Gå til innhold

Aaah... sitter i stua med en irriterende kompis.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han mener at han aldri ville tatt en operasjon, fordi at hvis han f eks må transplantere nyrer så er det naturens gang, og å forstyrre den kan få uante følger.

Hvordan argumentere mot denslags uholdbar mening?

W

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ekstrimistisk muslim, men en muslim som tror på fred og liv, har du sett den 13 kriger sier han forklare åssen muslim han er.

Skrevet

Det er jo hans kropp og hans beslutning, er det ikke?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

W

Milla

Ok, den der var langt over streken.

Deler slettet.

Tusenfryd - moderator

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Har jeg misforstått eller er det ikke slik waco får folk til å holde kjeft?!

Milla

Skrevet
Har jeg misforstått eller er det ikke slik waco får folk til å holde kjeft?!

Milla

Kanskje han ikke tålte å høre sannheten? :ler: Ler meg ihjel. :sjarmor:

Skrevet

Skjønner den der, ja. Diskusjonen er forsåvidt interessant når man, som jeg antar du og han har gjort i kveld, diskuterer det på hypotetisk grunnlag. Jeg får håpe, Waco, at du slipper å forholde deg til denne problemstillingen på reellt og presserende grunnlag. Irriterende kompiser er en ting, men kompiser som står i fare for å dø er en helt annen.

Jeg kjenner ikke helt til jussen rundt retten til å bestemme over egen kropp i...tja....la oss kalle dette, hvis det noensinne slår til i den tragiske ende av skalaen, et ekstremt tilfelle. Jeg undres om ikke han, hvis det nå var slik at hans nyrer hadde klappet helt i sammen hinsides reperasjon og dialyse og man hadde en nyre tilgjengelig som ville ha gjort ham frisk og oppegående.....jeg undres om ikke han ville ha blitt umyndiggjort da.......

For å si det slik:

Er det en lege i lokalet???? eller noen som kan svare....

Milo

Skrevet
Han mener at han aldri ville tatt en operasjon, fordi at hvis han f eks må transplantere nyrer så er det naturens gang, og å forstyrre den kan få uante følger.

W

Det er jo hans mening og hans liv syns jeg da. Selv om jeg ikke derfor mener det samme selv. Vi får jo heller se hva som skjer hvis han en gang trenger en operasjon, kanskje han ombestemmer seg.

Gjest Ingy, ulogga
Skrevet

De mest kjente eksemplene på folk som nekter behandling er vel Jehovas vitner og blodoverføring, se link:

http://www.hsh.no/hs/syk/sykepleielab/fih/...si/jehovasv.htm

Helsetilsynet vil understreke at utgangspunktet etter norsk rett er at en pasient selv kan bestemme om han/hun vil la seg behandle eller ikke. Hovedregelen er at blodoverføring krever samtykke fra pasienten. Det vil ikke være rettmessig å gjennomføre blodoverføring mot pasientens klart uttrykte ønske, og dette vil i prinsippet kunne anses som straffbar legemskrenkelse.

Likevel vil blodoverføring mot pasientens vilje kunne være rettmessig i visse nødsituasjoner

Tror han kan nekte transplantasjon o.l. , men han bør jo gå med et kort på seg som sier det. Akkurat som vi som vil gi bort organene våre bør gå med kort på oss om at vi gjerne gir bort "ting" vi ikke lenger har bruk for...

*løper for å skrive kort* http://www.organdonasjon.no/

Ingy

Skrevet

Eh......er det bare jeg som reagerer på at Waco sitter på KG når han har besøk av en venn?

Uansett hvor irriterende han er, mener jeg???

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
HØH HØH HØH! :ler::hoho:

Hi Hi Hi Hi :kul::ler::kul::ler:

Milla

Gjest Anonymous
Skrevet
Eh......er det bare jeg som reagerer på at Waco sitter på KG når han har besøk av en venn?

Ja, det tror jeg bare det er du som reagerer på. De andre jentene her er enten

a) sjokkerte over at han har venner

B) overrasket over at vennen er irriterende.

Mitt tips er at flertallet ligger på alternativ a)...

:ler:

Skrevet

Nei. OG jeg reagerer også på at man sier slikt om vennen sin offentlig. Mener - han sier jo bare meningen sin, det må da være lov. Syns ikke det er riktig å ta på oss retten til sannheten uansett hva vi mener om andres meninger.

Likevel - vi har vel alle tendenser til det da, tilogmed meg.

Skrevet

Milla.

Det var faktisk slik jeg lo da jeg leste det :ler:

Gjest Donna
Skrevet

Jeg lo ikke ....

tenkte på at tenk om en jeg er glad i .....plutselig blir syk og trenger en transplantasjon - men ikke ville ha denne - på hvor fortvila og lei meg jeg hadde blitt da! Da hadde det vært jæ****vondt å godta at de kan si nei. Kan de virkelig det?? Hvis det kan redde livet deres? Håper aldri jeg kommer i denne situasjonen ....man vil jo ikke miste noen ...og da må det være grusomt å miste noen fordi de ikke vil ta en slik operasjon og så beholde livet og fremdeles vandre med oss her på jorden ...Faktisk litt egodistisk av denne i forhold til familie og venner .....litt som å ta selvmortd ...det går utover så mange ....

noen tanker fra meg seint på kvelden .... :wink:

Skrevet

:hoho::hoho::hoho:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

:ler2::ler2::ler2::hoho:

Du e bare sååå artig innimellom flekkan!

MarianneE: Jeg tenkte på det samme som deg umiddelbart! :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...