Kleopatra Skrevet 27. mars 2003 #1 Skrevet 27. mars 2003 Hva slags "kriterier" legger dere til grunn for valg av faddere ved dåp? Og, må faddere stå i Den Norske Kirke? Når er det mest vanlig å ha dåp - Hvor mange måneder etter fødsel? Bare nysjerrig.. har så vidt begynt å tenke på dette her...
lillen Skrevet 27. mars 2003 #2 Skrevet 27. mars 2003 Jeg har blitt spurt om å være fadder til en baby (termin 31. mai...), og er ikke medlem i statskirken. Nå tror jeg ikke barnemoren/-faren har sjekket dette opp... Jeg tror det er litt opp til presten, akkurat som ved vielse! Noen (ikke prester) sier til meg at minst en av fadderene må være medlem, og andre sier at begge må... Var i en navnefest i høst, der barnet var 3 mnd gammel.
Gjest liv (ikke innlogget) Skrevet 27. mars 2003 #3 Skrevet 27. mars 2003 FAdderene må ikke være i statskirken men kan ikke være mot kristendom. De kan ikke være medlemmer av en annen religion eller ha sterke medinger mot det den norske statskirke står for. Barnedåp finner ofte sted rundt tre-fem mnd. Fant det på en side her om dagen men husker ikke hvor. Liv
lillen Skrevet 27. mars 2003 #4 Skrevet 27. mars 2003 Jeg har noen meninger mot statskirken, men dem kan jeg vel holde for meg selv... ((barne-foreldrene vet jo om det, og det er vel det viktigste) Nå håper jeg egentlig at det blir navnefest i stedet for kirkelig dåp... Men det var min mening! Prestn kan vel ikke sjekke opp meningene dine!?
Gjest Zalomine Skrevet 27. mars 2003 #5 Skrevet 27. mars 2003 http://www.kirken.no/bakgrunn/daaben_tro.cfm Her finner du krav til faddere og annen info om krikelig dåp, rett fra kilden, kirken.no
Jinx Skrevet 27. mars 2003 #6 Skrevet 27. mars 2003 Da jeg døpte mine fikk jeg beskjed om at fadderne måtte være medlemmer av statskirken.. Men tror ikke akkurat de sjekker det da.. (kirken får jo bare navn og adresse på faddere) Når jeg valgte faddere var det noen jeg selvfølgelig stolte på, om som jeg vet vil ta seg av barnet om noe skulle skje oss.. Har samme gudmor til begge og hun er yngre enn meg.. Syns det er dumt å velge oldeforeldre osv til denne oppgaven, da de kommer til å falle fra kanskje før barnet rekker å bli kjent med dem.. Syns det er en fordel å ha dåpen så tidlig som mulig.. Mine var ca 2mnd'er.. Noen hadde barn helt opp til 1 år, som ikke akkurat var sammarbeidsvillige Dessuten tror jeg ikke dåpskjolen vår hadde passet et stort barn
liv Skrevet 27. mars 2003 #7 Skrevet 27. mars 2003 Jeg har noen meninger mot statskirken, men dem kan jeg vel holde for meg selv... ((barne-foreldrene vet jo om det, og det er vel det viktigste) Nå håper jeg egentlig at det blir navnefest i stedet for kirkelig dåp... Men det var min mening! Prestn kan vel ikke sjekke opp meningene dine!? MEningene kan du beholde for deg selv men du skriver under på å oppdra barnet etter kristen tro og dermed sier det seg jo selv at du ikke bør ha sterke meninger mot kristendommen da.. Men det er jo heller ingen som kommer hjem til deg om 10 år å aresterer ded fordi du ikke har tattt poden med til søndagskole og forelest om bibelen.. :blunke: Liv
Linemor Skrevet 27. mars 2003 #8 Skrevet 27. mars 2003 Når vi tenkte på faddere til vår sønn, som ikke levde til dåpen, ville vi ha nære familiemedlemmer. noen vi følte vi kunne stole på. nå er vi ikke spes kristne og det er ikke de heller, men vi hadde tenkt og spørre de eldste av søsknene våre, de bar han til graven istede, ikke helt det samme akkurat. men noe som var viktig for oss var at det er noen vi kan stole på, og som vi har endel kontakt med. ellers vet jeg bare at de helst skal ha fylt 18 men det er ikke nødvendig. jeg var fadder da jeg var 16, er det jo fremdeles da.
CEL. Skrevet 27. mars 2003 #9 Skrevet 27. mars 2003 Vi sliter med å finne noen som kan være faddere for vårt barn. Vi vil gjerne ha noen som kommer til å se barnet en del til faddere. Vi bor nå i Oslo, men kommer til å flytte nordover om ikke så mange år, så da må vi ta det i betraktning. Vil vil ha noen som ikke er i nær slekt med barnet til å være fadder. Dette er ikke et onde, men kun et ønske fra min side. Jeg ønsker at i alle fall en av fadderne (vi ønsker 4 stk.) kan være bare fadder. Har selv tante og onkel som fadder, og de er jo tante og onkel til meg, kaller ikke tanten min for gudmor. Mannen min har en gudmor som kun er gudmor til han og det vil jeg at barnet mitt også skal ha. Det bør også være noen som er ansvarsbevisst og 'på rett vei i livet'. Selvfølgelig må fadderen være i stand til å ta seg av barnet om det blir aktuelt. Vi har klart å finne to stykker til nå (har jo enda god tid!), men jeg er litt redd for at det er noen som 'forventer' å bli fadder. Søsteren min er allerede fadder til fetteren min sin datter, så jeg vet ikke om hun forventer å bli spurt. Nei, dette er vanskelig!
liv Skrevet 27. mars 2003 #10 Skrevet 27. mars 2003 Vil vil ha noen som ikke er i nær slekt med barnet til å være fadder. Dette er ikke et onde, men kun et ønske fra min side. Jeg ønsker at i alle fall en av fadderne (vi ønsker 4 stk.) kan være bare fadder. Har selv tante og onkel som fadder, og de er jo tante og onkel til meg, kaller ikke tanten min for gudmor. Mannen min har en gudmor som kun er gudmor til han og det vil jeg at barnet mitt også skal ha. Jeg delr også den tanken. Ble spurt om å være fadder til min lillebror men sa til pappa at om han absolutt ikke fant andre alternativer så skulle jeg si ja, men jeg er jo søster.. Holder ikke det?
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2003 #11 Skrevet 29. mars 2003 Vi har valgt min eldre bror, og samboern's lillesøster til å være faddere. Har også lyst å velge en venninne. Er spesielt en som har vært ekstra ivrig gjennom mitt svangerskap. Har ikke spurt henne enda, men skal vente til etter fødsel. Har også flere venninner jeg kunne valgt, men det føles mest rett å velge hun jeg nå tenker på. Hun er ikke medlem i statskirken, så jeg får håpe at hun allikevel kan være fadder.....
Væren Skrevet 29. mars 2003 #12 Skrevet 29. mars 2003 Vi vil gjerne ha noen som kommer til å se barnet en del til faddere. Kjempeviktig! Selv var mannen min og jeg faddere for 16 år siden, og har hatt omtrent null kontakt annet enn på julekortplanet og til bursdag (sendt pakke og bursdagshilsen) Dette skyldes at vi nå bor på hver vår kant av landet, og at vennskapet til foreldrene heller ikke er blitt holdt vedlike. Vi kjenner omtrent ikke gutten, og det hele har liksom blitt helt feil. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg takket nei til å påta meg denne oppgaven. Våre barn har både slekt og venner som faddere; de vennene vi ba om å påta seg denne oppgaven har vi kjempegod kontakt med, det er venner vi visste vi alltid ville komme til å ha kontakten med. Klem fra
Viking Skrevet 29. mars 2003 #13 Skrevet 29. mars 2003 Hei Ser at mange tenker på at det må være noen de vil skal kunne ta seg av barnet, hvis de selv faller i fra. Dette er en gammel tanke. Idag fungerer det ikke slik at faddere overtar ansvaret for barnet hvis foreldrene faller ifra. Idag er vi anderledes organisert enn før, og har et barnevern som har oppgavene med å bestemme hvem som er beste egnet til å ta seg av barn som blir foreldreløse. Synes likevel det er koselig å ha noen som vil følge barnet i oppveksten, og det er jo faktisk det som er poenget med en fadder. Sørge for at barnet blir oppdratt i kristen tro, og for å kunne gjøre det må en jo se barnet en gang i blant. Selv hadde vi en blanding av unge og gamle, slekt og venner, som faddere til våre barn.
tuji Skrevet 31. mars 2003 #14 Skrevet 31. mars 2003 De formelle kravene er at fadderen må være over femten år, og respektere barnedåp. En pinsevenn på 13 er altså ikke aktuell... Hvis jeg får barn vil jeg velge fadder som jeg vet kommer til å følge opp barnet, slik at det blir en person barnet har et godt forhold til, og kan snakke med om alt. For meg er det viktig at fadderen er kristen.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #15 Skrevet 31. mars 2003 Hei, I mitt tilfelle er det ikke så veldig nøye om fadderen er KRISTEN. Selv om dette skal skje i "guds" hus osv. osv. så tror jeg mange døper ungene sine pga. tradisjon. Det gjør iallefall jeg. Synes markeringen er fin, selv om jeg ikke er personlig kristen, men slik som de fleste av oss andre er... Kommer til å velge min søster som fadder i tillegg til en av søskene til min samboer. MEN; ingen av de er medlem av statskirken (selv om det egentlig er et skille der, en kan være kristen selv om man ikke er medlem av statskirken),.... men de er ikke særlig kristne heller disse søskene hans. Har flere GODE og NÆRE venner som jeg gjerne kunne hatt som faddere, men VIL så gjere ha familie. Men jeg kan vel alikevel velge et av søskene hans. De har jo døpt sine egne barn, og er jo ikke imot dåpen... sånsett.. hmm.... Tror det ordner seg jeg'
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #16 Skrevet 31. mars 2003 noen nevnte noe om å skrive under.. ? jeg har vært fadder.. vi var to stk; han som var gudfaren og så jeg.. og jeg skrev i alle fall ikke under på noe.. :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå