Mathias Skrevet 28. mars 2003 #21 Skrevet 28. mars 2003 20år: Flott at du får terapi også, da kan du slutte når du er sterk nok... Husk å bevege deg også da... http://www-bib.hive.no/tekster/studoppg/he...he/2000/wike-l/
Murvel Skrevet 29. mars 2003 #22 Skrevet 29. mars 2003 Jeg brukte Cipramil en stund, og de hjalp veldig på meg. Fikk tilbake humøret og livsgnisten ganske raskt. La på meg litt og mistet sexlysten, ellers ingen bivirkninger. Bivirkningene kom da jeg sluttet (trappet ned). Fikk voldsomme svimmelhetsanfall, hodepine og kvalme. Hadde panikk i starten, ettersom hverken jeg eller legen skjønte at det var pga. medisinen. Tok ca. en mnd før det ga seg. Sexlysten kom også tilbake igjen. Jeg er veldig skeptisk til piller, og takket nei nesten et år før jeg fant ut at jeg måtte prøve. Har ikke angret på det. Cipramil er forresten det dyre alternativet. På apoteket har de et annet merke med samme innhold som er mye billigere.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #23 Skrevet 22. mai 2008 Hei Frøken:) Jeg har lest en del av disse innleggene som du har fått svar på. Er veldig enig med deg at de fleste tilbakemeldinger er forholdsvis negative. Jeg er en mann i 27 årene som har vært gjennom 5-6 års depresjon, men fikk behandling for 3 av dem. Først må jeg si at cipramil er bra til å begynne med, men du må gradere depresjonstilstanden din. Ofte er det slik at andre sier du er deprimert og føler ofte enighet med vedkommende. Før du evt begynner med disse medisinene så tenkt deg om du virkelig er deppa. Personlig så har jeg brukt cipramil og gått over til efexor 50 mg, 100 mg og 150 mg depot. Cipramil kan virke følelsesdempet til en vis grad, men gir deg økt lyst til å drive aktivitet etter noen uker. Kan sette en liten demper på sexlyst dersom du er i forhold. Men etter startfasen på 3-4 uker merker en delvis forandringer. Samtidig må du snakke ut om hvorfor du er deppa, evt med terapaut eller psykolog. Eller du kan gjøre det helt på egenhånd sammen med kjæresten din. For min del vil jeg si at veien å gå er ikke nødvendigvis tabletter selvom jeg valgte det. Etter at cipramil ikke ga meg god effekt måtte jeg gå over til efexor som hjalp en stund. Men økning av mg var ikke til å utelukke i mitt tilfelle. På en måte vil jeg si at psykisk avhengivhet er mulig med disse tabletter, men ikke på samme måte som stoffmisbruk eller alkoholisme der avvending er vanskelig. Det er lettere og avvende seg fra antidepressive, så ikke hver redd;) Jeg er treningsgutt, og driver dette aktivt i min hverdag. Hva jeg lærte av antidepressive tabletter er at du som person må finne din måte å takle en depresjon på. Hvis du ikke finner det så kan alternativet være antidepressive. Du får kanskje fram noe livsglede igjen eller at dette er ikke noe for deg. Du klarer det selv og sett faktisk lysere på livet uten dette hjelpemidlet. Når du slutter med behandlinger stemmer det ikke at kutter du for raskt eller over natten kan være livstruende. Jeg kuttet ut over natten da jeg fant meg selv en dag. Det værste er at du opplever svimmelhet når du kutter ut på denne måten, kaldsvetter eller føler ofte tørsthet. Livstruende er det hvert fall ikke;) Jeg kan i tillegg anbefale Trening som medisin om du liker det. Trening var alternativet jeg fant. Det er min medisin og har ikke vært deprimert siden. Og slutter jeg å trene blir jeg heller ikke deppa. Tvert imot ble jeg bare sterkere av trening og innså at tabletter ikke er livsvarig behandlingsalternativ. Uansett hvilken avgjørelse du tar så ta den selv. Ikke hør på andre som sier du er deprimert. Føler du det så er det du som tar avgjørelsen om å starte behandling. Råd derimot er bedre å høre på enn å la andre bestemme hvordan du føler deg. Alt i alt dersom du ikke vil starte med tabletter så finn din måtte å takle det og som gjør deg sterkere. Tro meg når jeg sier dette.....det gjør deg sterkere på innsiden å finne det som gjør deg lykkelig i livet;) Min var kjæresten og trening, så håper jeg du finner din om du ikke har gjort det alt:)
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #24 Skrevet 8. august 2008 Hvis man virkelig ha en alvorlig depresjon så må man ta antidepressive medisin, og det kan ta opp til en måned før man begynne å merke forskjellen fra å være syk til å begynne å bli frisk. B-virkninger er som regel minimale, og det er jo slik at det varierer fra person til person, også er det sånn at alle medisiner KAN gi den ene og den andre B-virkning, men det betyr ikke at man få det, eller deler av det. Problematikken med en del B-virkninger og negativt omtale om anti-depressiver er blant annet fordi enkelte vet jo ikke hva de prater om fordi de har aldri hatt depresjon, og enkelte får medisinen uten å trenge det. Å være deprimert er ikke det samme som å ha depresjon. Det finnes også flere grader av depresjon, og enkelte mennesker må leve i mange år med medisin for å ha et vanlig liv, og enkelte resten av livet. At man mister følelser er myter, og igjen om man har opplevd det kan det også være fordi man i utgangspunkt ikke trengte medisinen. Depresjon påvirker naturlige stoffer i hjernen, og antidepressive medisiner regulerer det til det normale, og da fungerer man som en frisk person og med alle følelser. Utrykk "lykkepille" er feil, og stigmatisere syke mennesker. Man blir ikke lykkeliger av medisinen, man blir "normal", altså frisk. Depresjon ses ennå på som en "negativ" sykdom, og med en del myter, men det er det samme som å ha en eller annen sykdommen. Det er ingenting man selv utsette seg for, og det kan også være genetisk betinget. Jeg har litt erfaring på dette området, ikke om megselv, men om andre, og det er helt fantastisk å se mennesker som til og med å ta en dusj var en forferdelig opplevelse, mennesker som var fullstendig apatiske, uten å kunne engang gjør de minste daglige ting som vi alle ta som en selvfølge, blir friske med antidepressive medisiner, og kan gå på jobb, og leve sitt liv helt normalt som oss andre friske mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #25 Skrevet 8. august 2008 Ingen antidepressive medisiner er uten forskjellige birvirkninger der mange av disse kan være svært farlige! Vi vet svaret for vi har med svært mentalt syke unge mennesker over hele landet å gjøre, unge som i lang tid har gått på blant annet piller som Sipramil, Zoloft, Rithalin, Edronax, Sobril, Truxal osv. osv. Kunne ramset opp en hel side med livsfarlige antidepressive midler her men det får bli på vår hjemmeside: www.hulk.no som du er velkommen til å ta en titt på! -------------- Unnskyld meg, men du kaller her medsininer for antidepressive medisiner som IKKE er det, som blant annet Rithalin og Sobril.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #26 Skrevet 8. august 2008 Det er riktig at nye antidepressive medisiner har mindre og svakere B-virkninger, og bedre effekt, men som sagt må man blir dignostisert med depresjon for en slik behandling. Å være deprimert eller har det dårlig en stund betyr ikke at man nødvendigvis ha depresjon, og da funker ikke medisinen som den skal.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #27 Skrevet 28. juli 2009 For tre-fire år siden fikk jeg også utdelt piller. De første to ukene var jeg mye kvalm... etterhvert flater følelsene helt ut, som Lasse sier. Jeg ga blanke f... i alt og alle, svevde på min egen rosa lille sky. Man lever i en "never mind "verden.....mistet sexlysten også. Dette var ikke noe for meg og heldigvis fant jeg det fort ut. Jeg er imot å bruke slike piller om det ikke er nødvendig i påvente av annen hjelp. Pillene fjerner ingen av problemene dine, bare legger dem på is for en periode. Husk også at det er lett å bli avhengig .......ikke bra. Vær kristisk ! Lykke til
Gjest ixxet Skrevet 28. juli 2009 #28 Skrevet 28. juli 2009 Det er riktig at nye antidepressive medisiner har mindre og svakere B-virkninger, og bedre effekt, men som sagt må man blir dignostisert med depresjon for en slik behandling. Å være deprimert eller har det dårlig en stund betyr ikke at man nødvendigvis ha depresjon, og da funker ikke medisinen som den skal. Å miste sexlysten er ikke et stort savn. Verre var det med hjertebank og at jeg ble veldig urolig. Har brukt dem i over seks år. Man blir helt "flat" av å bruke disse tablettene.
ixxet Skrevet 28. juli 2009 #29 Skrevet 28. juli 2009 Heisann! Har nettopp fått resept på disse tablettene. Er det noen som har erfaringer om dem, som de vil dele? Har aldri brukt antidepressive før... Har lest litt om bivirkninger og sånn, men hadde vært fint å høre fra noen om de virker, hvordan de virker, når de begynner å virke, evt. hvilke bivirkninger dere ble plaget med?? Takknemmelig for svar!
ixxet Skrevet 28. juli 2009 #30 Skrevet 28. juli 2009 Hei. Har brukt Cipramil i over seks år. Blandede erfaringer. Blir helt flat i følelseslivet, ingen sexlyst (det er ikke så farlig) er verken glad eller sint. Slipper unna de verste toppene og nedturene. Prøvde å trappe ned, men det gikk dårlig. Ble fryktelig sint og irritabel og det ble helt "mørkt" Det at man mister sexlysten er det minste problemet, det går fint å leve uten.
Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 31. juli 2009 #31 Skrevet 31. juli 2009 Jeg fikk en depresjon i begynnelsen av 20- årene, og fikk resept på Cipramil. Det hjalp veldig for meg. Bildet jeg har i hodet mitt av det er at jeg følte det som om jeg lå i en opprørt sjø og holdt på å drukne, så kom tablettene som en livbøye. Jeg var fortsatt i sjøen, men jeg kom meg ovenpå og kunne puste igjen. Pillene gjorde meg i stand til å sortere tankene, og de gjorde meg mer energisk og optimistisk. Jeg klarte å gi blaffen i alle de forstyrrende tankene som tynget meg, og ble generelt sett i et bedre humør. Jeg opplevde det ikke som å bli "flat"- men jevnere i humør, og jeg slapp de dypeste dalene. Jeg følte meg rett og sett som et normalt fornøyd menneske! Jeg gkk i tillegg til psykolog. Jeg mener ikke å drive ukritisk reklame fir disse produktene, de virker forskjellig fra menneske til menneske. Jeg har ikke hatt bivirkninger Jeg går fortsatt på Cipramil, men en veldig lav dose(5 mg). Jeg har et lavt stemningsleie, og for meg gir denne dosen meg et bedre liv. Jeg slipper å bruke all min energi på å tenke opp og i mente, og analysere hver minste ting som skjer i livet mitt. Jeg vil heller nyte livet og ha det bra. Ønsker deg lykke til med å bli bra igjen!
Gjest medisinjenta Skrevet 31. juli 2009 #32 Skrevet 31. juli 2009 Jeg har lidd av veldig alvorlige psykiske problemer i 10 år og vært innlagt mange av dem. Jeg har prøvd det meste som finnes av medisiner men har nå funnet frem til en blanding som hjelper meg. Jeg har også hatt mye mer behandling enn medisiner som har hjulpet masse og kanskje mer enn medisinene, de ville ikke vært nok. Har aldri hatt bivirkninger fordi jeg leste felleskatalogen som en bibel for å finne de jeg ville gå på. Nå flere år senere fungerer jeg nærmest normalt. Jeg går fortsatt til psykolog og bor på ett sted med personalet. Men jeg har begynt å studere noe jeg ikke var i stand til før. Jeg har aldri opplevd at medisinene har flatet meg ut følelsesmessig, og jeg har ikke vært deprimert på mange år. Tar efexor for øvrig, cipramil hjalp ikke og det var den med mest bivirkninger også, som gikk over etter noen uker. Det jeg vil anbefale er å kreve mer enn bare medisiner. Si at du trenger en terapeut i tillegg. Men det er vanskelig å få det til så vær tålmodig og ikke gi deg for det er faktisk ikke så mange psykologer der ute som det burde ha vært.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #33 Skrevet 29. september 2009 Hei! Det er interessant å lese erfaringene med Cipramil som hver enkelt har skrevet om her. Jeg har blitt anbefalt av min psykolog å forsøke SSRI medikamenter som en "krykke" gjennom vinteren som nå snart står å banker på døra, siden det er da jeg sliter som værst. Grøss å gru! Jeg har vært plaget med angst og depresjon i 6-7år, men har først nå i år turt å ta kontakt med helsevesenet for å få hjelp. (Ble så dårlig at jeg måtte..) Har gått til en super psyk hver uke i tre måneder nå. Hun er superflink og har hjulpet meg veldig! Negative tanker kan snus med god hjelp, selv om det ikke kjennes sånn ut når man ligger hjemme i senga å gråter og har mest lyst til å dø. Etter 3mnd sykemelding og terapi er jeg på vei tilbake til livet, og vil annbefale andre i samme situasjon å ikke gi opp. Når det er som værst, kan det kun bli bedre. Men over til Cipralex og/eller andre SSRI medikamenter. Jeg har som nevnt fått annbefalt å starte opp med dette, og må innrømme at jeg er VELDIG redd for bivirkningene disse pillene eventuelt vil gi meg. Jeg er en aktiv gutt og det som bekymrer meg mest er bivirkningen rundt økt apetitt og vektøkning. (Har veid 95, veier nå 70 pga trening og kosthold). Minsket sexlyst er vel heller ikke ønskelig, men det er mer akseptabelt enn vektøkning for min del. Er det noe av disse SSRI-pillene som har mindre bivirkninger enn andre, eller er dette rent individuelt? Har lest opp ned og frem og tilbake i felleskatalogen, men jeg blir mer forvirret enn klok, hehe Takker for svar. S
Gjest nord Skrevet 22. august 2010 #34 Skrevet 22. august 2010 Hvorfor står det bare om depresjon her? Jeg fikk cipramil mot kraftig panikkangzts og moderat depresjon. Den hjalp meg som en livbøyle, som en nevnte over her... men har brukt for høy dose, altfor lenge nå, så tør ikke slutte. Mistet sexlysten, gikk opp 30 - 40 kg og ble pms. Vi får se, kanskje en dag... angsten er i alle fall borte. Hva er alternativet? Være tynn og mentalt sjuk, være overvektig og friskere... ikje lett d der.
Gjest Jente 26 Skrevet 26. oktober 2010 #35 Skrevet 26. oktober 2010 Ser ar dette er en veldig gammel tråd, men om noen skulle kikke innom: Jeg har gått på antidepressiver (bl.a. Cipralex) i flere perioder i livet mitt og har hatt god effekt av disse. Jeg har opplevd enkelte bivirkninger som for eksempel voldsom/konstant gjesping og svimmelhet, men dette har kun vært i perioder med opp- eller nedtrapping av medisinene. Kan godt hende at enkelte opplever utflating av følelseslivet, men det har ikke vært tilfellet for meg. Jeg vil absolutt anbefale å kombinere medisineringen med andre tiltak som psykolog, trening o.l., da medisinene oftest ikke er en løsning, men LINDRING av depresjonssymptomene. Ser at andre skriver at antidepressivene gjorde det mulig for dem å holde hodet over vannet i stedet for å drukne i sykdommen, og det er akkurat slik det var for meg. (Jeg gikk til psykolog, trente litt, spiste riktig, prøvde å ha god døgnrytme.) Antidepressiver er kanskje ikke for alle, men tror det er mange, mange myter og rykter der ute, og at skrekkhistoriene blir blåst voldsomt opp (som de alltid blir). Noen blir kanskje verre - man leser jo om mennesker som tar selvmord grunnet antidepressiver - men hvordan kan man vite at ikke de hadde gjort det samme hvis de ikke hadde fått medisiner? Jeg velger å tro at medisinene har reddet mange flere enn de har ødelagt. Men det er klart: Det vil alltid finnes noen menesker som ikke tåler visse medisiner. For øvrig er jeg enig med dem som skriver at det kan være forskjell på å være deprimert og å ha en depresjon. Uansett: Bruk legen din og familie og venner for det de er verdt, og lytt til deg selv og kroppen din. God bedring!
Gjest Lykkeliky Skrevet 26. oktober 2010 #36 Skrevet 26. oktober 2010 Til dere som svarer TS nå: denne tråden er fra 2003!!! Håper TS har det bra nå, tror heller ikke noen leger skriver ut cipramil lenger, cipralex er bedre.
Gjest Kine Skrevet 27. oktober 2010 #37 Skrevet 27. oktober 2010 20år: Flott at du får terapi også, da kan du slutte når du er sterk nok... Husk å bevege deg også da... http://www-bib.hive.no/tekster/studoppg/he...he/2000/wike-l/
Gjest Cipheria Skrevet 27. oktober 2010 #38 Skrevet 27. oktober 2010 Nå har en gruppe forskere ved universitet i Birmingham oppdaget at slike lykkepiller kan hindre kroppens evne til å drepe kreftceller. Professor John Gordon har ledet undersøkelsene som blir publisert i tidsskriftet Blood neste uke, skriver Aftonbladet. Svulsten vokste raskere Forskerne prøvet ut de antidepressive medisinene på en gruppe kreftceller i et laboratorium. Resultatet viste at Prozac hindret at kreftcellene begikk «selvmord». I stedet vokste svulsten raskere. Det er ennå ikke oppdaget noen økt kreftfare hos pasienter som bruker Prozac, men de siste forsøkene kan endre synet på langtidsvirkningene. – Det er for tidlige å si at Prozac er en urtrygg medisin. Men det er viktig at vi følger opp undersøkelsen igjen og igjen, sier professor John Gordon. Blokkerte serotonin – En spennende egenskap hos kjemikaliet serotonin er at det kan «beordre» visse celler til å ødelegge seg selv. Serotoninet har altså potensiale til å bli en effektiv kreft-behanding, sier Gordon. Under forsøket blokkerte et stoff i Prozac serotoninet og hindret kreftcellene i å ta livet av seg selv. Det som bekymrer forskerne er at det samme vil skje i hjernen på mennesker som tar antidepressive midler. Jeg kommenterer denne selv om den er gammel. Det er ikke sikkert dette er tilfelle for de som har lavt nivå av serotonin.
Gjest Charlotte Skrevet 10. mars 2011 #39 Skrevet 10. mars 2011 Jeg syns det er feil å være negativ om disse medisinene, der dem har hjelpi masse mennesker! Jeg går på Cipramil, (eller den billigere versjonen) og jeg klarer endelig å leve! Jeg har fått depresjon i arv, og jeg var helt ute å kjøre før jeg fikk hjelp. Om noen har depresjon, men nekter hjelp med piller som siste utvei har det ikke vondt nok! Basta!
Gjest wer Skrevet 11. mars 2011 #40 Skrevet 11. mars 2011 Hvorfor har du fått cipramil? Cipralex er en forbedret versjon av cipramil og har færre bivirkninger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå