Gå til innhold

Kunsthistorie (i Bergen)

Lykkeliten

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg litt om det å studere kunsthistorie? (hva kan man bruke det til, mengde pensum etc).

Jeg er ferdigutdannet innen økonomi/markedsføring og har bra jobb innen det, men har lyst til å ta et år hvor jeg gjør noe kun for "min egen del".

Vurderer veldig sterkt å ta kunsthistorie i Bergen fra høsten. Har lest en del om dette på nettet, men blir glad for deres erfaringer og tanker :)

Er det forresten noen av dere andre som har tatt et lite pusterom fra karrieren, og kan fortelle meg at det er verdt året uten fast inntekt, tryggheten og alt det som hører med...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Holder på med hovedfag i kunsthistorie i Bergen nå. Desverre vet jeg lite om grunnfaget etter at de har lagt om til bachelortilpassning. Det jeg vet er derimot at det er mange veeldig dyktige forelesere og at det er et utrolig morsomt og krevende fag :D Pensum er nok blant de største på universitetet. Har aldri talt sidene, men tror det er rundt 7000. Dette er m.a.o. et skikkelig lesefag :)

Er usikker på hva du kan bruke bare grunnfaget til. Det er mange søker til de fleste jobbene slik at kravene er ganske høye. Jobbmulighetene er derimot ganske mange hvis du er litt kreativ når det kommer til typejobber. Kommune og fylkeskommune, museer, private næringsliv, media og kommunikasjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Onyx!

Hvordan har du forresten opplevd Bergen som by? Er det fint å studere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Synes det er et kjempefint sted å studere. Må innrømme at jeg liker å studere på høyere grad bedre enn lavere grad fordi det da er mye lettere å få kontakt med medstudenter og forelesere. Mange synes det er dumt at instituttene og forelsningssaler er spredt rundt på Nygårdshøyden,men jeg liker akkurat det i grunnen godt. Har lite sans for store uoversiktlige bygninger med 1000via av studenter overalt. Liker godt denne gamlebygården vi "bor" i nå.

Været i Bergen er jo noe dritt da :D Idag har det vært regn, vind og sol.... Tror aldri jeg kommer til å venne meg til regnet eller å bli som min samboer som faktisk LIKER det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bergens-været må jeg si jeg kvier meg litt til. Man må vel nesten være oppvokst der for å synes det er sjarmerende i lengden...

Er det forresten derfor du skriver at du bor i "Tåkeheimen"?? :ler:

Er du ferdig denne våren? Hvor og hva har du planer om å jobbe med i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å få Gunnar Danbolt som foreleser gjør det verdt å studere Kunsthistorie i Bergen.

Du får sjekke om han har forskningsfri eller ikke. Han er et unikum av en foreleser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vel? Så han er dyktig?

Har du tatt kunsthistorie selv? Kom gjerne med erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

"Tåkeheimen" kommer av at jeg for tiden går rundt i hovedfagståke og er en smule stressa....

Gunnar Danbolt....... hm.. er faktisk ikke mest imponert over han som forelser. Går veldig mye på "autopilot" der i gården. Han har alt for mye annet på gang til å være opptatt av studenter og forelseninger. Har ikke tall på alle de gangene han ikke har møtt opp til forelesninger... I tillegg forelsern han om seg selv!

Min favoritt er Siri Skjold Lexau. Søteste mennesket i verden. Alltid opptatt av det hun faktisk holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skriver du hovedfagsoppgave om da? (Onyx). Fortell bare hvis du har lyst, jeg ble nysgjerrig.

Er det første året på kunsthistorie nok til å få en generell forståelse og dermed få tilfredsstilt mitt behov for å lære om kunstnere, epoker, genre, hvordan kunsten har spilt en rolle i historien etc...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Er det første året på kunsthistorie nok til å få en generell forståelse og dermed få tilfredsstilt mitt behov for å lære om kunstnere, epoker, genre, hvordan kunsten har spilt en rolle i historien etc...?

jepp :D

Skriver oppgave om gjenbruk av industriarkitektur. Morsomt og litt spesielll oppgave som gjør meg (forhåpentligivs) litt mer attraktiv på arbeidsmarkedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - høres heavy ut! Kan forstå at du er litt i Tåkeheimen :)

Hva tar du sikte på å jobbe med?

Er forresten så utrolig glad for at jeg fikk svar! Har bestemt meg for å søke nå i hvertfall, slik at jeg holder muligheten åpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ganske tunge greier ja :D Sikkert derfor jeg surrer rundt i min egen lille verden!

Har ikke tenkt så mye på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig. Hver gang jeg tenker på jobbmarkedet blir jeg nesten deprimert og må bare tenke på andre ting :o Men jeg håper da at ting ordner seg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ting ordner seg stort sett til slutt. Du får heller konsentrere deg om oppgaven og nyte studenttilværelsen så lenge du kan - så tar du det med jobb etc når den tid kommer.

Studenttilværelsen er forøvrig en tid jeg savner (selv om det ikke er så lenge siden), så jeg gleder meg hvis jeg skal i gang igjen!

Ha en super helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...