Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2003 #1 Skrevet 27. mars 2003 Jeg leser her inne at endel av dere tar tidlig ultralyd, hvorfor er grunnen til dette egentlig? Jeg trodde man bare kunne få en ultralyd og at den var i 17. svangerskaps uke? Må man innom legen sin for å bli henvist videre for å få ultralyd?? Jeg synes det er så tidlig enda jeg...sjansen for å miste er så stor synes jeg, er det ingen andre som tenker sånn. Tror jeg ikke kommer til å "tenke noe" på barnet i magen før etter uke 12 når jeg skjønner ting er litt mer sikkert??
Gjest Mayamor Skrevet 27. mars 2003 #2 Skrevet 27. mars 2003 Sikkert lett å si at du ikke vil tenke på at du er gravid før etter uke 12... for du er antageligvis ikke gravid... Bare vent til du kommer oppi situasjonen selv... Maya30 6+6
fruenge Skrevet 27. mars 2003 #3 Skrevet 27. mars 2003 jeg er en av de som var tidlig på ultralyd. Dette var fordi jeg går til fødselskontroll hos min gynekolog, som jeg har gått fast hos i mange år. Vanligvis tas UL i uke 17-18.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2003 #4 Skrevet 27. mars 2003 Nei jeg spurte faktisk fordi jeg er gravid i 6+4 og lurer på hvorfor noen går til kontroll så tidlig ? Jeg har ikke kontaktet legen min heller for det er vel ingenting de gjør før de skal henvise meg til ultralyd?? Som dere skjønner er dette første gangs graviditet :D
VesleBråka Skrevet 27. mars 2003 #5 Skrevet 27. mars 2003 Dette leste jeg om i avisen forleden (jeg har aldri vært gravid selv, og må derved lese meg til slik kunnskap som UL..) I Norge tas UL ved 18. svangerskapsuke, stort sett for å fastslå termin, antall babyer og kjønn hvis ønsket, ivertfall er det hva KRf vil, og se om den har det bra. Kontroversen er at hvis man tar UL ved 12 svangerskapsuke eller før, vil man ha åpen mulighet for abort hvis fosteret er unormalt på noen måte (ryggmargsbrokk, handicappet, downs syndrom etc.) og i Norge ønsker man ikke et sorteringssamfunn, derfor er det politisk bestemt at UL er etter at abortfristen har gått ut. Dette henger nøye sammen med fostervannsprøve, som vel er den mest brukte måten å sjekke for downs etc. En lege ved RiT ønsket å sette igang et forsøksprosjekt for å finne fordeler og bakdeler ved UL henholdsvis 12 og 18 uke, men prosjektet ble stanset av F&U dep fordi de ikke ønsker fokus i det hele tatt på muligheten av UL i 12. uke. Han hevdet at fordelene med tidlig var at man tidlig kunne se foster som ikke ville overleve fødsel og trengte keisersnitt, f.eks ryggmargsbrokk og dermed trengte forberedelse. I tillegg har foster med downs en slags blære på bakhodet visstnok, som er borte ved 18. uke. Dette henger også nøye sammen med at kvinner under 35/36 eller hva det er ikke skal få fostervannsprøve. Gud har valgt din skjebne, og du skal ta hva du får med krumbøyd hode og være takknemlig, eller noe i den duren. Jeg tror i store trekk dette er essensen av det, kanskje med mindre feil, du kan jo sjekke selv i magasinet hos dagbladet tror jeg det var..god artikkel. Så i Norge for å få det som du vil tror jeg du må ta UL hos privat og selv betale for det, og fostervannsprøve i Sverige eller Danmark. (de har ikke merket noe oppsving i abort av den grunn, mange vil ikke ta abort uansett og trenger ikke "lures" som her tillands). Kort oppsummert, kontroversen er at de ikke betror hver enkelt kvinne valget med hvorvidt Norge ønsker sorteringssamfunn eller et samfunn med plass til alle. ..
Wit Skrevet 27. mars 2003 #6 Skrevet 27. mars 2003 Tidlig ultralyd er det ikke alle som automatisk får. Uansett bør du bestille time til svangerskapskontroll når du er mellom 8-10 uker på vei. Dette sa ihvertfall min lege. De ønsker da å foreta den første kontrollen. Grunnen til at jeg skal ha tidlig UL er at jeg ble gravid med prøverørs. Jeg får da oppfølging fra sykehuset for å se om det er ett eller to egg som har festet seg.... Uansett som fruenge også sier får mange denne UL hos sin lege eller gynekolog på første kontroll. Bare vent, når du har startet opp dette føler du det VIRKELIG gravid også. Faren for å miste vil uansett alltid være der. Heldigvis kjenner man ikke til morgendagen. Lykke til videre :D
Gjest Elise3 Skrevet 27. mars 2003 #7 Skrevet 27. mars 2003 jeg var til føste kontroll hos legen i uke 8. Det er litt lurt å ta første kontroll før uke 10. Da jeg var 12 uker på vei, fikkjeg blødning etter samleie, og spor-blødde i to uker, da fikk jeg første ultralyd. Den var vaginal, for å sjekke livmorhals og div. alt var ok. den lille målte 8,3 cm fra hode til stump, og vi så det lille hjertet banke Den ordinære ultralyden hadde jeg i uke 20. De to første svangerskapene har jeg hatt bare den ordinære ultralyden. Har gutt, jente, og venter gutt igjen 27.mai. Klem fra Elise 31+4
mari Skrevet 28. mars 2003 #8 Skrevet 28. mars 2003 VesleBråka- Det er fortsatt mulig å få innvilget abort etter at man har vært til ul i uke 18, dette må da søkes om, men blir innvilget hvis det er spesiell grunn for det, feks at det er liten sjanse for at barnet vil overleve osv. Jeg tror det forslaget fra legen i stavanger som du siktet til er noe alla det som ble vedtatt i dannmark hvor man nå skal få tilbud om blodprøve tagning og UL i uke 12 og 18 for å sjekke at alt er som det skal. dette er bla. for å hindre at man må ta fostervannsprøve, da ul og blodprøve så tidlig kan finne ut veldig mye som man ikke finner ved ul uke 18. Fostervannsprøve er noe man vil unngå fordi det øker sjansen for abort vesentlig, og det er derfor bare en veldig liten del av de som er over 38 og som får tilbud om fostervannsdiagnostikk, velger å få det. Det er heller ikke betydelig større sjanse for å få downs når man er over 38... (9 av 10 fødes av foreldre yngre enn 38)
VesleBråka Skrevet 28. mars 2003 #9 Skrevet 28. mars 2003 Hvorvidt det er større sjanse for å få barn med downs etter 38 virker som er omstridt. Det må være tolkning av data som ligger bak, og deres validitet (hehe, får bruk for det jeg har måttet lært meg).. 1 av 10 barn med downs fødes av mor som er over 38, sa du. 10 % av alle barn med downs. Hvis dine konklusjoner skal ha noe for seg, må man ta inn i det hele hvor mange barn som fødes osv. Jeg tror en bedre framstillingsmåte for disse data ville vært mødre over 38 og antall barn med downs, prosentstatistikk vs. mødre under 35 og antall barn med downs, prosentstatistikk for eksempel. Derfor tar jeg dine hurrasynspunkter med en klype salt, selvfølgelig får mødre under 38 flere downs barn TOTALT, de får jo mange flere barn!! Økt risiko betyr at en dame på 38 pluss har større risiko/sannsynlighet for å få barn med downs enn en dame på 29 f.eks. Og hensikten med å sammeligne tall må jo være å ende på et sannsynlighetsfokus, generalisering. Og poenget mitt - fri abort - ja man må søke etter uke 18 og der er flaskehalsen. Man fratas bestemmelsesretten. Barnet kan være temmelig sykt og likevel overleve. Og du har rett ang. danmark, samme prosjektet skjer nå i danmark. Politikerne kan ikke dukke unna forskning selv om de prøver
viwi Skrevet 29. mars 2003 #10 Skrevet 29. mars 2003 Det er forskjellige grunner til at noen får tidlig UL. Det kan være komplikasjoner som f.eks sterke vedvarende magesmerter, blødninger og de tar da UL får å sjekke at det ikke er en abort på gang. Andre grunner kan være komplikasjoner ved tidligere svangerskap, eks at man har mistet før eller at man har vonde minner ved f.eks dødfødsel eller at barnet har dødd i mors liv... Det er nok andre grunner og som jeg ikke kommer på i farta. Mye er jo for å berolige mor for det er ikke bra verken for mor eller foster at mor går rundt med angst og er livredd hele tiden. Dette stresser fosteret. Vanlig UL blir tatt mellom uke 16-20 for det er rundt denne tiden at barna er noenlunde likestore og er kommet like langt i utvikling....
Iset Skrevet 30. mars 2003 #11 Skrevet 30. mars 2003 jeg hadde ultralyd i går, fordi jeg fikk blødninger og klarte ikke å slappe av. fikk panikk. og det er verre for fosteret enn noe annet, når mor går og engster seg slik. så da fikk jeg UL. og der fikk jeg se et lite bankende hjerte:) da roet mor seg kan dere tro:) gjest: hvordan kan du ikke tenke på ungen i det hele tatt før uke 12???? da er du sikkert ikke en av dem som har prøvd lenge for å bli gravid iallefall. jeg prøvde i 9 måneder, og mitt høyeste ønske i livet har alltid vært å bli mamma. så fra den dagen jeg testet posivtivt har jeg gått rundt i en lykkerus og tenkt på min lille spire:) klem Iset 7+2
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #12 Skrevet 31. mars 2003 Kan bare si hvorfor jeg hadde 3 UL før den ordinære: Først blødninger før jeg fikk positivt så fikk henvisning i uke 8. Fikk beskjed om å komme inn da de fant en cyste på 5 cm på høyre eggstokk og den ville de følge opp. Den siste var også i uke 12 og det var grunnet en stygg blødning som jeg hadde. Hele tiden var det et lite barn der inne for oss. Man kan ikke forklare det, men det er skikkelig stort når man i uke 8 ser hjertet som banker som bare juling. 30+1
fruenge Skrevet 31. mars 2003 #13 Skrevet 31. mars 2003 Hos meg var det ingen grunn til at vi tok UL. bortsett fra at Gynekologen ville sjekke at det var der, og trodde vi ville se. Dt virket som dette var noen han gjorde hver gang noen kom til første svangerskapskontroll.
Gjest Taurus (ikke innlogget) Skrevet 31. mars 2003 #14 Skrevet 31. mars 2003 Men i jøssenavn, det kan da vel være flere grunner til at man vil ha tidlig UL enn at man vil finne ut om noe er galt med barnet for så å ta abort. Jeg for min del opplevde en MA (missed abortion - fosteret er dødt, men kroppen støter det ikke ut, så du går rundt, gjerne i ukesvis og tror du er gravid, men det er ikke liv lenger) i uke 12. Ikke særlig kjekt når man så blir gravid igjen. Da velger man gjerne å ta en tidlig UL for å sjekke at dette ikke har skjedd igjen. Jeg opplevde også en kraftig blødning i uke 7 denne gangen, og fikk UL for å sjekke om det var liv der inne (og det var det jo :D ). Jeg går nå til min egen gynekolog, og hun har UL, så hver gang jeg er der, får jeg en liten kikk (uke 7, uke 8, uke 10, uke 14. sykehuset uke 18, og gynekolog igjen uke 24). Hun har ikke noe bra utstyr, og det er ingenting i forhold til det man får på sykehuset. hun kunne f.eks ikke sett om noe var galt. Det hun gjør er å måle strørrelse på fosteret, for å se at det vokser som det skal, ingenting annet. Taurus (19+1 med tvillinger)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå