Gå til innhold

Rettigheter for den som har daglig omsorg

Murvel

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å samle faktaopplysninger (gjerne egne meninger også) som jeg har bruk for i en diskusjon. Kan komme tilbake til saken senere, orker ikke det nå.

Men, jeg er rimelig oppdatert på hvilke rettigheter begge foreldrene har når de har delt foreldreansvar.

Men, nå trenger jeg å vite forskjellen på rettigheter, bestemmelsesrett osv. i forhold til om du har den daglige omsorg eller samværsrett. Hva kan den som har "bare" samvær bestemme uten at den med den daglige omsorgen skal overprøve avgjørelsen?

Dette ble kanskje litt uklart, men.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke innlogget Sissi

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men skal prøve å si noe ut fra hva jeg tror du mener....

I den perioden samværsforeldern har samvær, kan h*n bestemme det meste og omsorgsforeldren har ingen (eller iallfall svært liten) inflytelse over det. (selvsagt kan man overprøve omsorgssvikt, men la oss holde det utenfor). En samværsforelder kan dermed f.eks. holde barnet hjemme fra barnehagen (men ikke fra skolen, det er obligatorisk); h*n kan overlate mesteparten av passet til andre, h*n kan reise hvor som helst på ferie, h*n kan la barnet snu døgnet......

Mao: en samværsforelder har stor myndighet i "sine" perioder, da har prinsipielt sett omsorgsforeldern lite h*n skal ha sagt.

håper dette hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp litt.

Men, det er vanskelig å forklare hva jeg er ut etter......

Det må vel være en viss juridisk forskjell på den som har daglig omsorg og den som har samvær. Bidrag og barnetrygd får den som har daglig omsorg, men er det noe annet utenom det økonomiske som er forskjellen?

Har litt problemer med å finne eksempler, jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kom akkurat på et eksempel jeg kan bruke for å forklare hva jeg er ute etter.

Skolen vil gjene at PUT skal utrede et barn.Far (samvær) sier ja og mor (daglig omsorg) sier nei. Ergo ble det ingen utredning, for den med daglig omsorg har bestemmelsesretten her. Det spiller ingen rolle at far har samvær med barnet når spørsmålet kommer opp.

Klarte jeg å gjøre det mer forståelig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har likt ansvar og ingen har mer å si enn andre når det gjelder forhold nyttet til barnet. Beggeer foreldre, og begge skal da ha like mye å si når det gjelder juridiske forhold om barnet, akkurat som alle andre samboende foreldre...

Forøvrig og malapropo, så blir jeg ARG når jeg hører om foreldre som ikke vil la barn bli utredet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Begge har likt ansvar og ingen har mer å si enn andre når det gjelder forhold nyttet til barnet. Beggeer foreldre, og begge skal da ha like mye å si når det gjelder juridiske forhold om barnet, akkurat som alle andre samboende foreldre...

Forøvrig og malapropo, så blir jeg ARG når jeg hører om foreldre som ikke vil la barn bli utredet...

HVIS foreldrene har delt foreldreansvar har begge like mye de skulle ha sagt. Hvis derimot den med daglig omsorg har foreldreansvaret alene har h*n rett til å ta viktige avgjørelser alene.

Helt enig i det siste utsagnet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delt foreldreansvar, ja. Hvordan kunne da mor overprøve fars ja i eksempelet jeg ga? Skolen kunne ikke gjøre noe mer, sa de, når den med daglig omsorg sa nei. Men, den skolen har gjort nye rart før også...

En vanlig kommentar er også "så lenge jeg har den daglige omsorgen er det jeg som bestemmer".

Det er bl.a. derfor jeg vil vite om det er noe juridisk hold i slike kommentarer.

Ja, det er skremmende at mora nektet utredning :evil:

Men, der er barnevernet inn i bildet nå...........

Det er ikke den mora som er problemet denne gangen. Men ettersom de samme tingene går igjen, så liker jeg å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp til å samle faktaopplysninger (gjerne egne meninger også) som jeg har bruk for i en diskusjon. Kan komme tilbake til saken senere, orker ikke det nå.

Men, jeg er rimelig oppdatert på hvilke rettigheter begge foreldrene har når de har delt foreldreansvar.

Men, nå trenger jeg å vite forskjellen på rettigheter, bestemmelsesrett osv. i forhold til om du har den daglige omsorg eller samværsrett. Hva kan den som har "bare" samvær bestemme uten at den med den daglige omsorgen skal overprøve avgjørelsen?

Dette ble kanskje litt uklart, men.............

Det som er avgjørende angående bestemmelser er foreldreansvar. Er det delt foreldreansvar har begge noe de skal ha sagt, ellers er det ofte at den ene foreldren har foreldreansvar. Foreldreansvaret betyr at du har noe du skal ha sagt i forhold til skolegang, religion og slike ting. Dette gjelder faktisk også for fosterbarn, selv om det nok er vanskelig gjennomført noen ganger.

Men du mener vel kanskje helst mellom mor og far slik jeg leste det. Da er det den som har foreldreansvaret som har siste ord. Har dem delt foreldreansvar skal de bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner plutselig på at - er foreldreansvar feil ord? NÅ ble jeg litt usikker her. Men daglig omsorg er en ting og foreldreansvar (som er det jeg tenker nå) er en annen ting. Arrester meg om jeg bruker feil ord da, det er sikkert noen som vet hva som er riktig ord i tilfelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dere må skille mellom ansvar og omsorg.... Som forelder har man ansvar uansett... Samboere må skrive under på eget papir ved fødsel for å få dette, gift far får det automatisk...

(Hvor er Martin, han kan spesifisere mer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin

Når foreldrene - som har delt foreldreansvar - er uenig i en slik utredning, kan ikke skolen eller andre sette i gang med noe som helst. Da må den foreldren som mener dette må gjennomføres bringe saken til barnevernet, evnt til retten.

Ved delt foreldreansvar har foreldrene like rettigheter i å bestemme slike store avgjørelser.

Dog gjelder det ikke en viktig ting: Den som har omsorgen kan selv bestemme hvor barnet skal bo i Norge uten at den andre kan gjøre noe for å hindre det (i alle fall ikke om vedkommende ikke bringer saken inn for retten).

Alt dette står omtalt i barneloven på denne linken:

http//www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldsok?base=nl&dep=alle&emne=lov+om+barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm, dette lurer jeg også på. Når far har samvær, men jobber og har barnevakt til barnet som bare er 2,5 år. Burde ikke han ikke si fra til meg først? Jeg traff nemlig på barnet og barnevakta helt tilfeldig. Det syntes jeg var dårlig. Jeg mener ikke at jeg skal vite alt hva de gjør under hans tid med barnet. Men jeg mener at når han ikke bare kan bruke barnevakt i hytt og pine uten å si ifra til meg. Han har bare samvær annenhver helg. Derfor synes jeg også det er dårlig at han da velger å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Når far har samvær er det han som bestemmer, og hvis han vil ha barnevakt for barnet sitt kan han gjøre det uten å avklare det med mor. På samme måte har ikke far noe med hvem osm er barnevakt for barnet når det er hos mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fant følgende paragraf i barnelovens kapittel 5:

§ 35b. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Tilføyd med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998).

Det vil si at en del av de som har skrevet innlegg her tar feil. :o

Det er tydeligvis ikke bare flytting som er unntaket.

Jeg regner med at det Murvel er ute etter, er å få vite hva som er betydningen av "...andre større avgjerder om dagleglivet."

Der kan jeg ikke hjelpe, for jeg vil påstå at ordlyden er veldig rund.

Jeg synes ikke definisjoner av lovtekster er særlig enkelt :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hmmm' date=' dette lurer jeg også på. Når far har samvær, men jobber og har barnevakt til barnet som bare er 2,5 år. Burde ikke han ikke si fra til meg først? Jeg traff nemlig på barnet og barnevakta helt tilfeldig. Det syntes jeg var dårlig. Jeg mener ikke at jeg skal vite alt hva de gjør under hans tid med barnet. Men jeg mener at når han ikke bare kan bruke barnevakt i hytt og pine uten å si ifra til meg. Han har bare samvær annenhver helg. Derfor synes jeg også det er dårlig at han da velger å jobbe.[/quote']

Nesten så jeg ikke vet om jeg tørr si dette men...

Helt ærlig! Med mindre far av en eller annen grunn er en dårlig foreldre syns jeg han selv skal kunne avgjøre dette. Det er mange måter å se dette på, og avhenger jo selvfølgelig av situasjonen. Men jeg syns det tyder på at han viser ansvar når han gjør det - i stedet for å fravike avtalen og legge ansvaret over på deg når han må jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gjest, for utdrag av loven. Hadde jeg sjekket den først hadde søprsmålet mitt nok blitt klarere :roll:

Så da blir spørsmålet : Hva er "andre større avgjørelser i dagliglivet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant følgende paragraf i barnelovens kapittel 5:

§ 35b. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Tilføyd med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998).

Det vil si at en del av de som har skrevet innlegg her tar feil. :o

Det er tydeligvis ikke bare flytting som er unntaket.

Jeg regner med at det Murvel er ute etter, er å få vite hva som er betydningen av "...andre større avgjerder om dagleglivet."

Der kan jeg ikke hjelpe, for jeg vil påstå at ordlyden er veldig rund.

Jeg synes ikke definisjoner av lovtekster er særlig enkelt :x

Andre større avgjørelser er det som dreier seg om religion og skole og slike ting. Ikke dagligdagse ting. Men en foreldre kan for eksempel ikke sende barnet på privat skole uten videre med mindre den andre er enig - hvis begge har foreldreansvar. De kan heller ikke overlate omsorgen til andre - de kan ikke lære barnet opp eller ta dem inn i spesielle religiøse miljø. Slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da å bo fast sammenmed?.... Bor man fast med far i en eller annen delingsmodell så ... see?... dette gjelder kkanskje dersom man er far, men ikke ser barnet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...