Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest salma
Skrevet

Det samme sa farfaren min også, han var sykepleier. Kvinner er biologisk skapt for å føde relativt unge, og dagens "trend" med å vente til man er godt over tredve gir større vanskeligheter med å bli gravid, større risiko for problemer underveis i svangerskapet og for at det skal være noe galt med barnet, og større risiko for komplikasjoner under fødsel.

Men nå er det jo mange gode grunner til å vente også litt også, da :wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

Skal vi ta runden med denne problemsstilingen engang til...??? :hoho:

Skrevet

Umh.. Innlegget var ikke ment til å hisse opp div frøkner her inne da.

Det var bare en artikkel om.. "ikke vent for lenge"..

Tror alle vet at det er like mange fordeler som ulemper med å få barn i båd ung og "gammel" alder.. Dessuten sier man ikke at man bør få barn når man er 22, men at man er MEST fruktbar da.

:)

Gjest salma
Skrevet
¨

Ingen vits i en runde på dette, dette er vitenskapelig bevist og ingen av oss kan bestride det. Holdninger og meninger kan man vel diskutere, men medisinske fakta? Nop

Gjest sexysadie
Skrevet

Forsåvidt riktig at kvinner ikke bør vente for lenge, men hvorfor velger fler og fler å utsette barna da?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg synes slike undersøkelser er smakløse og det er gjerne eldre leger som er opptatte av denne problemstillingen- nettopp fordi de ønsker kvinnene tilbake i hjemmet og vekk fra høyskoler, universiteter og arbeidsmarkedet.

Jeg oppfatter slike undersøkelser og "advarsler" som rent press.

Milla

Skrevet
Forsåvidt riktig at kvinner ikke bør vente for lenge' date=' men hvorfor velger fler og fler å utsette barna da?[/quote']

Pga av jobb og utdannelse tenker jeg.

Fordi vi kvinner har flere muligheter i dag enn for 50år siden. Vi reiser mer og vil oppleve masse før vi får barn.

Gjest sexysadie
Skrevet

Og d blir brukt imot oss.....

Skrevet
Jeg synes slike undersøkelser er smakløse og det er gjerne eldre leger som er opptatte av denne problemstillingen- nettopp fordi de ønsker kvinnene tilbake i hjemmet og vekk fra høyskoler, universiteter og arbeidsmarkedet.

Jeg oppfatter slike undersøkelser og "advarsler" som rent press.

Milla

Vet ikke helt jeg milla.

det var jo nettopp ei her som forsøkte å bli gravid og fant ut at hun hadde kommet i overgangsalderen tidlig. Det er jo greit å ha det i bakhodet hvis man har lyst på barn... Det er da ingen som presser noen til noe her, det er bare opplysninger!

Skrevet

Jeg synes det er bra med litt forskjellige vinklinger og fokus på når man bør få barn. Biologisk, sosialt, utdanningsmessig, jobbmessig...

Jeg tror iallefall det er mange kvinner som ikke anser at eggene deres begynner å gå ut på dato, og til sin store forbauselse oppdager problemer med å bli gravid ved 35. Så rusher de til sykehus for prøverør (dette er gjerne kvinner som er vant til å stå på og hevde sin rett og sånn, utdannede og med anvarsfulle jobber) og krever å bli gravide, og vil ikke akseptere at naturen kan være lunefull. Så har de liksom gitt seg selv fingeren, mens de trodde de var flinke stå-på jenter i arbeidslivet.

Variert informasjon er vel aldri galt når man skal ta beslutninger..

Skrevet

Det är inte så konstigt egentligen...

Vi föder barn allt senare och senare i livet. Vi utbildar oss mer och längre, har lust att göra andra saker än att skaffa barn tidigt.... men i kvinnokroppen finns ett klimakterie och väntar, nån gång stängs möjligheten ner till befruktning.

Riskerna ökar både med havandeskapet/svangerskapet och förlossningen. Riskerna för barn med Downs syndrom ökar tillexempel med kvinnans ålder.

Jag tycker dock inte att en 20 åring bör känna panik och stressa iväg och jaga en "pappa" till avel bara för det. Kanske för oss kring 30 att tänka på... om vi vill. Att vara medveten om.

Gjest salma
Skrevet
Forsåvidt riktig at kvinner ikke bør vente for lenge, men hvorfor velger fler og fler å utsette barna da?

Man kan da vel akseptere medisinske fakta, og så si at det er flere forhold som spiller inn (leve livet, utdannelse, jobb, fast forhold, you name it). Når det er akseptert at disse andre forholdene også spiller inn, blir kanskje ikke de medisinske fakta så skumle likevel? :wink:

Skrevet

Jeg tror det er litt vanskelig å diskutere med vitenskapelige fakta. Det er et faktum at vi blir vanskeligere gravide når vi blir eldre.

Det som gjerne har vært problemet, er når budskapet blir fremført av en eldre mannlig lege som benytter anledningen til å heve pekefingeren til "karrierekvinnene" og gir utdannelse og jobb skylden for at vi er seint ute. Egoistiske er vi også.

Men det er vi ikke. I vår tid etablerer man seg simpelthen senere, og det er ikke bare kvinnene sin skyld. Det er ikke karrieren min som gjør at jeg er 30 år og barnløs ennå. Jeg er skikkelig lite opptatt av karriere. Lite kunne vel jeg hjelpe for at drømmemannen ikke kom rekende før jeg var i slutten av 20-årene - og mitt inntrykk er at det gjelder mange av mine venninner i samme situasjon. De har ikke nødvendigvis utsatt barnefødsler bevisst for å gjøre suksess i næringsliv eller hva det nå er. Nei - det bare ble sånn. Og mennene har like mye med saken å gjøre faktisk! Det trengs som oftest to for å lage barn, nemlig!!

Gjest sexysadie
Skrevet

Man kan da vel akseptere medisinske fakta, og så si at det er flere forhold som spiller inn (leve livet, utdannelse, jobb, fast forhold, you name it). Når det er akseptert at disse andre forholdene også spiller inn, blir kanskje ikke de medisinske fakta så skumle likevel? :wink:

Tjaaaa

Må innrømme at ett liv uten utdannelse høres kjempeskummelt ut. :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Yes, som jeg blant annet har nevnt i en annen tråd her. Måten informasjonen legges frem på gjør at det føles som om alt ansvaret og "skylden" for utsettelse av barn legges på jentene. Og det føles jævlig urettferdig rett og slett, gutta jeg var sammen med i 20-årene hadde heller ikke akkurat barn høyest på prioriteringslista si synes jeg å huske. Og det har de fleste neppe nå til dags heller. Og det er et faktum som kanskje også bør tas opp i media. Det er ikke bare jentene som er årsaken til at så mange ikke får barn i 20-årene. Begge kjønn er preget av det samfunnet som har utviklet seg de siste 20 årene, og det er naivt å tro at det faktisk vil være mulig å skru klokken tilbake på dette området. Et individualistisk orientert samfunn fostrer individualister av begge kjønn, og ønsker "storsamfunnet" å endre på dette, må man henvende seg til begge kjønn, ikke bare jentene.

vel - jeg er 35 som nevnt et annet sted, har ikke barn, får forhåpentligvis noen snart...kanskje. Og kanskje ikke. Uansett ville jeg ikke ha endret de barnløse årene jeg har hatt, jeg har rett og slett ikke hatt lyst på barn før, og da ville det for meg blitt helt feil og forsøke å få de fordi jeg kanskje ikke ville få senere. Barn skal man skaffe seg fordi man ønsker seg det dypt og inderlig, ikke fordi kalenderen sier at man bør. Det gavner hverken barn eller foreldre.

Jeg må kanskje betale prisen for mitt frie og deilige liv nå. Men det er jeg beredt til å gjøre. Det er uansett mange allerede fødte barn her i verden som desperat trenger foreldre.

Uansett hva legene i avisene sier - jeg har ikke gitt opp akkurat da, håper inderlig og tror at det blir et barn snart for meg og min elskede!

(han er den ene jeg noensinne har ønsket meg barn med, og han var ikke i mitt liv når jeg var i 20-årene...)

Håper uansett alle følger sitt eget hjerte og sin egen overbevisning når det gjelder dette med å få barn/ikke få barn!

Skrevet

oops. det er meg som er gjesten over her...glemte å logge meg inn. :oops:

- Sheba

Skrevet

Et bidrag til debatten:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article147180

Fast jobb, fast forhold, uønskt gravid

Dei fleste kvinnene på venterommet til Rådgivningskontoret for gravide i Bergen er vaksne kvinner i faste forhold. Fleirtalet vil ha informasjon om økonomi, ikkje abort.

For noen er det alltid noe...ikke sant?

Hilsen en som har veldig lyst på en liten en - og som nærmer seg de tredve...

Skrevet

Hvorvidt det er lett å bli gravid eller ikke er jo nå engang individuelt. Jeg vet om de over 40 som har blitt førstegangsgravide ved et "ulykkestilfelle" og mange som er under 30 og ikke blir det.

Så man kan jo ikke vite om man er i den ene eller andre kategorien før man har prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...