Pearl Skrevet 26. mars 2003 #41 Skrevet 26. mars 2003 Det å få barn er en velsignelse for de fleste av oss og om man er student, hjemmeværende, heltidsansatt, popstjerne, kverulant på nettet, ung, gammel, fattig eller rik har ingenting med saken å gjøre. Poenget er hva en gjør ut av situasjonen. Alle med barn VET at det er hardt arbeid, men at det er det beste som har hendt en i livet. Mange som ikke har barn ser på det som romantisk eller som visse her inne, forstyrrende. Jeg synes det skal være opp til hver enkel når man ønsker barn, skattebetalere må betale for dem i form av barnetrygd, kontantstøtte, barnehage støtte, gratis lege og tannlege, skole, osv osv, uansett. Det er sant som det har blitt nevnt tidligere at som regel får en følelsen av at det ikke passer noen gang, til og med når man planlegger, kan det være forstyrrende elementer som en ikke hadde regnet med. Studenter vil ivertfall opp og frem i livet. Det hadde vel vært mer på sin plass å diskutere de under 16 som blir foreldre, narkoforeldre, arbeidsnarkomanforeldre?? For å vri det litt. Hva synes dere om desom mister barna fordi de blir sett på som "dum"?? Endret litt på innlegget for å ungå å diskutere faktiske personer igjen - moderator
Gjest Tristessa Skrevet 26. mars 2003 #42 Skrevet 26. mars 2003 Skal en ikke studere som student da? Det var i det minste det foreldrene mine gjorde i mangfoldige år før de fikk meg.
Skusla Skrevet 26. mars 2003 #43 Skrevet 26. mars 2003 Det går vel an å studere selv om man har barn, gjør det ikke?????
Gjest Tristessa Skrevet 26. mars 2003 #44 Skrevet 26. mars 2003 Min mor var i det minste sjeleglad med å være ferdig med magistergraden i arkeologi før hun ble gravid med meg. Kommer an på hva en studerer det.
Gjest Cruella Skrevet 26. mars 2003 #45 Skrevet 26. mars 2003 Jeg var i begynnelsen av 20-årene da jeg fikk mitt første barn og holdt på med min hovedoppgave. Det var en ideell situasjon, da jeg kunne styre tiden min bedre enn om jeg hadde vært i jobb. Jeg hadde muligheten til å legge meg nedpå når jeg var sliten når jeg måtte trenge det. Jeg synes jeg sparte samfunnet for mange penger i og med at jeg ikke hadde svangerskapspermisjon som trygdeetaten dekket! Graviditeten var ikke planlagt, det går faktisk an å bli gravid selv om man bruker prevensjon(!), og ingen ønskesituasjon da, men når jeg siden ble gravid igjen, noe som var veldig planlagt, savnet jeg omstendighetene rundt meg fra det første svangerskapet. L-B
Skusla Skrevet 26. mars 2003 #46 Skrevet 26. mars 2003 Det er tøffere å studere når man har barn, men man kan likevel være en flittig, flink student som gjør det meget bra. Den ideelle situasjon er vel opp til hver enkelt.
Eowyn Skrevet 26. mars 2003 #47 Skrevet 26. mars 2003 Tydeligvis ikke Skusla....Her ser det ut som at det er bare å bøye seg i støvet for "de høyere makter" somer fast bestemt på å få barn i studietiden er å kaste bort resten av livet...Vel, så feil kan noen ta Lillen, tusen takk for gratulasjoner :blunke:
Gjest KATTAstrofe Skrevet 26. mars 2003 #48 Skrevet 26. mars 2003 Er "tid og fleksibilitet" en finere måte å si "si at man skal ta en pause men dropper ut av studiene for godt og havner i kassa på RIMI"? Milla De studentene jeg kjenner som har barn, har begynt med studiene igjen innen ett år etter de fødte. De er ofte de som gjør det best på skolen siden de ofte leverer barnet hos dagmamma/barnehage om morgenen, og henter det igjen når skoledagen tar slutt. På den måten blir de "tvinget" til å jobbe strukturert og effektivt med studiene i forhold til mange andre studenter som kommer og går på skolen når de vil (og som regel henger i kantina det meste av dagen). Vet ikke om noen som har tatt pause for å jobbe "i kassa på RIMI" som du så fint kaller det.
Kosepia Skrevet 26. mars 2003 #49 Skrevet 26. mars 2003 Som noen andre her inne sier: Når passer det egentlig å få barn???? Slik jeg ser det, kommer det aldri til å passe mer enn nå når jeg er student. Etter studiene mine skal jeg jo helst jobbe et par år før jeg får unger. Også må jeg ut å reise, for det gjør alle nå Og passer det akkurat nå? Vi er jo ikke gifte, det blir vi om et år. Har vært forlovet i år nå... Vi har jo for snart et år siden kjøpt oss leilighet.. men plass til barn. Men det er jo han som har superbra jobb, og jeg er student med mye fri. (Ja, jeg leser også) Vi har jo ikke bil ennå (Men nå bor jeg i Oslo og bil blir kjøpt snart) Begge våre foreldre bor ikke i Oslo og omegn. Ingen av oss har barn fra før, vet vi da hva vi går til? Men vi har prøv i snart 2 år. Jeg blir 22 til sommeren... Og jeg har PCOS, og jeg føler allerede tiden springer fra meg. Og han er 29.. Og det blir jo ikke akkurat lettere med årene, tatt i betraktning at det tar sin tid når jeg har PCOS... Og det kunne ikke passet bedre nå.... Prøv å ha litt forståelse for oss som velger å få barn som unge. Det er ikke alle som ser på det å få sitt første barn som 35 åring som bare positivt (selv om det er positivt fordi barnet sikkert er ønsket).. -Kosepia
lillen Skrevet 26. mars 2003 #50 Skrevet 26. mars 2003 Er enig med alt du sier, Kosepia! +når man i tillegg har pcos, synes jeg ikke at man trenger å kaste bort tiden no mer, hvis man allerede føler at man er klare for svangerskap og barn... bare for å bli "rike" og for å reise mer e.l.
L@dy Skrevet 27. mars 2003 #51 Skrevet 27. mars 2003 Jeg kan ikke skjønne problemet med å være student og gravid eller foreldre. Selfølgelig vil det sikkert bli tøffere, men det vil det vel være om en er i full jobb også? Greit nok økonomien er gjerne ikke så bra som den ville vært om en har jobb, men tviler på at barnet vil merke noe til det. Så om mor og far velger å få barn i studie tiden, og innfinner seg med at det blir mindre penger til festligheter så er jo det et valg hver enkelt må få ta. Dessuten vil jo dette forhåpentligvis bare gjelde i noen få år. Etter studie tiden så vil de fleste gå ut i jobb. Og jeg tenker hva om mor eller far velger å jobbe på Rimi eller Kiwi. Ja, og so what? I Norges land så har vi en rekke valg muligheter, og det er de færreste som MÅ jobbe på Rimi i mange år om de ikke vil. Dessuten tror jeg at bl.a gravide i Irak ville trodd de var kommet til drømmeverden om de kunne vært gravid og student i Norge.
Mellon Skrevet 29. mars 2003 #52 Skrevet 29. mars 2003 Å få barn i studientiden er jo egentlig opp til den enkelte. Jeg liker ikke at noen gjør det av den grunn at de ofte bruker det at de har et barn som unnskyldning for alt mulig, som å ikke være sosial, ikke flytte på forelesningen eller ha en ekstra time en dag. Noen som har barn og studerer har av og til tendens til å å la det faktum at de har barn gå utover de andre elevenes behov i undervisningen. Det er ok å få barn og fortsatt studere hvis en kan være student først og fremst når en er på skolen og mamma på fritid.
Gjest Betty Blue Skrevet 29. mars 2003 #53 Skrevet 29. mars 2003 Nåja, Mellon; sære og egoistiske folk sinner du med og uten barn
Gjest sexysadie Skrevet 30. mars 2003 #54 Skrevet 30. mars 2003 Det er faktisk en hel del jenter som spekulerer i å bli gravid i studietiden også. For de vet jo de får en del mere penger igjennom hendene , barnetrygd, morsstønad og kontantstøtte..... Jeg klandrer dem ikke, synd jeg ikke var så dum at jeg ikke gjorde det selv..... (D er jo ikke for sent ennu )
Gjest Embla s Skrevet 1. april 2003 #55 Skrevet 1. april 2003 Det er faktisk en hel del jenter som spekulerer i å bli gravid i studietiden også. For de vet jo de får en del mere penger igjennom hendene , barnetrygd, morsstønad og kontantstøtte..... Jeg klandrer dem ikke, synd jeg ikke var så dum at jeg ikke gjorde det selv..... (D er jo ikke for sent ennu ) Du tuller !? :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå