Gjest Donna Skrevet 27. mars 2003 #1 Skrevet 27. mars 2003 Jeg jobber i en barnehage. Her har vi unger som kommer med skitne klær på seg. De har luer som de har brukt helle vinteren uten at de har blitt vasket i mellomtiden ...snorene er vemmelige å knytte for de er stive av gammelt spytt og snørr. Strikkegensere er også uappetittlige å ta i - for de har ungen siklet på i flere måneder ...og det kommer snørr på de når ungene tar de av og på ... Skjerfene likeså Boddyer med tydelige merker etter at det har gått utenfor bleien ......Strømpebukser som var hvite da ungen fikk de på seg for to-tre dager siden men som nå er alt annet enn blendahvite ... Dresser med skittrender rundt halsen og som ungen har tygget på og siklet på - som det er snørr på - og det er sølt melk på ..... Hva tenker dere om dette? Jeg synes det er vemmelig - rett og slett .....Det er ille når man vemmes ved å ha ungen på fanget fordi den har skitten og uappetittlige klær på seg ...eller man vasker hendene etter å ha knyttet luen .... Er det ikke vanlig hygiene å ha reine klær å unger ....og å tenke på at også "uteklær " trenger vask i ny og ne? Og hva med tuttene - ......ungene suger på de rett etter at de har spist med har bare såvidt svelgt ned ....når de er snørrete og forkjøla ..andre unger tyvlåner de ...de faller på gulvet .....vasker og koker dere disse? dette er slik man ikke kan spørre foreldrene om - så jeg spør dere
Gjest Starya Skrevet 27. mars 2003 #2 Skrevet 27. mars 2003 Det der var jo helt avskyelig! :o Spør du meg høres slikt ut som noe som skulle vært drøftet på nærmeste foreldrekonferanse..
Gjest Lea Skrevet 27. mars 2003 #3 Skrevet 27. mars 2003 Jeg husker et par eksemplarer fra min barnehagekarriere også. Og det var et par unger som skilte seg ut. Særlig husker jeg et barn som alltid luktet surt. Håret var fett, hendene var klisste hver morgen, klærne var møkkete (så ganske ofte at en genser ble brukt hver dag i en uke). Det luktet sur melk av hele ungen. Alle barna hadde et sett med skift i barnehagen, så vi puttet det skitne i en pose og tok på nytt. Dagen etter kunne ungen dukke opp i den skitne ganseren på nytt. Jeg mener ikke dermed at unger skal gå rundt og være skinnende rene. Men jeg er enig.. det får være grenser.
Jinx Skrevet 27. mars 2003 #4 Skrevet 27. mars 2003 :o Jinx lettere sjokkert... Jeg sender mine barn i barnehagen med rene klær hver dag !!! Har ikke sett andre barn der ankomme med skitne klær heller.. Når barna har skitnet til klær, dresser, luer, votter osv legger barnehagen de i en "skittentøyspose" å sender dem med hjem, med klar beskjed om at dette må vaskes.. (Et tips for deg ? ) I de barnehagene jeg har vært i rundt omkring i kommunen har jeg heller aldri sett barna komme i skitne klær..
Gjest Starya Skrevet 27. mars 2003 #5 Skrevet 27. mars 2003 Ja når det blir så ille synes jeg det lukter litt av omsorgssvikt.. :-?
Væren Skrevet 27. mars 2003 #6 Skrevet 27. mars 2003 Skitne utedresser o.l. går det an å sende hjem for vask før helgen. Regntøy og utedresser blir veldig fort skitne, og må stort sett vaskes minst en gang pr. uke dersom de ikke skal "stå av seg selv" pga. sand og søle... Ellers er det helt klart store forskjeller ute og går når det gjelder renslighet og hygiene. Hvis dette gjelder spesielle barn / familier, kan det i verste fall være nødvendig at pedagogisk leder tar dette opp med foreldrene. Dette er selvfølgelig ikke noen trivelig oppgave, men det må dessverre til dersom det er spesielt ille. Og jeg anser det faktisk som en del av jobben min å si fra når det er nødvendig. I løpet av de 15 årene jeg har jobbet som førskolelærer, har det heldigvis bare hendt en eller kanskje to ganger. Vår oppgave er å tenke barnets beste, og det er ikke behagelig, sunt eller på noen måte bra for små barn å måtte gå med skitne klær, særlig ikke klær som man skal ha innerst på kroppen. En "middagsflekk" på genseren gjør kanskje ingen stor skade rent helsemessig sett om den sitter der i 2 dager, men det er kanskje ikke så heldig for barnet dersom andre barn begynner å legge merke til det. Hvis jeg opplevde at barnet led under dårlig stell, ville jeg uten tvil ha psyket meg opp til å ta det opp med foreldrene på en skikkelig måte. Da er det viktig å holde fokus på at vi er opptatt av barnets beste, men samtidig ikke la foreldrene bli sittende igjen med følelsen av at de er mislykkede foreldre som ikke strekker til. De aller fleste foreldre vil faktisk sine barns beste, men ikke alle evner i like stor grad å få det til. Noen er rett og slett lite opptatt av hygiene og at barna skal se rene og velstelte ut. Noen trenger kanskje litt hjelp, og her kan barnehagen eller helsestasjonen være en viktig støtte.
Cassandra Skrevet 27. mars 2003 #7 Skrevet 27. mars 2003 Et flott svar, Væren!! Jeg tenker at så lenge vi jobber med små og store mennesker, så har vi et ansvar å si fra når vi oppdager noe som kan tyde på en eller annen grad av omsorgssvikt. Selv om vi kanskje har forskjellige standarder i henhold hygiene, så har vi likevel et minimumskrav som bør oppfylles. Når dette kravet IKKE blir oppfyllt, så må noen ta affære. Personalet snakker vel seg i mellom, Virgo? Hva sier avdelingsleder? Til syvende og sist så blir det vel enten opp til henne/ham å ta det opp med foreldrene, evnetuelt styrer i barnehagen, men dere andre har vel plikt til å informere om ting dere ser/hører som kanskje ikke er fullt så bra?
Gjest Donna Skrevet 27. mars 2003 #8 Skrevet 27. mars 2003 de har liksom godtatt at noen bare er slik ...at ikke alle er like nøyen ..og sier at det kan ikke vi gjøre noe med .... :-? Jeg deler ikke helt den innstillingen ....
liv Skrevet 27. mars 2003 #10 Skrevet 27. mars 2003 Har ikke barnehager meldingsplikt til barnevernet om de ser barn som ikke har bra forhold i hjemmet?
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #11 Skrevet 27. mars 2003 Ja, jeg tenkte og på dette. At det blir vel tatt opp med styrer hvis det går for langt og tatt en prat med foreldrene. Ettersom loven sier at alle offentlig annsatte i Norge er pålagt og melde til barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Det er barnevernet som skal ta vurderingen da. Selv om det selvfølgelig må vurderes om det er grunn til og melde eller ikke på forhånd. Men jeg vet at barnehager melder lite saker til barnevernet - utrolig lite. Tror det er noe slik som 2% av meldingene som kommer fra barnehager. Mens meldingene fra skoler ligger mye mye høyere (har ikke tallet på det i hodet) Så det er faktisk et problem. Men det er ikke problem i barnehagene fordi at barnehagene kan på en måte vedlikeholde barnets velbefinnende så lenge barnet er i barnehagen - og det er også ekstra vanskelig å melde i barnehage ettersom foreldrene bare kan ta barna ut fra barnehagen - og da ble jo barnets situasjon forverret heller enn forbedret. Men jeg brenner likevel for akkurat den saken der. Det er en vanskelig situasjon som er verdt å vurdere mye frem og tilbake på Asterism
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #12 Skrevet 27. mars 2003 Har ikke barnehager meldingsplikt til barnevernet om de ser barn som ikke har bra forhold i hjemmet? Jo det har dem...
Pearl Skrevet 28. mars 2003 #13 Skrevet 28. mars 2003 Hvorfor ikke skrive et brev rundt temaet og gi dette til alle foreldre i første omgang, blir det ikke bedre hadde jeg da tatt det opp med de foreldrene det gjelder. For barnets skyld synes jeg det er høyst nødvendig at det blir reagert og tatt affære. Jeg tror at i en travel hverdag, kan slike ting skje ganske ubevist. Det kan jo være at det er eldre søsken eller far som hjelper til med påkledning om morningen. (Ikke ta det ille opp dere, menn på KG, men mange menn tenker ikke på hva ungene har på seg, om det passer i farger, er passelig osv.) Kanskje det går i de samme klærna i farten da, men derfor er det viktig å gjøre dem oppmerksom på det på forhånd. Selv er jeg opptatt av at barna skal ha rene klær på seg når jeg sender dem avgårde, men jeg bytter ikke hver dag. Jeg har ingen problemer med å sende ungene avgårde med klær de har hatt på seg i 2 dager, men selvfølgelig aldri hvis de er skitne. Men alle kan gjøre feil g svikte litt i ny og ned, det viktigste er alikevel kjærlighet og trygghet. Sjekk med foreldrene før barnevern blir innblandet.
Cassandra Skrevet 28. mars 2003 #14 Skrevet 28. mars 2003 Ja, i de aller fleste tilfellene tror jeg at det er best om foreldrene får muligheten til å fortelle sin versjon. I noen tilfeller er nok omsorgssvikten så tydelig at personalet ser at det er lite å hente hos foreldrene. Hvordan virker foreldrene til disse barn på deg da, Virgo? Hvordan er samspillet mellom barn og foreldre slik du ser det? Er det virkelig så ille som du beskriver, eller er det DINE personlige meninger som farger synet på disse barna? Jeg spør fordi jeg tror det er viktig at du spør deg selv. Det tror jeg gjelder alle som jobber med mennesker. "Reagerer jeg som jeg gjør fordi JEG ville gjort det slik... eller reagerer jeg som jeg gjør fordi barnet lider/har det vanskelig...." Hva sier du, Virgo?
Gjest Donna Skrevet 28. mars 2003 #15 Skrevet 28. mars 2003 Det rare er at foreldrene er veldig nøyne og prikete på andre områder ....men å se at klær er vemmelige og trenger en vask - det gjør de ikke. Det er ikke så lett å si at "du , den luen der trenger en vask - den er jo helt grå og full av kliss" eller at " det er svetterender rundt halsen på ditt barns trøye - kanskje dere kan ta på en ren i morgen" .....det blir liksom å blande seg litt ..... Jeg skjønner bare ikke a t de ikke ser at barnas klær er udelikate ....og snørr og spytt samlet over hele vinteren er jo ikke akkuratt så hygienik da .... Huff :-? ....
Kipa Skrevet 28. mars 2003 #16 Skrevet 28. mars 2003 Møkkete utedresseer sendes hjem, har også hengt opp en lapp ved knaggene til disse, der det står noe al'a "om dere synes dressene er møkkete og ta av barna, værså snill og ta dem med hjem og vask dem. tusen takk!! En grei og diskre måte og gjøre det på synes jeg. Ellers kan du jo lage lapper med " trenger ekstra- tøy" og henge på plassene, vi gjør det om det skorter på utvalg i skuffene, for blir en genser våt av melk bytter vi.. tuttene skal vel bare brukes til hvile/ soving og i sit. barnet er utrygg er den jo bra å ha...det er vårt ansvar at ikke barna låner av hverandre! Men, ja, skjer det så koker vi den. Ped. lederen må jo ta seg sammen å prate med disse foreldrene, mye kan bli sagt på en koselig og diskre måte og enda være forståelig. Men du som ass. har også lov til å si i fra til foreldrene, såklart. Bare velg ordene med omhu... :blunke:
Kipa Skrevet 28. mars 2003 #17 Skrevet 28. mars 2003 bare husk at det er disse barna som antakelig trenger deg mest, de som er møkkete og ustelte....Hva vet du om hjemmeforholdene ellers, har det det bra, får de den omsorgen, kjærlighet og trygghet som de trenger? Om dette også er fraværende ville jeg snakket med styreren om ikke ped. leder gjør noe med saken, for da er det vel en sak for barnvernet som flere her også mener. Så om du har prøvd å formidle din uro til lederen din, gå så til styreren med det.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2003 #18 Skrevet 28. mars 2003 Trodde det var vanlig praksis at dette ble tatt opp på foreldresamtaler? Men det er kanskje ikke alltid det nytter likevel? Jeg ble faktisk ganske paff da jeg ble fortalt at ungen min var ren og pen, og de hadde ikke noe å utsette på dette. Jeg hadde ikke forventet noe annet heller jeg da..Men da sier de vel fra om når barna ikke har det slik også tenker jeg (Men det er kanskje verre å ta opp..) Sønnen min sier nå selv også ifra når dressen hans må vaskes han... Mirabella
Gjest Virgo ikke pålogget Skrevet 28. mars 2003 #19 Skrevet 28. mars 2003 Heheh . kanskje jeg bare skal la barna rulle seg litt i gjørmen - DA må iallefall dressene vaskes !!
Gjest Hilde K S Skrevet 28. mars 2003 #20 Skrevet 28. mars 2003 "Nei, huff du skjønner at vi lekte i den stooore sølen ute så du må nok ta ALLE uteklærne en omgang i vaskemaskinen" Det kunne aldri falt meg inn å sende et av barna mine skitne eller med skitne klær i barnehage / skole ! BArna merker jo etterhvert at de er annerledes når det gjelder rene klær og slikt. Skolebarn sier jo fra !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå