Gå til innhold

Cipramil- antidepressive

Gjest 20år

Anbefalte innlegg

Gjest 20år

Heisann!

Har nettopp fått resept på disse tablettene. Er det noen som har erfaringer om dem, som de vil dele? Har aldri brukt antidepressive før... Har lest litt om bivirkninger og sånn, men hadde vært fint å høre fra noen om de virker, hvordan de virker, når de begynner å virke, evt. hvilke bivirkninger dere ble plaget med??

Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seponeringen tar et par uker... (dvs lagres i kroppen i det tidsr. før de begynner å virke) Har du ikke fått info fra legen din om alt dette da? De flater ut følelsene dine, slik at du ikke får de store bølgedalene. Bivirkningene kan vær alt fra små kviser til at en blir siucidal...

Skal ikke skrive så mye mer foreløpig tror jeg, da jeg er litt motstander til slike piller før det VIRKELIG er nødvendig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 20år

Takk for svar! Jeg hadde ikke begynt på dette om det ikke var nødvendig. Vet litt om bivirkningene, men ville gjerne høre fra folk som har prøvd det selv... Har vært til samtale med lege og terapaut i dag faktisk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte cipramil for noen år siden da jeg var veldig langt nede.

Men jeg holdt aldri ut lenger enn to uker så virkningen kan jeg ikke si noe om. (var veldig opprørsk den gang..)

Men jeg tror jeg har hatt de fleste bivirkningene! Fikk voldsomme gjespeanfall og ble helt gele i beina, vondt i hele kroppen, rastløshet, ble trøtt++

Men det var til å leve med. Det har nok litt å si hvor stor dose du får og. Begynte med pillene igjen etter ett opphold og fikk samme dose som jeg hadde hatt på slutten av forrige periode. Da ble jeg så utrolig rastløs! Klarte ikke å holde armer og bein i ro. Fikk en pille mot det så det gikk over. Det fins en pille mot det meste :hoho:

Bare hold ut så skal du se bivirkningene gir seg. Håper du får mer glede av det enn meg :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre-fire år siden fikk jeg også utdelt piller.

De første to ukene var jeg mye kvalm...

etterhvert flater følelsene helt ut, som Lasse sier.

Jeg ga blanke f... i alt og alle, svevde på min egen rosa lille sky.

Man lever i en "never mind "verden.....mistet sexlysten også.

Dette var ikke noe for meg og heldigvis fant jeg det fort ut.

Jeg er imot å bruke slike piller om det ikke er nødvendig i påvente av annen hjelp.

Pillene fjerner ingen av problemene dine, bare legger dem på is for en periode.

Husk også at det er lett å bli avhengig .......ikke bra.

Vær kristisk !

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei jeg har gått på Cipramil i flere år, og vil si at dette hjelper godt for meg.

Lasse, jeg skjønner forsåvidt din skepsis, men vil si at da kan du aldri ha opplevet en alvorlig klinisk depresjon selv, eller ? Antidepressiva kan faktisk være livreddende for enkelte. Selv ville jeg dessverre ikke kunnet klare verken studier eller jobb uten. (Har prøvet å seponere (slutte) ved flere anledninger.)

Men til temaet, håper at medisinen vil hjelpe for deg som skrev inn og spurte, det kan være veldig individuelt hvilke antidepressiva som passer den enkelte. Også bivirkninger varierer fra person til person. Skal sies da at jeg har hørt flere leger hevde at Cipramil er en av "mildeste" merkene av SSRI tablettene. Blant annet er dette såvidt jeg vet den eneste av disse man ikke går opp i vekt av. Vil anbefale deg slå opp i Felleskatalogen som du også finner på internett. Der er alle bivirkninger listet opp.

Leser at flere har negative opplevelser med disse medisinene,dette er forståelig siden vi har individuelle behov men ønsker å påpeke at for noen er det virkelig til stor hjelp ! Og da snakker jeg ikke bare av egen erfaring, men også andre jeg kjenner.

Vil ønske deg lykke til og god bedring :)

Hilsen *soul*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

ps. Man blir IKKE avhengig av antidepressiva !! Tablettene gir ingen rus, og heller ingen psykisk eller fysisk avhengighet.MEN jeg er enig i at de ikke fjerner de underliggende problemene, det vil ofte være nyttig å motta annen behandling (les: terapi,samtale) samtidig.

Igjen vennlig hilsen *soul* :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med nest siste taler...

etter hva jeg har HØRT er det oftest de brukerne som i utgangspunktet hadde minst behov for antidepressiver som også har dårligst erfaringer med dem.

når det gjelder påstanden om at antidepp 'flater ut' følelseslivet er dette en typisk klage fra de som i utgangspunktet var ganske friske da de prøvde lykkepiller.

alvorlig depresjon gjør følelseslivet så flatt det kan bli.

man går ikke nødvendigvis opp i vekt av andre ssri enn cipramil heller.

og: jeg synes det er veldig drøyt å liste opp suicidale tendenser som bivirkning. det er aldri påvist noen statistisk signifikant sammenheng her!

as propos: når det gjelder å ta seg av underliggende problemer... har noen av dere hørt om endogen depresjon?

uansett kan antidepressiver gjøre det mulig å ta tak i 'de underliggende årsaker' når det gjelder eksogen depresjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er ikek de som er så langt nede at de trenger pillehjelp for å komme igang med andre ting... men de som får det pga sjenerthet, lettere nedstemthet etc (ja, det er fakta...)

Men det var en avsporing...

Cipramil er forøvrig den pillen i landet som får rap. flest alvorlige bivirkninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Cipramil, Seroxat og Zoloft har omtrent de samme virkestoffene.

Meg bekjent er det flere bivirkninger ved de tradisjonelle antidepressivaene som Tolvon, Aurorix og Sarotex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Cipramil for et par år tilbake. Gikk på det et par måneder før jeg slutta tvert.

Det begynte med at jeg gikk til legen og sa jeg hadde mye vondt i magen og løs mage. Han mente jeg var deprimert og sendte meg videre til BUP som testet meg. Dette gjorde de ved å la meg krysse av på noen skjemaer og jeg fikk beskjed om at jeg var svært deprimert.

Jeg brukte 2 Cipramil om dagen. Etter en stund ble jeg redd, kunne ikke sove alene o.s.v. Sløv og trett og skikkelig deprimert (noe jeg ikke var før jeg begynte). Mistet ca 15 kg.

Sluttet tvert etter et par måneder fordi vennene mine ikke kjente meg igjen. Jeg oppførte meg visst rart. Har ikke følt meg deprimert siden, og er veldig glad for at jeg sluttet.

Tror leger er for slepphendte når de skriver ut slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er ikek de som er så langt nede at de trenger pillehjelp for å komme igang med andre ting... men de som får det pga sjenerthet, lettere nedstemthet etc (ja, det er fakta...)

Men det var en avsporing...

Cipramil er forøvrig den pillen i landet som får rap. flest alvorlige bivirkninger....

det var vel noe av det jeg ville frem til ... at noen får utskrevet antidep selv om de strengt tatt ikke burde... mens andre som så absolutt kunne ha nytte av det blir redd for å prøve fordi de hører om de dårlige erfaringene til dem som ikke burde gått på antidep til å begynne med... ond sirkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 20år

Takk for mange svar!

Det stemmer iallfall IKKE at man blir avhengig av slike piller, men av de gamle såkalte lykkepillene kunne man bli det. Det er nok forskjellig reaksjon fra menneske til menneske, men de som har prøvd det bare et par uker, så er det ikke rart at de hadde bivirkninger, for bivirkningene forsvinner som regel ca etter to uker.

Dette er noe jeg skal begynne med nå, og står på venteliste hos terapaut, så dette er ikke bare for medisin. Fortsett å skriv om noen vil dele erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har ikke gått på Cipramil selv, men går på en annen SSRI - Zoloft. De fungerer i hvert fall godt på meg.

Poenget med antidepressiva er ikke at de skal fjerne problemene - for det gjør det ikke. Men SSRI fungerer på den måten at de påvirker produsjonen av noe som heter Serotonin i hjernen - et av stoffene som styrer blant annet humør, matlyst og energibehov. Dermer bidrar det til å hjelpe hjernen til å fungere litt bedre - på den måten får man kanskje bedre matlyst, og dermed mer energi- og dermed mer energi til å ta tak i sine egne tanker og snakke om det f.eks. i en terpaisammenheng.

Det er svært få terapeuter som mener det hjelper med bare medisiner, det beste er en kombinasjon av antidepressiva og terapi.

Selv merket jeg ikke noen særlige bivirkninger. Litt vondt i hodet de første dagene, ellers var det ingenting. Etter ca. 4 uker begynte jeg å føle meg litt mer oppegående, orket mer. Klarte å sortere tankene bedre og tenke rasjonelt i forhold til min egen situasjon og sykdom.

Om man merker mange bivirkninger, kan man jo spørre om å bytte til andre merker. Det skader jo ikke å prøve. Selv om Cipramil er innenfor SSRI-gruppen, er det forskjellige sammensetninger og virkestoffer i pillene. Noe funker på noen, andre ikke.

Antidepressiva har utviklet seg radikalt, og har mye færre bivirkninger enn de tidligere hadde. Medisiner som Tolvon og Aurorix er ikke innenfor SSRI - som forøvrig betyr Selektiv Serotonin Reopptakshemmere - og har mange flere bivirkninger. Tolvon brukes blant annet som sovemedisin fordi en av bivirkningene er nettopp søvnighet.

Dette var litt utenfor tema - men likevel.

Er forøvrig ingen lege eller psykolog, men fordi jeg er psykiatrisk pasient selv, vet jeg litt om det.

Ønsker deg lykke til videre! Det er grusomt å slite psykisk - noe jeg vet en del om. Håper du får den hjelpen du fortjener! Sender deg en varm klem for å understreke at jeg forstår og bryr meg.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hulderjenta

Har levt med en som har gått på dette flere år, og han har beskrevet det som et følelsesmessig fengsel. Alle følelser ble satt på vent med antidepressiva, slik at det ikke skjedde noen som helst bedring. Bedringen kom da han bestemte seg for å slutte med dem! Og det har vært det beste han har gjort noen gang! Da først fikk han kontakt med følelsene og "problemene" som var grunnen til at han ble satt på medisinen.

Alt for mange leger skriver ut antidepressiva som en lettvint løsning. det vet jeg, for min lege skrev ut til meg for noen år siden. Brukte det en liten stund, men kutta ut for det var ikke det jeg trengte. Var ikke deprimert,var bare fortvilet, frustrert og sliten og hadde behov for å rydde litt i livet mitt. Men legen skrev det ut likevel, uten å ta noen blodprøve eller noenting. Og det er det mange som gjør.

Jeg håper at din lege har undersøkt deg ordentlig, snakket skikkelig med deg og tatt blodprøver av deg, for å vite at serotoninnivået ditt virkelig er for lavt. Så lenge du blir fulgt opp av lege, har jeg tro på brukern av slike medisiner. Men uten oppfølging og grundig kontroll før behandlingsstart, og kontroll undervegs, er jeg veldig, veldig skeptisk til bruk av antidepressive midler. De personene jeg har erfaring med som har brukt dette (utenom meg selv da), har endret seg til det negative mens de har brukt det, og i tillegg fått livet satt på vent og bare utsatt sine "problemer". Så jeg er skeptisk fordi jeg har sett at det ikke er sunt å bruke f.eks. Cipramil.

Men som sagt - håper din lege vet hva han/hun gjør (det virker som det, for du nevnte du hadde begynt i terapi (eller misforstod jeg...?))! Lykke til, håper du får den hjelpen du trenger!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skeptisk til bruk av medisiner. Mener ikke å gjøre folk urolige, men synes alle bør sette seg litt inn i ting før de godtar legemiddelindustriens forsikringer. I Felleskatalogen (den på nett) står ikke alle bivirkningene oppført. Står adskillig mer i Norsk Legemiddelhåndbok 2001-2002 for helsepersonell. (Men den er visst bare for leger...). Og skal ikke si mer om den saken. Les heller selv (Og ha i minnet at det er farlig å ta tran som inneholder dioxiner, skadelig å røyke, p-piller kan føre til blodpropp osv. - slik at det ikke blir massehysteri av dette):

http://www.hiv-informanten.com/legemidler/...kkepiller.shtml

Her står det blant annet:

Prozac og andre lykkepiller stimulerer vekst av kreftceller, viser ny studie. Advarselen kommer fra et internasjonalt forskerteam. Rundt om i verden bruker millioner av mennesker antidepressive medisiner som Prozac, som i Norge markedsføres under navnet Fontex, og andre medisiner som Cipramil, Paxil, Seroxat og Zoloft. Disse medisinene regulerer hjernens opptak av stoffet serotonin.

Nå har en gruppe forskere ved universitet i Birmingham oppdaget at slike lykkepiller kan hindre kroppens evne til å drepe kreftceller. Professor John Gordon har ledet undersøkelsene som blir publisert i tidsskriftet Blood neste uke, skriver Aftonbladet.

Svulsten vokste raskere

Forskerne prøvet ut de antidepressive medisinene på en gruppe kreftceller i et laboratorium. Resultatet viste at Prozac hindret at kreftcellene begikk «selvmord». I stedet vokste svulsten raskere.

Det er ennå ikke oppdaget noen økt kreftfare hos pasienter som bruker Prozac, men de siste forsøkene kan endre synet på langtidsvirkningene.

– Det er for tidlige å si at Prozac er en urtrygg medisin. Men det er viktig at vi følger opp undersøkelsen igjen og igjen, sier professor John Gordon.

Blokkerte serotonin

– En spennende egenskap hos kjemikaliet serotonin er at det kan «beordre» visse celler til å ødelegge seg selv. Serotoninet har altså potensiale til å bli en effektiv kreft-behanding, sier Gordon.

Under forsøket blokkerte et stoff i Prozac serotoninet og hindret kreftcellene i å ta livet av seg selv. Det som bekymrer forskerne er at det samme vil skje i hjernen på mennesker som tar antidepressive midler.

Kilde: Nettavisen 26.03.02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 20år

Takk for enda flere svar! Desverre har jeg lest mye negativ her, og jeg og samboern min er bekymret! :( Men uansett, jeg må jo prøve det, for funker det ikke, så slutter jeg bare. Skal ha oppfølging av lege ja, om tre uker, pluss at jeg skal gå i terapi. Takk for oppmuntringene dere som har gitt meg det! :P Begynte forresten med pillene i dag, med en halv tablett, og kjenner ikke noen bivirkninger enda! hehe... Men nå er det knallfint vær, og jeg skal ut og jogge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Hvis du finner ut at du skal slutte etter ei stund, så MÅ DU IKKE kutte rett av, det er livsfarlig !

Du MÅ trappe forsiktig ned, og det MÅ gjøres i sammarbeid med lege, IKKE på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...