Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2003 #1 Skrevet 27. mars 2003 Jeg bare lurer på om det er noen her inne som har peiling på hvor mange dager før/etter mensen en har eggløsning? Har etterhvert tenkt å slutte på p-piller og begynne å stole på sikre perioder. Noen som har erfaring med dette? Vi er liksom i den fasen at vi ikke akkurat planlegger å få barn, men blir glad hvis vi blir det. Så da synes jeg egentlig trygge perioder høres greit ut. Merker at jeg får litt bivirkninger av p-pilla, så da er det jo greit å prøve noen nytt.(dvs. dersom mensen er punktlig når jeg slutter på p-pilla da :kgsmil: )
Gjest sexysadie Skrevet 27. mars 2003 #2 Skrevet 27. mars 2003 Finnes ingen virkelige trygge perioder!!! (Bare spør min mor... ) Prøv P-ringen istedet!!! Anbefales!!!
ivanka Skrevet 27. mars 2003 #3 Skrevet 27. mars 2003 trygge perioder er bare tull. eggløsningen kan være når som helst.
Tusenfryd Skrevet 27. mars 2003 #5 Skrevet 27. mars 2003 Sier det samme som de andre her - det finnes ingen trygge perioder! Hvis du nå fortsatt tror det, da lurer jeg på om du er voksen nok til å vite hva du driver med. Vil du ikke ha barn, så slutter man da ikke med prevensjon!
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #6 Skrevet 27. mars 2003 Sant at ingen perioder er helt sikre. Men likevel er der perioder som i en stabil mensturasjonsyklus er sikrere. Fra den dagen du får mensturasjon går det 14 dager til eggløsning dersom du har 28 dagers syklus og er stabil på det. MEN - det hender den forandrer seg - bare sier det så jeg ikke blir angrepet her etterpå. Så frem til eggløsning er da det regnes som sikkert - også dagene før mens, for da er egget på vei ut av kroppen. Men hust at sedcellene kan leve noen dager, så du kan veldig godt bli gravid selv om du har sex før eggløsning. Men de nærmeste dagene før og etter mens er de dagene du mest sannsynlig ikke blir gravid. 14 dager etter første mensdag blir du det mest sannsynlig.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2003 #8 Skrevet 27. mars 2003 sexysadie: hvorfor spør din mor når vi vet du var uønsket?
ivanka Skrevet 27. mars 2003 #9 Skrevet 27. mars 2003 sexysadie: hvorfor spør din mor når vi vet du var uønsket? tar du virkelig ikke den?
Bentebent Skrevet 27. mars 2003 #10 Skrevet 27. mars 2003 Jeg føyer meg etter de andre. Det er ingen HELT sikre perioder. Hvis man skal gå etter boken så er eggløsning midt mellom to mens perioder. Men det kan variere. Er ikke mye som skal til for å forstyrre en mens syklus. Husk også på at et samleie kan framskynde eggløsning, eller gjøre at det utløses et ekstra egg.
Gjest sexysadie Skrevet 27. mars 2003 #11 Skrevet 27. mars 2003 Husk nu bare på pike; at du må ikke dyrke sex uten skall med mindre du kjenner bananen riktig godt....
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #12 Skrevet 27. mars 2003 sorry asterism... men det er en myte... Det er ikke noen myte det. Fakta er at man blir gravid når man har eggløsning. Og at man blir ikke gravid uten noe egg. Det som er en myte er at disse sikre periodene er til å stole på. Men det er ingen myte at menssyklusen virker på denne måten. Det er slik det er. Men det er ikke noe smart å bruke som prevansjon fordi det er veldig usikkert. Men jeg ønsket bare å svare på spørsmålet. Hun spurte ikke om periodene var sikre som p - piller, hun spurte når disse periodene var. Noe av grunnen til at det ikke er sikkert nok som prevansjon er fordi at når man har sex kan det hende at kroppen fremskynder eggløsningen og da går det galt. Andre igjen har veldig uregelmessig syklus og kan da ikke vite når de har eggløsning. Enda andre kan ha stabil syklus i åresvis - så plutselig skjer der endringer eller uregelmessigheter likevel. Det er jo av samme grunn folk som ønsker å bli gravide måler når de har eggløsning, for å finne akkurat det tidspunktet dem er mest fruktbare.
Gjest sexysadie Skrevet 27. mars 2003 #13 Skrevet 27. mars 2003 sexysadie: hvorfor spør din mor når vi vet du var uønsket? Har du snakket med henne; sa hun d???
ivanka Skrevet 27. mars 2003 #14 Skrevet 27. mars 2003 asterism: ny forskning viser at eggløsningen kan finne sted NÅR SOM HELST i syklusen.
Nelle Skrevet 27. mars 2003 #15 Skrevet 27. mars 2003 Jeg er uenig i at man ikke kan stole på sikre perioder. Men dersom man skal bruke sikre perioder som prevansjon bør man finne en metode for å vite HELT sikkert når man har eggløsning. Man begynner å telle syklusen fra den dagen man får mensen. Ca. 14 dager senere har man eggløsning. Denne kan vare i ca. 2-3 dager. Mens man har mensen er det relativt sikkert. Mellom mens og eggløsning er det ikke sikkert. Når man har eggløsning er det selvsagt ikke sikkert, og man bør vente noen dager etter eggløsningen før man har sex igjen. En forholdsvis grei (og billig) metode for å få oversikt over når det er sikkert og ikke sikkert er å bruke Persona. Det er en liten slags "datamaskin" -kjøpes på apotek, og koster ca. 800 kr. Innretningen har et lite display som man sjekker hver morgen. Lyser det rødt er det ikke sikkert, grønt betyr at det er sikkert. Lyser det gult betyr det at man må ta en liten urinprøve før Persona kan si om det er sikkert eller ikke. Når man har eggløsning vises et lite egg på displayet. Man trenger ca. 8-10 testpinner pr måned (urinprøver). En pakke testpinner varer i en syklus, og koster ca. 120 kr. Du åpner forseglingen på testpinnen, og tisser på den. Du setter så testpinnen i Persona-apparatet, og etter ca. ett minutt kan du lese av resultatet -dvs. om det er sikkert eller ikke. Jeg har brukt Persona noen år nå, og har enda til gode å bli gravid. Synes den er helt super iom jeg ikke liker tanken på å dytte i meg en hel del hormoner osv. som er i P-piller. Nå skal det legges til at jeg ikke akkurat "har meg" så ofte iom jeg er single -og iom jeg er single bruker jeg gjerne kondom også når jeg først får meg noe. Men jeg brukte Persona i 3 år da jeg hadde kjæreste, og det funket helt fint. Nelle
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #16 Skrevet 27. mars 2003 JA - jeg hadde egentlig tenkt å holde det for meg selv ettersom det er temmelig privat. Men jeg har my brukt sikre perioder selv, og det har virket kjempefint.. Men - det er dette forbeholdet med at det er ikke 100% sikkert - kanskje langt fra. Men - som Nelle sier - med slike tester vil du jo kunne finne det ut slik at det blir mye sikrere. Det er jo det som er faren med disse sikre periodene, at syklusen følger ikke alltid reglene.
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #17 Skrevet 27. mars 2003 asterism: ny forskning viser at eggløsningen kan finne sted NÅR SOM HELST i syklusen. Jeg skulle nok helst ha sett den nyere forskningen før jeg tror den avviker særlig fra det jeg tror om disse tingene...
Jinx Skrevet 27. mars 2003 #18 Skrevet 27. mars 2003 asterism: ny forskning viser at eggløsningen kan finne sted NÅR SOM HELST i syklusen. Helt riktig selvsagt !!
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #20 Skrevet 27. mars 2003 http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=1154 JA - syns egentlig den bekrefter den store usikkerheten. Men ser du i forhold til tallene var der veldig lave tall blandt dem som ble gravide rett før eller rett etter mens. Skal ikke pirke da, men jeg sa det ganske klart i første innlegget. Og det var også det hun spurte om. For meg virker det som om hun er fullt klar over usikkerheten men velger å ta den sjangsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå