Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg lurte på om det var noen som har greie på hvordan reglene er når det gjelder arv mellom samboere i forhold til ektefeller.

Jeg og min samboer venter barn sammen.

Han har 3 barn fra tidligere ekteskap.

Jeg har 1 barn fra tidligere samboerforhold.

Hvordan vil det bli med våre særkullsbarn:

* når vi er samboere

* hvordan sette opp en evt. samboerkontrakt

* hvordan sikre hverandre dersom en av oss faller fra

Samme spørsmål dersom vi gifter oss...

Hva er annerledes da?

Kan vi nå risikere at den som lever lengst - må betale ut arv til særkullsbarn?

Har den gjenlevende "krav" på å sitte i uskiftet bo?

Hva om den ene på papiret eier alt? (Hvordan da sikre verdiene dersom den andre faller fra?)

Må innrømme at dette er tanker som svirrer rundt i hodet mitt... :-?

Er det noen som vet hvor jeg kan finne lover - som jeg også kan forstå?

Føler meg litt usikker i analyse av lovverket... :oops:

Takknemlig for innspill.

Klem fra Maya30 :vinke:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Dette er kompliserte problemstillinger og jeg vil absolutt anbefale at dere bruker en advokat ved oppsettelse av samboerkontrakt. Litt dyrt, men det hvis noe skjer er det nok verdt hver krone! Tror likevel dere har bedre juridisk beskyttelse ved åvære gift fremfor samboere. Dette gjelder spesielt ved arv hvis dere har barn. Barna er nemlig de som arver og du som samboer kan få problemer i forhold til arveavgift, felles hus etc. Dere bør også satse på gjensidig livsforsikring istedet for gjeldsforsikring siden sistnevnte kun kan brukes til nedbetaling av gjeld.

Gjest Alette
Skrevet

Etter loven har du ingen arverett som samboer dersom din samboer går bort. Barna har krav på 2/3 av arven. Den resterende tredjedel kan din samboer testamentere bort, hvis ikke tilfaller også den barna.

Hvis dere er gift arver du 1/4 eller minst 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Barna 2/3. Siden han har særkullsbarn kan du kun sitte i uskiftebo dersom hans særkullsbarn samtykker til det.

Skrevet

Dere bør rett og slett skrive et testamente uansett om dere er samboere eller gift. Da får dere ting på papiret. Advokat er dyrt, men det finnes jus-studenter rundt i landet som driver gratis rådgivning, bl.a. Juss-Buss.

Lovtekstene som er aktuelle er:

Lov 4.juli 1991 nr. 47 om ekteskap

Lov 3.mars 1972 nr. 5 om arv mm

De er ikke særlig lettlest :murvegg:

Ungene har krav på en pliktdelsarv som er 2/3.

Dersom dere er samboere og den ene eier alt, må det skrives testamente, ellers får barna alt.

Dersom dere er gift og den ene har særeie, går også arven til barna hvis det ikke er skrevet testamente.

Særkullsbarna har krav på å få utbetalt arven hvis de (eller foresatte) krever det. (Særkullsbarn gjelder også barnebarn når den tid kommer...)

Håper dette gjorde det mer klart :)

Finnes det ikke noen jurister her da????

Gjest Poirot
Skrevet

Finnes det ikke noen jurister her da????

JODA!!! :D

Men dere beskrev det så kjapt og greit at det er lite å tilføye.

Det viktigste er:

-kontakt advokat for samb.avtale pga litt komplisert med særkullsbarn

-Ikke krav på uskifte ved ekteskap

-Hvis særkullsbarn samtykker til uskifte, kan dette IKKE trekkes tilbake

Kan forøvrig anbefale "Arverett" av Peter Lødrup. Bør finnes på en del biblioteker, ihvertfall de juridiske bibliotekene i Oslo, Bergen og Tromsø.

Skrevet

I samboerskap er det vel ikke noen arverett til samboeren i utgangspunktet. Arveretten går til den avdødes barn eller annen familie. Her trengs det skriftelige samboeravtaler for å forandre på dette.

Gjest Poirot
Skrevet
Her trengs det skriftelige samboeravtaler for å forandre på dette.

.... Det holder med gyldig testament... :blunke:

Og barn arver ALLTID 2/3, med mindre man er usannsynlig rik, da kan man bestemme selv så lenge barna får x millioner. Man kan ikke gjøre barn arveløse i Norge.

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger. :P

Men har jeg forstått det riktig:

* barna arver 2/3 fra far uansett om vi er gift eller ikke...

* selv om vi er gift - kan barna tvinge den gjenlevende å betale dem ut?

* dersom særkullsbarn sier at stemor/far får sitte i uskifet bo - så kan de ikke gå tilbake på det... kan vi avtale dette med dem før noen er død? :-?

Men da er det egentlig mest fornuftig at vi gifter oss og setter opp testamente... :roll:

Men våre felles barn skal jo også arve oss - er de da med i den 2/3?

Kan da den gjenlevende - dersom felles barn er under 18 - avgjøre at mor/far får sitte i uskiftet bo? Eller kan da barnet forlange mors/fars arv...? :-?

Skjønner at vi må tenke framover etterhvert...

Har jo hørt skrekkhistorier om voksne mennesker som har mistet alt de eier fordi de bare var samboere...

Eller om barn som har forlangt fars/morsarven og kastet stemor/far på dør...

Håper jo selvfølgelig at vi klarer å oppdra barna våre så godt at dette ikke blir en aktuell problemstilling... :wink:

Men det er vel det beste å ikke være naiv heller... :o

Ikke for snakke om dersom noe skulle hende før barna er voksne: ville da ekskonen til min samboer forlangt penger på vegne av barna sine? Regner med det ja...

Eller far til gutten på "vegne" av ham...

Maya30 :vinke:

Skrevet

De er temmelig avanserte de lovene akkurat når det kommer til samboerskap og arverett. Masse frem og tilbake og detaljer. Jeg tror jeg ville pratet med en jurist jeg faktisk. For å være sikker :)

Gjest Poirot
Skrevet

Men har jeg forstått det riktig:

* barna arver 2/3 fra far uansett om vi er gift eller ikke...

* selv om vi er gift - kan barna tvinge den gjenlevende å betale dem ut?

* dersom særkullsbarn sier at stemor/far får sitte i uskifet bo - så kan de ikke gå tilbake på det... kan vi avtale dette med dem før noen er død? :-?  

Men våre felles barn skal jo også arve oss - er de da med i den 2/3?

Kan da den gjenlevende - dersom felles barn er under 18 - avgjøre at mor/far får sitte i uskiftet bo? Eller kan da barnet forlange mors/fars arv...? :-?

Jeg er som sagt jurist, men ingen arveekspert, så her gjelder det å holde tunga rett i munn!

Barn skal arve 2/3 uansett om foreldre er gift eller ikke, loven gjør ikke forskjell på barn.

Hvis dere er gift, kan barna hans kreve på få sin arv, dvs at du kanskje må selge huset el hvis du ikke har råd til å kjøpe det ut. men arv handler om penger, ikke ting, og så lenge du bor i huset kan de ikke kreve det som sådann.

Dere kan avtale uskifte med barna (myndige barn) før dere dør, det er hele poenget. Grunnen til at barna ikke kan angre seg, er at det ville blitt for usikkert å basere seg på for den gjenlevnede. Uskifte gjelder kun gifte.

Hvis din mann dør skal alle hans barn (dvs særkull og felles) dele 2/3 av hans verdier (i penger). Det samme gjelder dine barn hvis du dør først.

Uansett hvor gammel felles barn er (om det så er 40 år) har den gjenlevende RETT til å sitte i uskiftet bo i forhold til dette barnets arvelodd (det den skal arve). Men bare hvis dere er gift eller har testament. Felles barn arver ingenting før begge dere er døde.

Når det gjelder særkullsbarn under 18 bestemmes uskifte av overformynderiet, jfr arveloven § 10.

Tilslutt en viktig regel: Barn arver alltid 2/3.

MEN: Hvis man er gift er det noe som heter minstearv for ektefellen.

Til vanlig arver ektefellen 1/4 av formuen, jfr arveloven §6.1.1. Men hvis formuen ikke er så stor, så skal ektefellen få 4G (G er folketrygdens grunnbeløp, endres hvert år) FØR barna får sin arv. Det er da ikke sikkert at barna får så mye som 2/3. Dette skjer hvis 4G blir mer enn1/4 av formuen. Det kan da hende at barna ikke får noen arv i det hele tatt.

Som du forstår er reglene kompliserte, særlig med barn hver for seg. Jeg anbefaler derfor STERKT å gå til advokat og sette opp testament. Da kan man bestemme mye mer selv. Du ser også at ektefeller er mye bedre sikret enn samboere...

Gjest Anonymous
Skrevet

Vær klar over at det kan hende at barna fra tidligere ekteskap er mindreårige når de arver - og sjekk for all del hvem er det som får råderetten over midlene mens de er mindreårige.

Mulig at lovverket er endret nå, men for en del år siden (20 år siden) var det barnas foresatte som hadde råderetten .... altså EKSENE!!!!

Skrevet

På den ene siden kan en stemor miste mye når særkullsbarna forlanger skifte, samtidig kan barna miste mye fra sin far hvis stemor får sitte uskiftet på formuen og er sløsete..kanskje hele farsarven forsvinner. Det er ikke riktig det heller.

dinepenger.no har bra sider om økonomi og arv, sjekk der.

Tenk på arv fra faren som en porsjon pr barn, han har 4 barn totalt, de skal da dele 2/3 av hans verdier likt. Fordi de ikke er felles barn av dere, har da 3 lov i kreve skifte, mens den 4. felles'n må akseptere at du råder uskiftet over dens del fremover.

Skrevet
Mulig at lovverket er endret nå' date=' men for en del år siden (20 år siden) var det barnas foresatte som hadde råderetten .... altså EKSENE!!!![/quote']

Er det mye penger kommer overformynderiet inn i bildet også..

Skrevet

For å sikre den annen part når den ene faller fra, kan det være lurt å tegne livsforsikring på hverandre.

Det vil si at du tegner livsforsikring for din samboer, og din samboer tegner livsforsikring på deg.

Skulle din samboer da falle fra før deg, får du utbetalt denne forsikringen som DU har tegnet og betalt premien på. Denne har da ikke noe med arveoppgjøret å gjøre, og kan da fungere som et "sikkerhetsnett" for den lengstlevende. Da har denne disponible midler som kan brukes til for eksempel å betale ut avdødes barn, slik at man fortsatt kan sitte med huset eller ihvertfall opprettholde levestandarden.

Vær klar over at samboere har lovens høyeste arveavgiftssatser, og ingen fribeløp slik som ektefeller har. Det kan dermed bli en dyr fornøyelse å arve samboer.

Samboere har heller ingen arverett etter hverandre uten et gyldig testamente.

Som flere andre sier her; kom dere til advokat fortest mulig og få ordnet opp i dette her. Det koster nærmere 1000 kr timen men det er vel investerte penger. Det trenger heller ikke bli så mange timene hvis dere er godt forberedt.

Det beste, sånn for å sikre den andre part, hadde nok vært at dere giftet dere. Hvis dere gjør det, så husk EKTEPAKT, slik at dere får alt slik dere vil, og får styrket gjenlevendes rettigheter overfor avdødes særkullsbarn.

Skrevet

Er det mye penger kommer overformynderiet inn i bildet også..

Er det snakk om arv på mer enn 75 000 til mindreårige kommer overformynderiet automatisk inn i bildet.

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for enda flere gode svar. :kysse:

Vet ikke om vi kommer til å gifte oss eller ikke:

jeg ønsker å gifte meg i kirken - han er utmeldt og vil vies borgerlig... :-?

Ellers synes jeg tipset om livsforsikring var et godt råd. :P

Det har vi faktisk ikke tenkt på. :oops:

Men turen kommer nok til å gå til en advokat når vi kjøper hus sammen, ja.

Ikke lett dette med dine - mine - våre barn, nei... :roll:

Det er ikke meningen å lure barna for sin rettmessige arv,

men vi ønsker jo å sikre hverandre også... :wink:

Klem fra Maya30 :vinke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det snakk om arv på mer enn 75 000 til mindreårige kommer overformynderiet automatisk inn i bildet.

ja.. de stikker automatisk hodet inn.. men gjør ikke nødvendigvis noe..

jeg og min bror arvet 80 000 hver av våre besteforeldre

mine foreldre satte opp en plan for hvordan pengene skulle forvaltes, når vi skulle få dem utbetalt osv som ble godtatt av overformyndriet..

Gjest Anonymous
Skrevet

overformynderiet kommer ikke automatisk. tror dette er noe "sovende" greier. Vet flere under 18 som har mere enn 75000 og der har ingen vert ennå.

Skrevet
overformynderiet kommer ikke automatisk. tror dette er noe "sovende" greier. Vet flere under 18 som har mere enn 75000 og der har ingen vert ennå.
Det er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om dette. Ingen sjekker hvor mange sparepenger barn har på konto, så det er nok mange som har over 75000,- uten at overformynderiet vet om det. Men når pengene erverves ved arv kommer overformynderiet inn i bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...