Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2003 #1 Del Skrevet 28. mars 2003 Vi skal lage en liten hekk i hagen, og etter å ha måttet gi meg på at vi skulle forlenge rynkerosehekken. Har vi kommet frem til et lite kompromiss. Og det er at det skal være vintergrønne planter som blir 1,5-2 m høye (helst ikke tuja) jeg vil ha noe som blomstrer. Har tenkt på rhododendron, og kattebusk. Den må tåle ganske mye sol. Er det noen av dere som har en hekkplante dere er fornøyd med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 28. mars 2003 #2 Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg har Laurbær hekk på den ene siden, flott plante som ikke blir for høy, men alikevel bred, men med mørke grønne, glinsendes blader, nye skudd er i en oransje/rød farge (ikke for sterk) og så kommer det små hvite blomster på våren. På den andre siden har jeg barling (hilii), den er ganske smal, men mørk og fin. Planter man dem tett blir det en flott hekk. Jeg vet at det er typer som har røde bær på våren, men husker ikke navnet på den, men bærene er giftige ettersom jeg husker (er litt usikker). Men se på disse, jeg er sikker på at du vil like dem. Hvis ikke har du kristorn, som også er veldig fin. Rhododendron er vel kanskje ikke egnet som hekk, de blir jo veldig brede. Men er flotte i en skråning og spesielt i blomstrings tiden i april/mai. Jeg har delt opp min barlind hekk med åpning til inngang, så er det 3 gule thuja, en smaragd og et tre (gullregn, nydelig, men giftig) og så videre med barlind og avslutningen er i skråning og der skal rhododendronen få dominere. LYKKE TIL MED VALGET, få høre hva du ender opp med da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 29. mars 2003 #3 Del Skrevet 29. mars 2003 Bare husk at barlind er en giftig plante. Omtrent alt på den er giftig, så den egner seg dårlig i en hage der barn ferdes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvitveis Skrevet 29. mars 2003 #4 Del Skrevet 29. mars 2003 Barlind er vakker kulturplante og bør ikke gå i glemmeboka fordi man glemmer å ta seg tid til å lære egne - og gjerne andres barn også - at man selvfølgelig ikke spiser fremmede frukt. Eller som vi pleier å si på våre kanter: Barn er utrolig lærevillig bare man tar seg tid til å lære dem ... Laubærhegg egner seg dårlig andre steder enn i de beste strøkene av Norge. Kattebusk - er den vintergrønn? Rododendron er som Pearl sier, bred, men det er kanskje ikke noe problem når dere vurderte rynkerose der, som jo også er veldig bred. Tuja - eller barlind igjen - med klematis klatrende opp og mellom er fantastisk flott. Vinterliguster er en mulighet. Men det er dårlig med blomstring. Og uansett, skal dere ha en hekk så skal jo den som oftest klippes og da klippes både blomstring og bær av. Agnbøk beholder sine bronsefargede høstblader helt til våren og selv om det kanskje ikke er "grønt" er det tett. Og så har den den fordelen at røttene går rett ned sånn at det går an å plante f.eks. løkplanter ved føttene - det er riktig lekkert; se Rådhusplassen i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå