2003 #2 Skrevet 28. mars 2003 Vet ikke om jeg har fem da men 1. Diana Gabaldon- hennes Outlander bøker er kjempe gode 2. Lars Saabye Christensen - Halvbroren 3. Margit Sandemo- blir aldri lei av hennes fantastiske fantasi Det er en masse andre forfattere og bøker som jeg liker utrolig godt, men nå står det HELT stille for meg her.....¨ Kommer vel på de litt senere...... :D
Elisjeba Skrevet 28. mars 2003 #3 Skrevet 28. mars 2003 Klarer jeg å korte ned til fem? :o - Maeve Binchy: The Glass Lake, og The Copper Beech - hennes skrivemåte er utrolig koselig og intim og gir deg nesten følelsen av å få private betroelser fra din beste venn(inne) - Jane Austen: Pride and Prejudice - har fremdeles ikke funnet en bok som kan slå humoren og sarkasmen/ironien i denne boka, den er helt nydelig J.R.R. Tolkien: Lord of the Rings - vet ikke hva jeg skal si... boka er litt langtekkelig å lese (ihvertfall oversettelsen til norsk), men sjelden har jeg lest en bok med så flotte skildringer, man kan se alle situasjonene klart for seg, i detalj, noe som er svært imponerende. Selve historien er helt fantastisk. J.K. Rowling: Harry Potter (alle bøkene) - nyyyydelig skrevet med masse spenning! Kan ikke vente til jeg får lest fortsettelsen! Raymond E. Feist: The King's Buccaneer (+ alle bøkene i the Riftwar Saga) - ett ord: SPENNING! og jeg må ha med flere: Robin S. Sharma: Munken som solgte sin ferrari - lærerik bok David Eddings: The Belgariad og The Malloreon - Man skal lete lenge før man finner så god humor som i The Belgariad; i The Malloreon blir historien mye dypere men bevarer den flotte humoren Robert Jordan: The Dragon Reborn (+ flere andre av bøkene i the Wheel of Time) - en detaljrik og spennende (oppdiktet) verden med stor variasjon og en interessant historie Elizabeth Moon: Sagaen om Paksenarrion - beste kvinnelige fantasy forfatter jeg vet om Emily Brontë: Wuthering Heights - lenge siden jeg leste den, men husker den fremdeles godt Jostein Gaarder: Kabalmysteriet - fantasifull Huff... det ble visst mer enn fem... Kunne kommet med tjue til... :o :oops: :o
Gjest Duchess Skrevet 28. mars 2003 #4 Skrevet 28. mars 2003 Alle som er utgitt (iallefall på norsk) av Patricia D.Cornwell
Sisilie Skrevet 28. mars 2003 #6 Skrevet 28. mars 2003 -Min desidert største favoritt er nok Arne Garborg - alle romanene.-Spesielt "Fred" som tar et oppgjør med den vestlandske pietismen. - Amalie Skram:- Absolutt alle bøkene - den dama var nok forut for sin tid. Om kvinners skjebne. - Isabel Allende:- "Eva Luna forteller". - John Irving:- "Enke for et år". - Ingvar Ambjørnsens bøker.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. mars 2003 #7 Skrevet 28. mars 2003 1. Terry Pratchet - Discworld-serien er helt genial humor. Må leses på engelsk, though. Jeg har aldri hatt det så gøy av en bok som dette. 2. Shakespeare - The merchant of Venice spesielt! Macbeth er et skuespill man aldri kan glemme, selv om det er utrolig tungt å lese. 3. Hamsun - Pan. Jeg sier ikke mer. 4. Stephen King - Christine. Utrolig velskrevet bok, det er også vel verd å få med seg filmen. 5. Tom Clancy - The Patriot Games og Red October er perfekte!
RoadQueen Skrevet 28. mars 2003 #8 Skrevet 28. mars 2003 Bortimot samtlige av de nevnte - men også Douglas Adams, Henning Mankell og Stephen King
Gjest Embla s Skrevet 29. mars 2003 #9 Skrevet 29. mars 2003 Å, det er så mange gode forfattere og bra bøker, men jeg kan prøve: Først og fremst Knut Hamsun: Victoria! Kjell Askildsen: pga de flotte novellene hans, ingen nevnt, ingen glemt. Simone de Beauvior: Mandarinene William Golding: Fluenes Herre Dag Solstad: Genanse og verdighet Leo Tolstoj: Anna Karenina Agnar Mykle: Sangen om den røde rubin (min venn Ask Burlefot)! Torgrim Eggen: Pynt Jens Bjørneboe: Uten en tråd neeida: Drømmen og hjulet Johan Borgen: Lillelord Lars Saabye Christensen: Halvbroren Kjell Aukrust Min hat forfatter: James Joyce, pga Ulysses!! (*gremme seg*) Og, dette her ble... (telle, telle): 12! Jaja. Beklager, beklager!
Milo Minderbinder Skrevet 29. mars 2003 #10 Skrevet 29. mars 2003 Jeg sier "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik" hver gang jeg ser noe av Neil Gaiman, og kjøper tvert. Ellers Douglas Adams, Robert Heinlein, Joseph Heller Vanskelig å utnevne den beste.......
Amelie Skrevet 30. mars 2003 #11 Skrevet 30. mars 2003 Det er så vanskelig å plukke ut de beste av de beste! Men det dukket opp seks klare favorittet i hodet mitt med en gang, så det vil vel i alle fall si at dette er bøker som på en eller annen måte har betydd noe for meg! 1. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye 2. Jan Kjærstad - Rand 3. Zadie Smith - White Teeth 4. Lars Saabye Christensen - Halvbroren 5. C.S Lewis - Løven, heksa og klesskapet 6. Wera Sæther - Denne krukken er knust Amelie
Gjest Embla s Skrevet 30. mars 2003 #12 Skrevet 30. mars 2003 5. C.S Lewis - Løven, heksa og klesskapet Åja, den er fin..
Amelie Skrevet 30. mars 2003 #13 Skrevet 30. mars 2003 Jeg vet! Husker jeg leste alle bøkene om Narnia da jeg var liten, men ingen slo liksom "Løven, heksa og klesskapet!" Storkoser meg når "filmen" går på tv i jula :D
ragnalina Skrevet 31. mars 2003 #15 Skrevet 31. mars 2003 John Irving - A prayer for Owen Meany (men har til gode å lese en dårlig bok av han) J.K. Rowlings - Harry Potter-bökene Mummitrollbökene - hva heter hun igjen Janson Alice Hoffman - Skillpaddemåne, Stjerner lyser hvite.. Haruki Murakami - Wind up Bird Chronicle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå