Gå til innhold

Hvordan lage eget diskusjonsforum?

Fremhevede innlegg

Gjest Moecha
Skrevet

Jeg har ikke så god greie på data, men jeg har så lyst til å lage ett eget diskusjonsforum.

Jeg har sjønt, at jeg må kjøpe Domener..men hva er det, egentlig?Og hva går det ut på? Hvor mange bør jeg ha, og hva er prisen?

Jeg har funnet ett sted hvor jeg kan laste ned ett diskusjonsforum, men jeg må kansje bestille disse domenene først, eller?

Noen som kan forklare dette??? Jeg har såååå lyst til å lage ett lite forum for hobbien min...også er jeg helt uerfaren med data :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel..

Les heller på www.phpbb.com . Der står ALT du trenger å vite.

Domenet er det siste du trenger å bekymre deg for;) Men du må finne noen som kan hoste dette diskusjonsforumet for deg. Hvis det er et phpbb-forum du er ute etter, må du kunne opprette en databaseserver og serveren må ha støtte for perl...

Gjest Anonymous
Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis eget domene selv om det er det beste, en hjemmesideplass med støtte for cgi eller php holder. På www.start.no får du gratis hjemmesideplass med cgi og php. Eget domene og serverplass får du fra langt under 50 kroner måneden, men det er ikke sikkert billigst er best, en leverandør jeg kan anbefale er www.isphuset.no, litt dyrere men de har en bra tjeneste.

Det enkleste forumet å sette opp er YABB som kan lastes ned fra http://yabb.xnull.com , dette er et cgi-forum (perl).

Hvis du vil bruke phpBB krever det støtte for php og en database, f.eks mysql, men dette koster ofte litt ekstra og er en del vanskeligere å sette opp.

Skrevet

moecha, hvis du har bredbånd så kan du heller sette opp en liten webserver selv, da kan du selv bestemme hva som skal stå uten at andre kan slette.

Skrevet

Støtte for php meinar du vel, om du tenker på phpbb... ;-)

Uansett det finst fleire typar diskusjonsforum/Bulletin boards, og dei krev støtte for ulike ting. I tillegg til lenka jordbær gav, så kan du sjekke (om eg hugsar lenkene rett no då...):

www.cgiresources.com

www.phpresources.com

Trur det skal vera ulike fora begge dei stadane.

I tillegg er det stadar som tilbyr deg å setje opp fora på deira system, dvs du berre tilpassar forumet slik du vil ha det, og inviterer folk til å diskutere. Ikkje noko oppsett for deg, altså. Til gjengjeld så er jo mulighetane dine sterkt begrensa... (Men om det er interessant, sjå om det ikkje er noko under "Remotely hosted" på dei to stadane eg nemner over. Eller søk på Google.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...