Gå til innhold

Ungdom og slanking

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest the imp
Skrevet

oi! skremmende ja! lurer på hva som får unge jenter til å få sånne ideer...

Skrevet

Er ikke så mye man kan gjøre heller...ikke hvis man ikke kjenner vedkommende. Men det er jo ikke alltid man kan gjøre så mye da heller..anoreksia er skumle greier...

Hvorfor er selvtillit/lykke så forbundet med hvordan man ser ut i grunnen?

Skrevet

STAKKARS JENTE DA!!

HUN TRENGER JO HJELP,JÆVLIG OG LESE SÅNNT. :(

OG HUN ER BARE EN AV MANGE!!!

:-?

Skrevet

Hadde en venninne som døde av spiseforstyrrelse. Hun var 1.65 cm, og veide bare 36 kg. :cry: Ungdommen _vokser_ og får gjerne av seg dette såkalte "valpefettet". Man bør tenke før man handler. :x

Skrevet

Trist er det...

Syns han som svarte der kunne ha skrevet litt mer.

Skrevet

Denne jenta burde helt klart fått psykolog/psykiatri-hjelp, men det er kanskje vanskelig å få overbevist folk til å ta imot sånn hjelp på nettet...

Syns det er skikkelig trist å lese sånt, ikke minst utsagn som 'jeg må ned i 40 kg' - hva er det som gjör at hun tror at alt blir bedre da..

Skrevet

Denne jenta trenger absolutt proffesjonell hjelp. Jeg var selv som henne for 3-4år siden. 164/42. Hadde det ikke vært for at mine venner oppdaget at jeg hadde problemer, og overbeviste meg om det, så hadde jeg kanskje ikke vært den jeg er i dag. Jeg gikk til psykolog i over et år, og er fortsatt i kontakt med psykologen min pr telefon når jeg føler for det.

Så denne jenta trenger hjelp. Vanskelig å gjøre noe når man ikke vet hvem hun er. Får bare håpe venner/familie oppdager det i tide!

Skrevet

Hmmm, ja det er skremmende.

Jeg var der en gang jeg også (163/36) og jeg kan faktisk skjønne henne når hun sier at hun MÅ ned i 40.. Saken er jo den at du får et så forvridd syn på din egen kropp at du syns du er tjukkere enn venninna di på 55-60 kg (eller hva det skal være)..

Man trenger proffesjonell hjelp!! Og dessverre er mange som trenger hjelp som ikke får, enten pga. av at man ikke vil innse det selv og nekter hjelp, eller at det ikke er nok kapasitet i helse Norge! Det er skremmende!

Det er mange tragiske historier om spiseforstyrrelser.. Heldigvis gikk det bra med meg, men ei annen jeg kom i kontakt med på den tiden døde..

Han som svarte kunne ikke ha hjulpet henne, men forhåpentligvis er det noen i familien hennes eller noen av hennes venner som tar affære!!

Gjest gjest1
Skrevet

Har også vært der. var 158/35kg.. Men jeg la på meg igjen. Det som er fælt med en sånn spiseforstyrrelse er at man kan gå opp i vekt, men den psykiske biten sitter fortsatt der. At man konstant føler seg ekkel og feit, men ikke klarer å gjøre noe med det.

Kjenner forøvrig ei jente på 15 år som ikke har spist selv på over 2 år. Hun har blitt sondet, og klarer ikke engang å drikke et glass vann på egen hånd. Ikke bruker hun leppepomade, for hun er redd for at det er kalorier i det. Forferdelig sak!

Denne jenta har helt klart et stort problem, men jeg kjenner igjen tankegangen hennes. Man bare må! Grusomt. Blir nesten en rus å gå ned i vekt - selv om det høres helt forskrudd ut. Noe det jo egentlig er også. Fryktelig synd at så mange sliter med dette!

Skrevet

Jeg kunne spise et halvt eple tilsammen på to dager, og fortsatt hadde jeg dårlig samvittighet for at jeg spiste for mye. Sykt å tenke på nå!

Skrevet

Utrolig rart ja..

Selv kan jeg ikke forstå det. Og det er jeg egentlig glad for. Men jeg har jo lest en del og jeg unner ingen å ha det sånn...

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor mange som egentlig har/har hatt en form for spiseforstyrrelse er jo helt skremmende.

Hvor lang tid det tar å bli frisk er vanskelig å si, noen blir aldri friske.. Og jeg må si at i øyeblikket ønsker jeg ikke å bli frisk heller.

Jeg må si at det finnes altfor lite hjelp til spiseforstyrrede folk.

Vi har jo Jorunn Sundgott Borgen, men dette er da spesilet innen toppidrett..

Hvorfor følger ikke skolen mer opp enn det de gjør?

Ofte ser de barna/ungdommene mer enn det deres egne foreldre gjør, så hvorfor reagerer de ikke? :kjempesinna:

Gjest ¤_Fairytale_¤
Skrevet

Det virker som de som forteller om sine tidligere problemer her inne liker å vise "verden" hvor tynne de var. Man må ikke oppgi høyde og vekt for å si at man hadde et problem. Når jeg ser slike tall, ønsker jeg meg ofte tilbake dit. Og hvis det er noen her inne med lik tankegang som meg, noe jeg tipper det er, vil disse tallene virke veldig negativt. Da vil man også ha et ønske om å ha "vært der".

Skrevet

Når man ser på unge jenter nå for tiden så er de fleste UTROLIG tynne! De er rett opp og ned .......og jeg lurer på hvordan det er mulig å være slik. Er det pga slanking?? er det pga at alle i den oppvpksende generasjonen tilfeldigvis er tynnere nå enn før?? Er det for at klærne man nå bruker er laget for å vise - ikke for å være behagelige slik de var da jeg vokste opp?? (var in med treningsbukser, joggebukser og joggegensere og vide bukser da jeg var en sånn 14-15 år for ti år siden ......synes ikke jeg reagerte på at mangevar så tynne da .......(.Joda litt så - hadde min økt jeg også med å sulte meg ....og å miste masse kilo ...................) men slik det er nå så er de jo radmagre?? ingen hofter - smale bekken .....ingen former .....er det slik at alle slanker seg nå til dags for er dette normalt? Er det andre som har reagert på dette ??

Men så er det jo slik at det også er noen som trenger å gå ned litt ......som faktisk er lubbne og småfeite .....her mener jeg foreldrene har en oppgave ....for all del ikke å si til barna sine at "hei du er feit - gå og slank deg" slik må man aldri si ----for DET glemmer man ikke ( :( )....men at man når man ser at ungen propper i seg for mye ....er for lite i bevegelse og får valker her og der serverer de sunn mat ....får de i aktivitet ....begrender godteriet .....for når de på sklen en dag får høre det at de er feite ...eller ser seg selv sammen med de andre - da er det fort at man begynner med hysterisk slanking ...man får dårig selvbilde og misstrives med seg selv ........Bedre å gripe tak i det før det går så langt mener jeg ......klart noen vokser dette av seg ...men ikke alle ..og fedme er jo et økende problem ...

Jeg var ikke klar over at jeg var for feit jeg ....tenkte ikke over slikt ....før jeg fikk høre at en tante sa det til min mor - at nå måtte de passe på vekten min ...og jeg VAR jo det også .......og jeg hadde fått kommentarer på skolen ...gymtimene var grusomme ....ble helt hemma av det ....men visste jo ikke hva jeg skulle gjøre .....Men den kommentaren - fra min tante som jeg hørte - den fikk prosessen i gang ...og det var ikke rette måten å gjøre det på ...

Ser i min jobb i barnehage noen unger som er svære. Disse orker ikke det samme som de andre barna ...noen vet det selv også ...en jente sa en gang i gymmen at "jeg kan ikke være med på det jeg for jeg er så tung ..jeg orker ikke å løpe slik ..jeg er for tung til å klatre " ...Det er tragisk !!! unger som ikke greier å utfolde seg for at foreldrene lar de stappe hva de vil i munnen .....unger som får kommentarer og blikk for at de er store .........

Men jeg er helt klar over at jeg nå beveger meg veldig på grensen her av hva som er lov å si og tenke - for man skal jo ikke var hysterisk i forholdt til barn og mat .....men man må vel kunne gjøre litt ....jeg ønsker ikke at mine barn når den tid kommer skal vokse opp og oppleve mye av det jeg har opplevd ....og med en familie der mange er overvektige og vi er disponert for å lett legge på oss - så kommer jeg nok til å sørge for en aktiv livsstil tror jeg ......

Vel ..nå har jeg greid å spore denne tråden ganske så ettertrykkelig av ...men jeg ble bare så engasjert ......... :wink:

Uansett .....tragisk med unge som har et forskrudd bilde av hvordan de skal se ut .......unge som slanker seg ......men også tragisk med foreldre som ikke bryr seg om at barna legger mye på seg ......og at dette vil kunne bli negativt for de ......

ok ...da skal jeg gi meg ...

Skrevet

Helt enig med farytail.. Trenger ikke si hvor mye man har veid.. Ligger nok litt til en fortsatt. Selv om jeg er veldig stolt og fornøyd med at jeg har mestret problemene mine, er det nok litt stas vise hva jeg har klart... Ikke meningen, men tror det ligger litt til en når man har vært igjennom det... Men, jeg syns egentlig det ikke er noe å skryte av.. Beklager....

Skrevet
Det virker som de som forteller om sine tidligere problemer her inne liker å vise "verden" hvor tynne de var. Man må ikke oppgi høyde og vekt for å si at man hadde et problem. Når jeg ser slike tall, ønsker jeg meg ofte tilbake dit. Og hvis det er noen her inne med lik tankegang som meg, noe jeg tipper det er, vil disse tallene virke veldig negativt. Da vil man også ha et ønske om å ha "vært der".

Veldig enig med deg, Fairytale! Av samme grunn synes jeg Bentebents innlegg om hvor lite hun spiste er unødvendig.

Jeg er 31 år og reagerer, som Virgo, over hvor mange tynne jenter det er blitt nå. Moten med lave bukseliv og korte topper legger opp til at man skal være sylslank. Samtidig er det blitt flere overvektige unge. Mener å ha lest et sted at unges vekt er mer polarisert nå enn tidligere - det er mange sylslanke og flere overvektige, men færre med "normal" vekt.

Gjest ¤_Fairytale_¤
Skrevet

Ja, det er rart dette her. Jeg har veldig få venninner som bruker over small i str. Det var til og med en gutt som spurte om jeg hadde lagt på meg da jeg var midt inne i ikkespise-perioden. Jenters tankegang er helt syke! Mange av venninnene mine får skyldfølelse etter de har spist, mange kaster opp og mange spiser så lite som mulig. En syk verden skaper syke folk. Og nå må det snart gjøres noe! :evil:

Skrevet

Den var ganske drøy ja :o

Men jeg slanker meg for å bli tynnere, men det kommer aldri til å gå så langt da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...