Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Scampi
Skrevet

:o stakkars stakkars familie... Og stakkars allergikere.. Kan ikke være greit å måtte sjekke alt man spiser, og spor av nøtter er det jammen til og med i frokostblandinger.. (jeg ammer og lillemor reagerer på nøtter)

Dette var en lei sak.. :cry:

Skrevet

Jag tycker det är hemskt att flickan har dött. Det har både skrivits om det och visats på TV här i Sverige. Jag tycker synd om hennes familj och beklagar bortgången.

Jag tycker dock att chokladen det handlar om var ordentligt märkt. Det stod på framsidan av chokladen att den innehäll nötmassa, inte bara i den detaljerade innehållsförteckningen.

Är man nötallegiker kan det inte vara en hemlighet att många chokladsorter innehåller nötter, nötmassa eller spår av nötter OCH att man bör vara försiktig med sådan mat.

Även wokblandingar, musli och annat som kan innehålla nötter. LÄS. Det är ditt liv.

Gjest Zalomine
Skrevet

Svært synd når slikt skjer, men er man allergisk, så burde man jo vite bedre, egentlig (mener ikke at jeg ikke synes synd på dem, det gjør jeg altså, virkelig!)

Har ei venninne som virkelig ikke tåler peanøtter. Vi spiste pizza på peppes og hun gadd ikke lese skikkelig på menyen. Kvelden endte på legevakta ja... Det mest UVETTIGE var jo at hun fortsatte å spise pizzaen etter at hun oppdaga at det var peanøtter på den, bare plukket vekk de hun så! (Ja, hun var voksen!) Dette til tross for at vi hadde flere pizzatyper å velge mellom (Ja, vi bestiller alltid en svært "enkel" til meg, og en med mer smak på til de andre (50/50 da) Og jeg spiser jo ikke en halv pizza alene, så vi deler jo alltid på det da, hun kunne gått over til den trygge, men neida....)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er meget vanskelig å være allergiker. Om du reagerer på nøtter så er du helt sikkert allergisk overfor andre ting også.

De kan være at noen bruker peanøttolje til matlaging, noe som er mye brukt. Det står ikke på menyen akkurat.

Jeg har fødemiddelintoleranse. Og jeg tåler og kan ikke bruke antibiotika.

hadde et voldsomt anfall i julen. Når jeg reagerer på kjøtt så tyder det på at dyret har gått på antibiotika.

E-stoffer kan noen være skumle for meg. Derfor ikke ferdigmat/bearbeidet mat for meg.

Spør du på resturant om de har laget sausen fra grunnen av selv? Noen vil svare ja pga ryktet. For meg kan det få alvorlige følger.

Jeg kan ramse opp en hel del , men det blir for omfattende.

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, ja, at det lages med olje som ikke oppgis er en ting, men i det tilfellet jeg snakker om så sto det helt klart "peanøtter" i pizzamenyen da, og når hun oppdaget at der var det på, ja så bare plukket hun vekk de hun så. Det er noe annet enn å ikke vite at der er brukt olje da, jeg mener min venninne var ansvarsløs den dagen, og vi prøvde å fortelle henne det også, men hun mente det gikk bra. Helt til vi havna på legevakta, og som den tredje venninna som var med så søtt sa det, det var ikke engang en ung, pen legestudent på jobb (eller en turnuskandidat da altså) men en gammel lege....

Ikke lett å være allergisk nei. Selv vet jeg bare om gurkemeie av alle ting, som jeg er allergisk mot. Da blir det røde prikker over hele meg ja (eller, nå går jeg på allergimedisin uansett da, pga pollen og husstøv, så jeg merker ikke så mye til prikkene heller, selv ikke myggstikk klør slik de pleide gjøre...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja enkelte ganger kan en allergiker spise ting han ellers vil reagere mot.

Det kan gå bra i lange tider, men så kan det skje at du plutselig blir dårlig.

det alvorligste er om du går i sjokk. Da må du ha øyebl.hjelp ellers kan du dø.

Det er vel lett å si du er ansvarsløs, men det er det der å prøve ut...

Tenk deg selv i bil... Det er 60 sone, men alikavel kjører du i 80. det er jo ingen trafikk der og fine veier. Noen vil si du er ansvarsløs...Du sier det har gått bra hittil, men i det du blir advart smeller det. Du havnet ikke på legevakten, men på intensiven pga skaden. Vi sa det til deg..

Gjest Zalomine
Skrevet

Gjest: Jeg kjører ALDRI i 80 dersom der er 60, ikke i 65 engang, så det passer ikek for meg.

Når jeg har ei venninne som normalt er hysterisk og ikke vil spise sjokolade engang, fordi der kan være spor av nøtter, som har hanvapå sykehuset FLERE ganger pga peanøtter, men som ikke engang gidder spise den andre pizzaen, fordi den er for "kjedelig" (den er nemlig bestilt fordi jeg ikke spiser sånne "fantasifulle", og da kan jo ikke hun spise av den, for det er å innrømme at det ikke er så dumt emd slik pizza, men hun vil heller poengtere at jeg bare er dum som ikke spiser den andre...) og demed endre vår jentekveld på legevakta, ja da kaller jeg henne ansvarsløs. Hun VET at hun får alvorlige allergisjokk av peanøtter nemlig, det tåler hun aldri!

Gjest Zalomine
Skrevet

Siden jeg nok har gjort meg skyldig å dra tråden vekk fra det opprinnelige vil jeg bare legge til at jeg synes svært synd på hennes familie!

Skrevet

Jeg er allergisk selv mot bl. nøtter. Ikke lett å holde seg unna det da. Er i nesten all skjokolade og noen ganger får en bare så lyst på noe søtt... Men jeg streber og prøver hart å ligge unna skjokolade. Det er nemli fare for nøtter i så og si all skjokolade. (Det kan være nøtte støv fra annen produksjon i nærheten..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...