Gjest Janna Skrevet 26. mars 2003 #22 Skrevet 26. mars 2003 Omtalen av Vinga var ikke pen, ??? Fint at jeg ikke rakk å lese det da. Det må da være opp til hver enkelt når man får barn? Tenk litt over hva skattepengene går til... Det er til samfunnets beste at det i det hele tatt blir født barn, og det er for BARNA sin skyld at aleneforeldre får ekstra støtte. Jeg forsørger mitt eget barn, for jeg har jobbet i flere år og betalt skatt som alle andre, og dermed opptjent rett til fødselspenger. Nå er ikke jeg aleneforelder, men jeg betaler gladelig skatt for at alle barn i Norge skal få det de trenger. (Det er iallefall litt av tanken med skatt, er det ikke?)
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2003 #23 Skrevet 26. mars 2003 Denne tråden blir bare mer og mer underholdene. Go girls
Junebug Skrevet 26. mars 2003 #24 Skrevet 26. mars 2003 Psssst....ville bare spørre om du leste gjennom den tråden som ble stengt? Da hadde du skjønt hvorfor.... Ja jeg leste dette.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 26. mars 2003 #25 Skrevet 26. mars 2003 Til info til dere som har så mange kriterier som må være oppfylt før man kan få barn: - jeg var gift (stabilt forhold) - jeg var 26 da jeg ble gravid (ikke akkurat pur ung vel??) - holdt på med hovedfag - faren var i jobb. Burde jo vært oppskriften på evig lykke, ikke sant? Vel, det var det ikke. Det ble brudd da barnet var ca 3 1/2 og jeg er nå alenemor. Sånn kan det også gå, og gjør det og i mange tilfeller, selv om forholdene ligger aldri så godt til rette for å få barn. Bare så det er sagt: jeg har - etter endt studium - alltid vært i full jobb og dermed forsørget både meg og barnet helt greit på egen hånd. Studielånet ble omgjort til stipend for 42 uker, som er den samme perioden man får 100% fødselspenger for om man jobber. Min erfaring er at man skal være forsiktig med å sette opp masse kriterier for når det passer. Da ville det blitt født svært få barn. Det betyr ikke at jeg syns det er ok at 17 åringer får barn, ei heller at man ikke skal ha utdannelse, være i et forhold. Men det blir for kategorisk for meg å si at "sånn skal det være", ellers burde du ta abort. Det er et eller annet med å respektere at vi aller er forskjellige, og har forskjellige krav/forventninger til livet. Alle ønsker verken å ta en 8-årig universitetsutdannelse og reise jorda rundt 4 ganger. Alle ønsker ikke en jobb som krever 110% tilstedeværelse i x antall år for å gjøre DEN karriæren. Forøvrig er det min erfaring at det på mange måter var enklere å være småbarnsmor og student enn å være småbarnsmor og ha full jobb. økonomien er bedre når man jobber, men det er noe som heter tid og fleksibilitet som er mye større når man studerer.
Gjest sexysadie Skrevet 26. mars 2003 #26 Skrevet 26. mars 2003 Vel, min kritikk av Vinga gikk vel mere ut på at hun som ganske mange andre tenåringspiker brukte dette med å få barn som en slags ingangsportal til voksenverdenen, en ganske lettvint løsning spør du meg. ¨Ikke for d jeg tar selvkritikk; jeg var ikke søt mot henne, men en Horta Romani tåler såpass.
Gjest Janna Skrevet 26. mars 2003 #27 Skrevet 26. mars 2003 Skjønner ikke din kritikk, SS. - og barn- lettvint? Har du barn selv??
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 26. mars 2003 #28 Skrevet 26. mars 2003 men det er noe som heter tid og fleksibilitet som er mye større når man studerer. Er "tid og fleksibilitet" en finere måte å si "si at man skal ta en pause men dropper ut av studiene for godt og havner i kassa på RIMI"? Milla
Gjest mari_il Skrevet 26. mars 2003 #29 Skrevet 26. mars 2003 Det er utrolig at folk kan utale seg på et så generelt grunnlag at de sier at de ikk synes at studenter skal få barn. Det er jo det samme som å si at en hel folke gruppe ikke skal få barn. Det blir litt søkt. Selv om man er ung og student betyr ikke det at man har dårlig økonomi, at man flyr på byen hver helg eller at man vil ende opp som alenemor. Jeg er selv student, har tenkt til å være det lenge til. Har en sønn og gravid med neste barn. Jeg fikk utbetalt 36 000 (engastødnad) + 19 000 (lånekassa) da jeg fikk forige barn. Det er det min mann har i lønn på 2.5 mnd, så jeg syns ikke at det var uforskammet mye. Jeg fikk mindre av lånekassa fordi jeg har en mann som tjener "for mye" det vil si ca 350 000 i året + at vi har vært så heldige å få rimelig lån og har derfor kjøpt oss fint hus, som regnes som formue. MEN jeg skal ikke klage, jeg viste om dette da jeg ville ha barn, og vi har klart oss kjempe bra. Vi har en økonomisk sans som tilsier at vi klarer oss bra, uten at "dere skatte betalere" måtte betale masse penger for vårt valg. Å dra alle studenter over en kam er ikke spesielt lurt. Ikke alle studenter har det som meg, men de færeste er alene foreldre som trenger ekstra mye støtte fra staten (barnehagesøknadene til student barnehagene er faktisk overrepresentert av foreldre som er gift!!!!!)
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 26. mars 2003 #30 Skrevet 26. mars 2003 Nei Milla - tid og fleksibilitet har intet å gjøre med en pause i studiene som ender med jobb i kassa på Rimi. Mulig du hadde endt der, ikke vet jeg, men det var langt fra det jeg mente (og verken jeg eller andre av mine studieveninner som fikk barn endte der heller.....) Jeg kan utdype det på denne måten: - du MÅ ikke være på jobben innen en viss tid om morgenen, ergo kan man ta det litt med ro de dagene det trengs. (alle som har hatt små barn VET at det trengs inimellom). - Barnet må ikke være i bhg 8-9 timer hver dag, fordi begge foreldrene MÅ ha sine timer på jobb (og det må man, selv om man har fleksitid etc) - Barn som er syke bør helst ikke gå til dagmamma/barnehage. De fleste ønsker å holde barnet hjemme til det er friskt. Barnehager har også en regel som sier at barnet skal ha en feberfri dag før det kommer tilbake til barnehagen. Dette kan man ta hensyn til som student, i langt større grad enn når man jobber og kun har x antall dager å ta av til sykt barn. - Det er mulig å legge en del lesing til kvelder/helger Ulempen med å være student i det store og hele er jo at man aldri har fri (iallfall når man er på hovedfag el.). Man "burde" alltid ha lest.... det gjaldt iallfall meg, men det gjaldt også før jeg fikk barn. Jeg ble faktisk flikere til å ta "ordentlig" fri etter at jeg fikk barn, fordi jeg innså at jeg ble en dårlig mor å være sammen med om jeg var sur pga dårlig samvittighet. Så sånn sett hadde det tom. en disiplinerende effekt på min studiehverdag iallfall! Men - alt i alt syns jeg det fungeret helt fint å være student og ha barn. Jeg er også enig i den som skrev noe om at det kan virke som om noen tenåringsjenter mener at det å få barn er "billetten" til voksenverden og at DET er helt feil grunnlag å få barn på!
Skusla Skrevet 26. mars 2003 #32 Skrevet 26. mars 2003 Huff jeg blir så oppgitt.... I tråd etter tråd, dag etter dag krangles det så fillene fyker. Milla, MAN TRENGER LANGT FRA Å DROPPE UT FORDI MAN BLIR GRAVID. OM MAN ER HELDIG OG FLINK TRENGER MAN IKKE PERMISJON ENGANG. EN VENNINNE AV MEG OG EN BEKJENT AV MEG BLE GRAVID I STUDIETIDEN, Å INGEN AV DE TOK PERMISJON. DE FULLFØRTE SKOLEN MED GLANS, OG ER NÅ UTE I ARBEID. IKKE ALLE SER PÅ Å JOBBE PÅ RIMI SOM NOE NEDERLAG, MAN HAR DA EN JOBB. IKKE ALLE ER SÅ HELDIG SOM DU TYDELIGVIS ER. Generelt: Hvorfor går man ut fra at selv om man blir gravid når man studerer, så ender man opp uten utdanning og uten jobb?? Det er IKKE flertallet som ender opp slik. Noen ja, men dette er da vitterlig deres valg? Det er IKKE noe vi skal legge oss opp i. Vi vet IKKE bakgrunnen til disse menneskene, og vi har ingenting vi skulle sagt. Om vi har negative holdninger til det, ja så er det VÅRT problem. Jeg driter i om noen har en jobb hvor de tjener 150.000 eller 1.5ooooo Man er ikke mer eller mindre verd av den grunn. Om man har noe å kommentere, og om man er uenig; så kom med noe seriøst da i det minste, ikke synk så forbanna lavt...
lillen Skrevet 26. mars 2003 #33 Skrevet 26. mars 2003 Derfor; Gratulerer Eowyn.. lykke til... (meg jeg synes fortsatt ikke valget er et lurt valg.. og det helt uten å være det spor misunnelig!) Kremt... nå vet vi vel lite om Eowyn, og kan ikke begynne å dømme hennes/deres "valg"! Det er vel ikke sikkert at det var noe "valg"! Gratulerer så mye fra meg, Eowyn! :D (Jeg fulgte med igår, men rakk ikke å gratulere på tråden, siden den ble stengt) Stå på!
fruenge Skrevet 26. mars 2003 #36 Skrevet 26. mars 2003 Dett er en persondebatt som ikke hører hjemme her, imot regelen er det også. NÅ ER JEG SINNA! Forbaskete kvaklete kjerrringer som ikke kan snakke om gravide studenter generelt uten å dra frem navngitte personer. Dårlig til å diskutere er dere.
lillen Skrevet 26. mars 2003 #37 Skrevet 26. mars 2003 Sorry, det var ikke vondt ment, fruenge! :D Og gjest; mente ikke at du var fordømmende; brukte bare dømme med mangel på noe bedre... Alle har rett til sin mening! Hilsen lillen, som tydeligvis har gjort dårlig research...
Gjest Embla s Skrevet 26. mars 2003 #38 Skrevet 26. mars 2003 Egentlig synd kvinner slutter å være fruktbare så tidlig' date=' jeg vet om mange eldre ektepar som har all tid og penger som trengs, ferdig med utdannelsen er de også [/quote'] Dette tror jeg ikke du mener . .. smart du
fruenge Skrevet 26. mars 2003 #39 Skrevet 26. mars 2003 lillen, nå var vel ikke det du skrev så farlig, det var mer det enkelte andre lirte av seg.
Skusla Skrevet 26. mars 2003 #40 Skrevet 26. mars 2003 Jeg vet ikke om du mente meg, men jeg dro frem en person i mitt innlegg på grunnlag av å svare på det hun skrev.... :D Sorry om jeg ikke holdt meg til reglene... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå