Gå til innhold

Noen spm.


Huldra

Anbefalte innlegg

Noen spørsmål:

Koster det noe å annonsere bryllupet i de forskjellige avisene? Tenker da på en liten notis før bryllupet og et bilde etter bryllupet… Og hvordan foregår dette? Ringer inn? Mailer? Hva med bildet, sender vi eller fotografen det til avisa? Kan man annonsere i hvilken som helts avis?

Og hva koster det å få ny inskripsjon i forlovelsesringene? Pluss kanskje litt ”oppussing”?

Skal fylle ut ”Melding om endring av navn” blanketten.. hva skriver man i rubrikken ”tilknytning til det meldte navnet” og ” Grunnen til navneendringen”. Grunnen er jo at jeg vil ta sambos etternavn selvfølgelig, men er det bare å skrive det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi betalte 170 kroner for forlovelsesannonse i Aftenposten mens det var gratis i Dagsavisen. Bryllupsannonse koster det samme.

Du kan ringe eller maile og du kan sette inn i hvilken som helst avis som har slike annonser.

Dersom du vil ha inn et bilde må du sende det i posten.

Når det gjelder gravering kommer det an på hva du vil ha. Vanlig dato gravering koster ihvertfall et par hundrelapper.

Angående navneskjema skal du bare skrive at du vil endre navn i forbindelse med vigsel.Han må undertegne dersom dette skal ordnes før vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 170 kroner for forlovelsesannonse i Aftenposten mens det var gratis i Dagsavisen. Bryllupsannonse koster det samme.

Vår fotograf ordner dette for oss - uansett hvilke aviser vi ønsker å ha annonse i. Et par hundre kroner mener jeg at det kostet, ja. Men vi valgte en fotografløsning til 20.000, så de skulle spandere det på oss

:wink:

Angående navneskjema skal du bare skrive at du vil endre navn i forbindelse med vigsel.Han må undertegne dersom dette skal ordnes før vielsen.

Etter at den nye navneloven tredte i kraft 1.1.03 ble det litt mer klønete å bytte etternavn i forbindelse med ekteskapsinngåelse. Nå kan man ikke søke om bytte av etternavn før man har vielsesattestene i orden - altså etter ekteskapsinngåelsen. Dette er noe vi trodde folkeregisteret kunne ordne på et par dager dersom vi ordnet alle papirer på forhånd og forklarte situasjonen, men de beregner seg minst én uke på å behandle søknaden. :evil:

Vårt problem er nå at vår bryllupsreise ble bestilt for evigheter siden - med felles etternavn. Mitt pass må dermed ha stempel med mitt nye etternavn ved avreise, ellers får jeg ikke dra. Og vi drar 3 dager etter bryllupet. Løsningen er at jeg søker om navneendring på bakgrunn av mer enn 2 års samboerskap - og få navneendringen før ekteskapsinngåelsen. Merk at navneendringen er gjeldende fra den dato søknad er innlevert, ikke ferdigbehandlet.

:x :x Vilikkevilikkevilikke! :x :x

Merk også at du ikke skal ha noen utgifter i forbindelse med navnendring når du gifter deg. Dette ble jeg opplyst om på politikammeret da jeg fikk nytt pass i fjor. Min kjære har byttet etternavn nå (uten videre sammenheng med ekteskapet) og har fått gjort alt gratis - foruten nytt pass fordi det gamle hans var gått ut. Stempel på ekteskap/navnebytte er nok i pass.

Men det er litt av en jobb å få endret navn hos alle sine kontakter! Det er søren meg lettere å melde flytting! Telenor var meget enkle fordi de holdt seg oppdatert fra Folkeregisteret. Selskapet vi kjøper tellerskritt derimot krevde pr. telefon signering av ny kontrakt, men godtok en kopi av navneendringsattest allikevel :-) Mitt forslag er å enten ha en fax eller scanner tilgjengelig. Da er alle endringene gjort unna med ca. 4 timers intenst arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det noe å annonsere bryllupet i de forskjellige avisene?

I de avisene vi annonserte i er slike ting gratis.

Og hva koster det å få ny inskripsjon i forlovelsesringene? Pluss kanskje litt ”oppussing”?

Vi betalte 300 kroner for å få på nye datoer i våre ringer + oppussing. (Vær ops på at i "sesongen" eller ferietiden kan dette ta lang tid, vi måtte levere ringene over 1 mnd før bryllup.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke sende inn skjema for endring av navn,

jeg antar du har skaffet deg eget skjema for dette?

I de papirene du må fylle ut, egenerklæring før ekteskapsinngåelse el.l. er det to rubrikker for hva navnet vil bli etter vielsen for begge to.

Hvis man ikke skifter, skriver man det samme, hvis man skifter, skriver man det nye...tar noen den andres navn, vil det vel gå klart frem fra skjemet hvor du fikk det nye navnet fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sende inn skjema forendring av navn til folkeregisteret i tillegg til de skjema prestekontoret skal ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...