spira Skrevet 2. april 2002 #1 Skrevet 2. april 2002 Får så lyst til å pusse opp og male nå når det begynner å bli våren. Tenkte jeg skulle male gangen min.Tenkt litt på å prøve Lys toscana som så mange har anbefalt, men lurer veldig på hva slags farge jeg da burde velge til listene. Dørene må også males, er det noen som har noen gode idèer? Jeg er så glad i male og pusse opp, men er så dårlig til å finne farger, klarer ikke å se om det blir fint før jeg er ferdig, og da er det jo litt sent Klem Spira
Gjest Lea Skrevet 2. april 2002 #2 Skrevet 2. april 2002 Vet ikke helt hvordan lys toscana ser ut jeg, men det høres jo ut som en lys farge da... Hvite lister passer nesten til alt og det er praktisk hvis du finner ut at du vil bytte farge en gang. Hvis lsiter og dører er ubehandlet anbefaler jeg å beise! Det krever ikke så mye forarbeid og flasser ikke av. Du får beis i masse brune, røde(!) og lysere nyanser. Hvis du skal beise hvitt er det en type fra Flügger som heter "Hvidbets". I denne kan du få tilsatt ekstra pigment (mer hvitt). Mht dører kommer det an på hva slags dører du har! Hvis det er speil i døren(e) kan listene males i en annen farge enn selve dørbladet, det blir mye livligere. Litt vanskelig å si når man ikke vet hva du har fra før...
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #3 Skrevet 2. april 2002 Jeg har malte dører ifra før, helt vanlige, uten speiler eller noe, listene er også malte. Lys toscana er nesten hvit, så det passer kanskje ikke med alle slags hvit farger? Eller gjør det det?
Gjest Lea Skrevet 2. april 2002 #4 Skrevet 2. april 2002 Hvis listene også er malte kan du jo velge en litt brun nyanse (sandfarget for eksempel). Da får du rammet inn det hvite på en måte. Jeg synnes i alle fall at hvitt (eller nesten hvitt) passer godt sammen med litt nøytrale brunfarger. Jeg hadde en stygg inngangsdør som jeg satte på lister/speil på etter å ha malt den hvit. Disse listene malte jeg i samme farge som listene rundt døra og langs gulvet. Det ser ryddig og rent ut. Men det kommer jo an på møbler og sånt også da.
spira Skrevet 2. april 2002 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2002 Takk for forslagene, hadde faktisk tenkt litt på brun nyanser selv også. Har noen trehvite møbler (uff) som jeg hadde tenkt jeg skulle prøve å beise i brunt og patinere12
Gjest Lea Skrevet 2. april 2002 #6 Skrevet 2. april 2002 Har et lite forslag til møbler også. Interiørbeis og lakkbeis er kjempefint til trehvite møbler. De finnes i masse farger og er lette å jobbe med! Har beiset masse møbler med denne typen beis og klager ikke.
Atilla Skrevet 3. april 2002 #7 Skrevet 3. april 2002 Hei, vi har lys toscana på stua og hvite lister + hvitt tak. Kjempefint!! Prøv deg frem med mørkere toner dersom hvitt ikke er noe fint. Lys toscana er ikke hvitt, og man ser godt forskjell. Lys Toscana er mer beige. Lykke til, vi er kjempefornøyd!!
Veslefrikk Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 37 minutter siden, kilo skrev: Våroppussing nå?? Er sensommer og snart høst Eh... Tråden har ikke vært aktiv siden april 2002! Og da kan vi vel trygt si det var vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå