Gå til innhold

Trenger sårt noen hagetips

Lillje

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat kjøpt oss et hus, hvor jeg må ta fatt på hagen til våren. Hagen består av mye fjell, så jeg tenkte å plante noen planter her som kunne klare å gro i fjell sprekkene.

Er det noen som har slikt fjell og som har noen gode tips? Hvilke planter egner seg, og er det noen som er litt fargerike fremfor de grønne. Må være flerårig

Vi har også et skrått steinbed ned mot veien/innkjørselen. Hva vil bli penest her? Noen blomster som ligger langsetter bakken eller noen som er litt høye og gjør litt mere ut av seg? Det er fra før plantet en del små/mini trær/busker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mye peiling på planter, men mine foreldre har en fjelltomt. der de har plantet noen vekster som kryper bortetter steinene. De krever ikke mye jord eller vann og er skikkelig flotte.

Spør etter slike planter på et gartneri du, der burde de vite hva du kan plante.

Vi har også et slikt bed i en skrådning (med en mur i bunnen).

Plantet stemor og sånt der i fjor, men det ble overgrodd av ugress og vi fikk aldri styr på det. Så i år skal vi legge en duk og plante små busker, samt dekke til med bark der.

Tenk etter hvor mye tid du vil bruke på hagen og ugress-luking.

Hvis du vil ha det vedlikeholds-vennlig kan det være lurt å investere i en duk og ny jord eller bark.

Vi skal i stedet plante noen blomster i krukker og potter som skal stå ppå terassen. Dessuten har vi en skrådning med "blomstereng". Strødde ut noen poser med frø og det dukket opp de flotteste blomster det utover.

Anbefales hvis du har en bit tomt som ikke brukes til noe eller som synes dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mitt råd til deg er å ta kontakt med nærmeste hagesenter, der jobber det ofte en gartner eller to. De kan gi deg råd og veiledning.

I tillegg er det haugevis med hagesider på nettet.

Så mange at man kan bli litt gal av mindre. Har nemlig søkt på hagesider i "hele dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å holde på i hagen, men hvis det skulle bli alt for mye lukking kan jeg bli sprø. For jeg ønsker meg en hage som jeg kan reise bort fra i noen uker, utan den skal se helt for J...... ut når jeg kommer hjem.

Det med duken var smart, men det får jeg ta til neste år igjen, for i år må jeg se litt hva som kan dukke opp i beddet, og hvor ille det er med ugress der. Har tenkt til å legge bark der etter hvert da jeg synes at det er ganske pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...