Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg til å bevare husfreden??????

Kan noen definere FREDET. Er elgen fredet så lenge det er jakt på den? Er den pr. definisjon fredet utenom jaktsesong?

Er elgen fredet på like linje som ulven? Er hunder og katter fredet? Hva med mennesker? Vi vet at vi ikke har lov til å jakte på hunder og katter eller mennesker, men er vi fredet? Hvem bestemmer hva som er fredet?

Anybody?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fredet

Arter som er fredet er spesielt beskyttet ved lov, og det er forbundet med straff å fange eller drepe dem. I Norge er alle dyr fredet utenfor jakttiden (med unntak for situasjoner med fare for liv og helse). Arter som er truede eller sårbare er i regelen totalfredet.

Søren plystre..... I hate to be wrong. Her fant jeg svaret selv. Alle dyr er pr. definisjon fredet utenfor jakttiden. Har jeg lyst til å krype til korset? Nei. Må jeg? Ja, før jeg blir femti i alle fall.

Gjest Scampi
Skrevet

Greit å kunne hjelpe seg selv :ler: Håper det ikke svei for hardt å måtte krype... :)

Skrevet

Phø... jeg har ikke krøpet enda.

Det som er så dumt er jo at også HAN finner ut at han hadde rett i sin definisjon, ergo jeg tok feil. Og DA skal jeg nok få høre det. Jeg VET at det sikkert vil være sååååå mye bedre om jeg selv forteller ham at han hadde rett, men åh, så vanskelig det er å si de ordene da!

Men jeg hadde jo litt rett da. Husdyr kommer jo inn under andre lover, så de er jo ikke pr. definisjon FREDET. Vi jakter ikke på dem, men.... sant.... vi sier jo ikke at de er fredet.

Hvis noen får det for seg at de vil fortelle meg at husdyrene pr. def ER fredet...... så.... så.... blir jeg.... sint.

:hoho:

Skrevet

vet noen planter er fredet... bl.a blåveis i osloområdet.

har en hage som har fått gå i frø for seg selv i mange tiår, og i den delen som er såkalt naturtomt har det utviklet seg et blåveisfelt av dimensjoner. faktisk aldri sett maken.

vet ikke helt hva det innebærer av begrensninger på hva jeg har lov til å foreta meg... men det er ikke så farlig. den delen av hagen lar jeg bare drive med sitt likevel. den passer seg fint selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...