Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver å fullføre min helt egen kokebok... :P

Og oppdaget til min forferdelse at jeg ikke har noen oppskrifter på hverken gulrotkake eller ostekake :o

Noen som har noen gode oppskrifter de er villige og snille til å dele med meg???

Tror nesten jeg må bake til helga jeg nå da.. N

Forutsatt at noen hjelper meg med oppskrift da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

xeyes har oppskrift på en nyyyyydeliiig gulrotkake vet jeg. Og den har jeg smakt. *nam nam* Den ligger også en plass her på forumet fra før av. :D

Skrevet

Her er oppskriften på en veldig god gulrotkake jeg har laget flere ganger.. Fan den på http://www.kakemonsen.no/

Der har de masse gode kakeoppskrifter.....

Men denne kan jeg anbefale.... nam nam :ler:

2 egg

2 dl sukker

1 dl soyaolje

2 dl hvetemel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

1 ts kardemomme

1 ts kanel

1/4 ts malt muskat

1/4 ts ingefær

2 revne gulrøtter

1 pk philadelfia-ost (naturell)

ca. 2 dl melis

1 ts vaniljesukker

Slik gjør du

Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland i oljen. Bland det tørre, og ha det i røren. Rør til slutt inn de revne gulrøttene.

Ha røren i springform, stek 40 - 50 min. på 180 grader.

Glasur: Rør sammen ost, melis og vaniljesukker. Smør på avkjølt kake.

Skrevet

Takk takk, den skal prøves ut i helga :P

Skrevet

Vil fortsatt ha tips til gode ostekaker..

Og hvis noen har en veeldig god grunn til å prøve en annen gulrotkake enn den Skusla kom med, så kaaaanskje... :P

Skrevet

Søk på ostekake så finner du nok flere treff. Mener at Tusenfryd hadde en oppskrift på en med tre lag som høres nydelig ut.

Forøvrig lager jeg gulrotkake på samme måte som oppskriften her, bare jeg bruker snøfrisk i glasuren.

Skrevet

Og her kommer da verdens beste gulrotkake :D

Gulrotkake

180 g Sukker

2 egg

130 g Hvetemel

1 ts Natron

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1 ts olje

300 g Revne gulrøtter

(Jeg pleier å dobble deigen for å kunne fylle en avlang brød form)

Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn kanel, vaniljesukker, olje, mel, natron og bakepulver. Tilsett gulrøttene.

Stekes på 175 grader i ca 40 min. (event. til den ikke er rå i midten. I avlang brød form)

Glasur

50 gr Mykt smør

1 ts vaniljesukker

125 gr Melis

1 pk philadelphia ost

Blandes!

Mmmm

xeyes

Skrevet

-Synes min gulrotkake er best og mislykkes aldri:

-4 egg

-3 dl mel

-2 ts kanel

-1 ts vaniljesukker

-1 1/2 dl olje

-5 dl revet gulrot

-3 dl sukker

-2 ts bakepulver

-1 ts salt

- Visp eggedosis med egg og sukker, ha i det tørre.Gulrot og olje tilslutt.

Stekes ved 180 gr. i ca. 35 min.

Overtrekk:

300 g Philadelphia ost

Saft av 1/4 sitron

2 dl melis

Røres i food-prosessor og smøres over når kaken er kald.

LYKKE TIL!

Skrevet

Dette er verdens beste ostekake, ja... sakser litt fra meg selv...

Bunnen

225 g digestive-kjeks

125 g meierismør

Knus kjeksen for hånd eller i blender og kna ut med romtemperert smør (lønner seg å ta ut av kjøleskapet minst en time eller to i forkant). Press ned i en vanlig springform - jeg bruker å ha smurt den med et tynt lag med olje. Sett formen i kjøleskapet mens du fortsetter med kremen.

Kremen i midterste laget

2 pakker med meierienes ananas/mandarin smøreost

1 ts vaniljesukker

1 boks med seterrømme

110 g melis

Bland disse fire ingrediensene i en mikser, pisk opp så det blir en stiv og luftig krem. Helles over bunnen. Inn igjen i kjøleskapet med den.

Øverste laget med krem

1 pakke gelé-pulver, tradisjonelt sitron.

Røres ut i halve mengden av vann som står på pakken. Settes i kjøleskapet til det er omtrent kroppstemperatur. Husk å røre innimellom, ellers stivner den i bunnen.

1 fløtehus

Piskes til luftig krem. Dette blandes inn sammen med geléen.

Helles over kaken.

Må stå og stivne i noen timer i kjøleskapet.

Kommentarer

Jeg bruker konsekvent meierismør og seterrømme, i stedenfor lettrømme og margarin. Jeg synes smaken blir mye bedre av dette, og særlig seterrømmen gjør, i tillegg til smaken, at det blir litt bedre hold i det midterste laget. Jeg har opplevd at det midterste laget ikke stivnet skikkelig - den ene gangen hadde jeg brukt lettrømme. Den andre gangen hadde jeg ikke pisket kremen godt nok og latt den stå lenge nok i kjøleskapet før jeg helte krem/geléblandingen over. Det skal være en stivpisket og luftig krem, jeg bruker kjøkkenmaskin, men får det godt til med håndmikser også. Også hadde jeg laget geléen på forhånd en gang, og dermed fikk den ikke det kvarteret for seg selv med bunnen. Derfor er det viktig å ikke nødvendigvis spare tid, som jeg var lur og ville gjøre, men heller vente litt.

Smak på kaken

Tradisjonelt bruker man vel sitrongelé som smak. Jeg har prøvde meg litt frem med ulike smaker. Boysenbær blir veldig godt. Og det finnes hermetiserte boysenbær man kan dekorere med. Pass bare på at de får rent av seg godt, ellers begynner det å flyte.

Erfaringen tilsier at skogsbær er godt på smak, men kremen blir lyseblå, og det ser ikke så veldig bra ut. Men smaken er god. Stikkelsbær er også en frisk og god smak.

Til julaften lager jeg også en julete bunn, nemlig å bruke disse billigpepperkakene på boks i stedenfor digestivekjeks. Det blir julete smak, og så bruker jeg boysenbær. Og pynter med kakedekor, tegner kristorn etc. Det blir en skikkelig juledessert.

Lykke til, det er en fantastisk kake!

Skrevet

Den ostekaka hørtes skikkelig god ut!!! Tror det blir to kaker i helga jeg gitt.. Tror nok jeg skal finne noen venner som vil smake kake :P

Hørtes litt komplisert ut den ostekaka, men er sikkert verdt det. Ikke er jeg verdens beste på kjøkkenet heller, men må jo prøve!

Rapport legges frem etter smaking i slutten av helga....

Skrevet

En til ostekake :)

I pk digestive kjeks. Knuses og blandes med smeltet smør (litt) og kanel. Legges i kakeformen - og vips, bunnen er ferdig.

Fyll.

1 boks Philadelphia ost - eller en annen om du vil

1 pk gele

1 liten fløte

litt vaniljesukker

litt kanel

Lag gele med halvparten så mye vann som står på pakken - la den bli kald (ikke stiv)

Pisk krem av fløten og bland den med ost, vaniljesukker og (mye) kanel.

Bland dette i geleen - hell fyllet oppå kakebunnen og sett i kjøleskapet et par timer. :)

Hva type gele du vil bruke velger du jo selv etter hva smak du vil ha på kaken. Jeg liker appelsin. Men har brukt det meste :)

Skrevet

Asterism, glemte du rømme i din oppskrift?

Jeg bruke rnemlig samme oppskrifft som deg, men dog med rømme, det er jo det som gjør den litt syrlig.

Skrevet
Asterism, glemte du rømme i din oppskrift?

Jeg bruke rnemlig samme oppskrifft som deg, men dog med rømme, det er jo det som gjør den litt syrlig.

Nei - jeg bruker ikke rømme. Men den er i hodet, så det er jo mulig jeg gjorde det første gangen og har glemt det ut? :) Den er ihvertfall veldig god uten rømme. I tillegg hender det jeg glimter til med en ekstra pakke ost også :)

I tillegg hender det at jeg tar bunnen og steker den litt. Bare en kort tid, for da henger den bedre sammen liksom. :)

Skrevet

Det ble bare en kake i helga, og det ble ostekake.

Tusen takk Tusenfryd!

Utrolig god, og jeg skulle få lov av venner å bake den en annen gang også.... :lol:

Det ble en fulltreffer ja, og nå finnes det flere som skal prøve seg på denne oppskriften!

Skrevet

Det var hyggelig. Og selv omd en ser litt komplisert ut, er den jo ikke det. Min mann er en reser på denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...